Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Advertisements

Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
LI in de gezondheidszorg UMC St Radboud Ziekenhuis
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
Kwaliteit van leven en klachten na prostaatkanker; resultaten uit de regio Dr. Floortje Mols.
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Titel van de presentatie
Groene en gezonde buurten: wonen nabij stedelijk groen
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Marit van Albada Máxima Medisch Centrum Oncologisch/ trombose centrum
Multi-etnische samenleving: consequenties voor de gezondheidszorg
Jong geleerd, fout gedaan?
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Het bespreken van incidenten met patiënten door medisch specialisten – de impact van aanklagen Kick Off Conferentie Healthwise 12 april 2013, Groningen.
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Organisatiestructuur en
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Goede nazorg is voorzorg!
Visitatie ORGANISATIE oncologische zorg
Integrale Oncologische Zorgpaden
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Welke minimale winst streven we na bij adjuvante behandeling en
“Gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde zorg” IKNO, Zwolle 13 november 2008 Volumen X Kwaliteit: Concentratie en spreiding in de (oncologische) zorg.
Psychosociale zorg in de IKR-regio
Pijn in de palliatieve zorg
Integraal Kankercentrum Noord Oost
Zichtbare Zorg indicatoren Gegevens vanuit de kankerregistratie
Kwaliteit van Kankerzorg in Nederland
Een project van de Korengroep
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Platform E-Health Georg Hennemann 14 Maart NVE-Health Doelstelling Het bevorderen van gebruik van ICT- mogelijkheden, terondersteuning en verbetering.
projectgroep “INTRAmurale psychosociale zorg” Samenkomst dd. 11/03/2013: agendapunten 1.Kennismakingsronde 2.Conclusies meeting dd. 28/01/ Onderzoeksfocus.
Invloed van patiënt- en praktijkkenmerken op kwaliteitsindicatoren voor diabetes mellitus in de huisartsenpraktijk Dr. Mark Nielen Dr. Joke Korevaar Dr.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Kwaliteitsregistratie CVAB
Eerstelijnsbegeleiding, wat mag je verwachten?
Presentatie stand van zaken werkgroep ‘Inhoud’
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
CoRPS Center of Research on Psychology in Somatic diseases PROFILES: Een infrastructuur voor (online) dataverzameling van patiënt gerapporteerde uitkomsten.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
CoRPS Center of Research on Psychology in Somatic diseases De rol van persoonlijkheid bij het lichamelijk en psychisch welzijn van melanoom patiënten.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
1 Strategische benchmark GGD. Programma Welkom stuurgroep lid Toelichting op de strategische benchmark -Achtergrond Ingrid Coenen (intern PL) -Inhoud.
Het onderzoeksverslag
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Kwaliteit van leven en gezondheid
Process Mining.
Patiëntenparticipatie
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Nadere Effect Analyse Methode voor effectbepaling Imagine the result.
Transcript van de presentatie:

Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort Manda Broekhuis, Renée Otter, Jacob Wijngaard, Niek Klazinga Integraal Kankercentrum Noord Nederland (IKN) Faculteit Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen RHO bijeenkomst 20 januari 2006

Overzicht presentatie Inleiding Kwaliteit van zorg Indicatoren Onderzoek Resultaten en conclusies Nader onderzoek De andere kant van indicatoren Vragen en suggesties

Kwaliteit van zorg structuur-proces-uitkomsten Raamwerk van Donabedian (1980) - 3 dimensies van kwaliteit structuur-proces-uitkomsten Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Indicatoren een meetbaar aspect Wat is een indicator? van zorg, een signaal voor de geleverde kwaliteit verwijst naar een onderliggend verschijnsel

Indicatoren Geen nieuw fenomeen… …..Klassieke oudheid Stoa 3e eeuw v Chr. Representatie van een onderliggend , indirect waarneembaar verschijnsel Allegorie van de grot – Plato

Allegorie van de grot - Plato

Indicatoren Veel discussie over gebruik van indicatoren Welke indicatoren te gebruiken? Structuur, proces of uitkomsten Met welk doel indicatoren gebruiken? Interne verbetering Externe verantwoording Eisen aan indicatoren Validering (extern) Meetbaarheid en interpretatie

IKN regio Integraal Kankercentrum Noord Nederland 2.1 miljoen inwoners 17 ziekenhuizen 11.000 kankerpatienten/jaar 1800 borstkankerpatienten/jaar

