24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Differentiatie in de klas
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
• •Vak: scheikunde •Titel: veiligheid in het lab •Leerniveau: havo-vwo •Leerjaar: 3.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Taalportfolio in Action
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
7 april 2011 Annelies Kappers
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Logical Framework Approach
Taal en rekenen in beweging!
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
door Liesbeth de Ruiter & Aligonda Wijnia
Over rekenen gesproken
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
REA en kleine gemeenten
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
Taalbeleid.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Nieuw Nederlands 4e editie
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
PRIMO Opleiding Taalexpert
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Een tijdlijn maken met ICT
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken aan taalbeleid Sjoukje de Vries Onderwijsontwikkelaar Taal KOC

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Opzet workshop -Taalbeleid op het Kamerlingh Onnes -Doorlopende leerlijn spreken en taalbeleid

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Wie is bezig met taalbeleid? Vanuit welke motivatie?

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen 2001 Waarom taalbeleid? Taalvaardigheid is voorwaarde voor schoolsucces: >Elke docent is taaldocent >Taalbewustzijn stimuleren >Inzetten op taalontwikkeling

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen Taalbeleid: >Werkgroep Vak en taal (VET) >Taalbeleid opgenomen in het vierjarig schoolplan en schoolbeleid >Per jaar een jaarplan en activiteitenplan >Studiedagen, werken aan taal in de sectie- en teamtijd, taalprikkels, taaldagen voor leerlingen. >Taalsteunmiddelen ( zie Gele Posters) >Schoolonafhankelijke toetsing m.b.v. Diataal >Taalatelier

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen Resultaat na tien jaar: >Taalbewustzijn in de school is vergroot >Inzet van teamleiders en sectieleiders om taal op de agenda te zetten en expertdocenten taal als deskundigen de inhoud te laten verzorgen. >Taalrijke lessen is onderwerp bij functioneringsgesprekken, sollicitatie. >Duidelijke start met de implementatie en toetsing van de referentieniveaus

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen Succesfactoren op KOC: >Faciliteren en ondersteunen door de schoolleiding >Meerjarige, structurele begeleiding door APS >Visie, continuiteit, ideeen en doorzettingsvermogen bij de trekkers van het taalbeleid >Speelse, creatieve, concrete, zichtbare en prikkelende acties m.b.t. taal in de school >Wetgeving (referentieniveaus)

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen Onze conclusie: Drie pijlers voor duurzaam taalbeleid:  Ondersteuning vanuit de schoolleiding  Draagvlak bij leraren en leerlingen  Verankering in curriculum en organisatie

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen >Herken je deze drie pijlers? >Zou je één van deze drie pijlers misschien willen versterken op je eigen school?

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen >Referentieniveaus: Domein spreekvaardigheid Leerlijn presenteren

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen Van: >Geen doorlopende leerlijn spreekvaardigheid >Niet alle onderdelen van de referentieniveau beschrijvingen worden aangeleerd. Naar: >Een volledige doorlopende leerlijn vanaf jaar l tot en met VMBO 4/ Havo 5/ VWO 6 voor spreekvaardigheid >De taken per leerjaar vaststellen

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen Van: >De groei in het niveau van de leerlingen is onzichtbaar >Een leerling weet niet welke stappen hij/zij moet zetten om een hoger niveau te bereiken Naar: >De beoordeling per leerjaar volgens heldere criteria >Leerlingen kennen hun niveau en weten hoe ze hun niveau kunnen verhogen >De beoordelingen gaan mee met de leerlingen naar het volgende leerjaar

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen Resultaat: >De doorlopende leerlijn voor spreken is beschreven in een taal die voor leerlingen en docenten helder en duidelijk is >Per leerjaar werken aan een beperkt aantal aandachtspunten m.b.t. het spreken >De aandachtspunten van het voorgaande leerjaar worden herhaald >Referentieniveaus voor spreken zijn gewaarborgd

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen >Bij de spreektaken krijgen de leerlingen commentaar van medeleerlingen en docent met behulp van de rubric en gericht op de aandachtspunten voor het betreffende leerjaar >Aan het einde van het leerjaar wordt vastgesteld of de leerling de doelen voor dat leerjaar wat betreft spreken heeft gehaald of niet, hij/zij krijgt dan een cijfer op basis van de rubric >Dit resultaat gaat met de leerling mee via opslag in het leerlingvolgsysteem

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen Schoolbreed: >Presentaties bij de vakken volgens de leerlijn Spreken >Gebruik bij instructie: Gele poster ‘Mondeling Presenteren’ >Gebruik bij beoordeling: rubric aangevuld met inhoudelijk deel

24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen >Materiaal >Hand out PPT >Taalbeleid KOC >Taalbeleid KOC >Volledige leerlijn Spreken >Gele Poster vouwboekje >Folder ‘Taal Telt’