Begeleiding startende leraren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de 2e algemene ouderavond van klas 3
Advertisements

Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
|Datum Project van Zwak naar Sterk Jan Folkert Deinum.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Programma RegioAanpak waar staan we nu? Ambtelijk overleg 4 juni 2013.
Logical Framework Approach
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Vakmanschap is Meesterschap
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Een project van de Korengroep
Wat is passend onderwijs?
Regionaal Investeringsfonds mbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Amsterdam Sil Vrielink
Mentoren Managen Workshop jaarcongres VvSL 6 november 2014 Annemiek Jonker.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Concept examenprogramma
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Aanleiding en doelstelling
Werkconferentie Knelpuntenregio’s 19 maart 2015
Het project Begeleiding Startende Leraren
INFORMATIE AVOND OUDERS
Krachtige zorgprofessionals via eigen regie
Van startbekwaam naar …..
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Lerarentekort 6 september 2017.
DE OVERHEID & GOED WERK.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Doorontwikkelen BRON vo
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Werken zonder te beperken – Het programma
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Begeleiding startende leraren Inductie conferentie op 10 oktober 2013 Thijs Noordzij, programma manager Jeroen Koffijberg, projectleider

Waarom zijn we hier?... …te veel leraren vallen uit!

Enkele relevante feiten: Er komt een kwalitatief én een kwantitatief lerarentekort aan. Belangrijke oorzaak: vergrijzingsgolf Veel ervaren leraren gaan met pensioen. Starters zijn nu eenmaal geen ervaren professionals Van de startende leraren verlaat na één jaar verlaat 10% het beroep, na vijf jaar is dat opgelopen tot 25% Onderzoek toont problemen starters aan met: lesvoorbereiding, motiveren van leerlingen, orde houden, organisatie van het lesgeven, etc. Daarnaast een oplopend tekort aan leraren in specifieke (bèta) vakken En wie vallen er dan uit? Het gaat om de uitval van ervaren collega's! De komende vergrijzingsgolf doet een zwaar beroep op de beginnende leraar: hij/zij moet een ervaren collega gaan vervangen. Leerlingen krijgen dan te maken met minder ervaren leraren. Niet alleen moeten ze zo snel mogelijk op zo hoog mogelijk niveau gaan functioneren, we kunnen het ons niet veroorloven dat jonge docenten uitvallen.

Hoe kan OCW bijdragen? Lerarenagenda, agendapunt 4: Welke beweging gaat de goede kant op? ‘Vakkundig meesterschap en meesterlijk vakmanschap’ Wat willen we bereiken? De startende leraar ontwikkelt zich na de opleiding tot een volledig bekwame leraar. Welke acties zijn dus nodig? Voor alle leraren een degelijk inwerk- en begeleidingsprogramma. Vormgeving: Landelijk project voor driejarige begeleiding van startende docenten. Via training, observaties, feedback en onderzoek werken we systematisch aan de doorontwikkeling van startende docenten.

Uitvoering: Penvoerder in principe universitaire lerarenopleidingen i.s.m. HBO-lerarenopleidingen en deelnemende VO-scholen. Raamplannen als kader. Voor 1 november 2013 inleveren van de regionale plannen (maximaal 12 in totaal). Financiën: € 200.000 per samenwerkingsverband per jaar € 2.000 per deelnemende leraar, waarvan € 1.000 bij start en € 1.000 na ontvangen onderzoeksgegevens door RUG Uitkering door OCW via de penvoerende lerarenopleiding

Planning van het programma 1 september – 1 november: opstellen plannen i.o.m. HBO lerarenopleidingen en VO- scholen (format aanvraagformulier DUO) 2 november – 5 november: voorstellen beoordeeld door DUO voorzien van advies 7 november: deadline begeleidingscommissie 8 november: besluit over toekenning Daarna uitbetaling en start projecten. Jaarlijks (2014, 2015) kunnen scholen/beginnende leraren worden toegevoegd. Noordelijke provincies uitgezonderd, omdat ULO Groningen voortbouwt op ‘Vakkundig meesterschap en meesterlijk vakmanschap’. RUG heeft dus reeds plan en is reeds met de uitvoering begonnen.

Raamplan inductieprogramma Kernelementen van elk in te dienen plan: Hoe te leren en werkdruk te verminderen? Aandacht voor de schoolorganisatie en het school(beleid) Persoonlijk Ontwikkel Plan benutten Periodieke observatie (instrumenten) Intervisie en mentoring/coaching

Deze conferentie gaat over: Presentatie onderzoek inductie RUG Uitwisselen best practices Tips & tricks Ervaringsdeskundigen aan het woord Handleiding voor schoolbegeleiders Deelname aan landelijke inductie programma en onderzoek