Onderzoek Doel: Ontwikkelen van stuurbare indicatoren voor oncologische zorg op basis van bestaande databestanden van het IKN Kankerregistratie Visitatie oncologische zorg Patiëntsatisfactie onderzoek Richtlijnen Documentatiestudies

Onderzoek Verschillende studies Kankerspecifiek Borstkanker Dikke darm kanker Hodgkin Generiek oncologische zorg Zijn er algemene stuurbare elementen? Verschillende aspecten Uitkomsten (medisch, psychosociaal,….) Proces (naleving richtlijnen, wacht/doorlooptijden,…) Structuur (organisatie, volume,…)

Theoretisch kader Zorginhoudelijk (Donabedian) Kwaliteit eigenschap van gezondheidszorg Definiëren en meten mbv medische en epidemiologische kennis Accountability (Williamson) Verbetering obv eliminatie van fouten Bedrijfskundig (Berwick) Kwaliteit eigenschap relatie subject-object Verandering en verbetering van de zorgverlening Op verschillende niveau’s, individuele zorgverlener maar ook organisatie structuur en cultuur Verbetering obv analyseren en leren van fouten

Theoretisch kader Combinatie van beide benaderingen Gericht op meten én verbeteren Identificatie van stuurbare elementen Op verschillende niveau’s, niet alleen het individu, maar ook het team, de organisatie Gebruik maken van bedrijfskundige, medische en epidemiologische kennis

Borstkanker studie Achtergrond: Doel: Ondanks richtlijnen, grote variatie in behandeling tussen ziekenhuizen (Baldwin, 2004) Verschillen blijven, gecontroleerd voor patiëntkenmerken (Schaapveld, 2005) Andere oorzaken voor variatie: chirurg en organisatie? Doel: Exploreren van het effect van patiënt-, chirurg- en organisatiekenmerken op naleving van richtlijn voor chirurgische behandeling borstkankerpatiënten

Borstkanker studie Periode 1998-2001 Gebruikte data: 2e visitatie Kankerregistratie Richtlijnen voor behandeling borstkanker Medisch Specialisten Register

Borstkankerstudie - methode Multilevel analyse (logistische variant) Afhankelijke variabele op patientniveau: behandeld volgens richtlijn? (ja/nee) Rekening houden met niveau’s 3074 borstkankerpatiënten 89 chirurgen 16 ziekenhuizen

Borstkankerstudie - methode Patiëntkenmerken Leeftijd Tumorgrootte Gescreend? Periode van diagnose Chirurgkenmerken Volume (<30 / ≥30 per jaar) Aantal jaren ervaring Kwaliteit van diagnosestelling Lid van mamma-werkgroep Ziekenhuiskenmerken Volume (<100 / ≥100 per jaar) Oncologie management en beleid Multidisciplinaire oncologische zorg Trialparticipatie

Resultaten Verschillen in naleving van de richtlijn tussen ziekenhuizen (ongecontroleerd)

Resultaten Leeg model : Variantie toe te schrijven aan de verschillende niveau’s (zonder toevoeging van verklarende variabelen) Patiënt 91.5% Chirurg 5.3 % Ziekenhuis 3.2 % Deze variantie proberen te reduceren door toevoeging van verklarende variabelen

Resultaten Belangrijkste factoren in het eindmodel: Patiënt: tumorgrootte Chirurg: lid van de mammawerkgroep Ziekenhuis: Multidisciplinaire oncologische zorg (MDO, en samenstelling oncologie commissie) Geen sterke invloed van volume (chirurg & ziekenhuis) Deels variantie verklaard, resterende variantie grotendeels op chirurgniveau

Conclusie Variatie in richtlijnnaleving voor 91.5 % toe te schrijven aan patiënt, maar voor 8.5 % aan de professional en de organisatie Professional en organisatie belangrijke aangrijpingspunten om de variatie in naleving richtlijnen te reduceren (stuurbare elementen) Geen ondersteuning gevonden voor sturing op volume (concentratie en spreiding van zorg) Nog geen concrete indicatoren te formuleren, wel aanwijzingen voor belangrijke rol professional en organisatie

Nader onderzoek Ook voor andere kankersoorten Andere aspecten en relaties, zoals organisatie van zorg en doorlooptijd, patiëntsatisfactie

Andere kant van Indicatoren… Project Indicatoren Nationaal Programma Kankerbestrijding Indicatoren voor externe verantwoording/monitoring Analysen van trends, vergelijking met andere landen Meer gericht op validiteit en meetbaarheid van indicatoren

Vragen en Suggesties