Vandaag Vragen? Deeltoets 2 Hoe te werk te gaan Onderwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Briefconventies 6 januari 2014
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
foto's door Casper görannsson
Het doen van onderzoek in klas 4
Logotypes Woord- en beeldmerken.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Presenteren voor starters
Oplossingsgericht coachen
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Al doende leren training docenten
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Het opbouwen van een data base
Mijn Restaurant Opdracht ICT.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Onderzoek doen een methodische aanpak
De dag van het solliciteren Blok 1
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Samenvatting Havo 5.
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Onze doelen en visie in beeld
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Scripting 4 designers aftrap theo arthur bennis
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Onderzoeksvaardigheden 3
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Woordjes leren.
Powerpoint presentatie.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Centraal Examen Nederlands
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
© UNIEK IN DE KLAS.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
V4 – week
Inleiding beoordelen.
Small Basic Console deel 2
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Transcript van de presentatie:

Programming: when the ideas turn into the real things. Werkgroep 6 Programming: when the ideas turn into the real things. Maciej Kaczmarek Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Vandaag Vragen? Deeltoets 2 Hoe te werk te gaan Onderwerpen Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Deadline: Vrijdag 29 maart – 23.59 uur! Criteria Deeltoets 2 Deadline: Vrijdag 29 maart – 23.59 uur! Als PDF via email! voornaam.achternaam.klas.pdf Basiscriteria (voor een 6): Jouw paper bestaat uit minimaal 2 en maximaal 5 A4-tjes (Garamond punt 12, 1.5 regelafstand en normale marge’s) Je geeft in een paper een heldere beschrijving van het door jou onderzochte onderwerp. Je reageert op zinvolle en onderbouwde wijze op het paper van klasgenoten Je neemt de feedback op jouw paper serieus, je verwerkt deze feedback in de definitieve versie. Jouw paper is zelfgeschreven, je pleegt onder geen beding plagiaat. Als er bronnen gebruikt worden, dan wordt hieraan gerefereerd. Criteria om hoger dan een voldoende te halen: Je illustreert je bijdrage aan de hand van voorbeeldcode en/ of analogieën. De gekozen formulering is heel helder. De uitwerking is dusdanig van aard dat hij gebruikt kan worden als lesmateriaal. Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Hoe stel je een onderzoekspaper op? Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

De werktitel en de inleiding De inleiding en de overweging (conclusie in een argumentatief paper) staan vast qua vorm. Kies een ‘werktitel’ die helder omschrijft wat je in het paper gaat onderzoeken. Dit is saai! Top! (Je past de titel later aan, als je klaar bent) vb: Overerving in Javscript Animeren met behulp van timers Een roll-over menu in Javascript Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

De werktitel en de inleiding Beschrijf in grove zinnen waarom het door jou onderzochte onderwerp interessant is. Geef een soort aanleiding voor jouw paper. (5 regels) vb: Nooit: ‘Voor het vak programmeren moesten we een paper schrijven en ik heb gekozen voor …’ dit staat kinderachtig Maar: ‘Een van de belangrijkste principes in het object georiënteerd programmeren is overerving…’ Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

De werktitel en de inleiding Beschrijf de stappen die je gaat nemen in het paper. We geven een overzicht van ‘tools’ waar je een keuze uit maakt. Als je eenmaal veel van deze ‘tools’ onder de knie hebt wordt het schrijven van een paper steeds makkelijker! vb: ‘Om grip te krijgen op het onderwerp van dit paper wordt onderzocht wat precies bedoeld wordt met het begrip menu. Daarna volgt een uitleg in spreektaal waarin…’ Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

De werktitel en de inleiding Als je je inleiding zorgvuldig schrijft heb je al een richtlijn voor de rest van je paper. Je hebt de grove structuur al bedacht en hoeft alleen nog maar de verschillende stappen uit te schrijven. (Hier komt natuurlijk nog wel het een en ander bij kijken) Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Begripsuitleg Een begripsuitleg betreft een onderzoek naar de juiste uitleg van een begrip op basis van encyclopedieën of woordenboeken. Het is een eenvoudige tool om grip te krijgen op een begrip. Geef altijd een heldere uitleg in eigen bewoording bij de tekst uit het woordenboek! Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Modellerings technieken Je kunt modelleringstechnieken als flowcharts of wireframes inzetten om een principe te verduidelijken. Modelleringstechnieken zijn echter losstaand moeilijk te interpreteren, geef daarom altijd tekst en uitleg! vb: Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Metaforen of analogieën Een metafoor of analogie is een vergelijkbaar principe in een totaal losstaande andere situatie. Metaforen worden gebruikt om grip te krijgen op hele moeilijke, abstracte dingen. Geef altijd aan dat je een metafoor gebruikt! vb: Wellicht kan het begrip overerving verhelderd worden door te kijken naar een metafoor uit de biologie. Stel dat een ouderkonijn het ‘lange oren’ gen heeft en dat zijn kinderen hierdoor allemaal ook lange oren hebben… Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Voorbeeldcode + uitleg in tekst Een principe uit een programmeertaal wordt pas écht helder als je codevoorbeelden geeft waarin het principe toegepast wordt. Net als bij een modelleringstechniek staat code niet op zichzelf, je moet een codevoorbeeld altijd uitleggen. Geef codevoorbeelden altijd een ander lettertype en eventueel een achtergrondkleur. Probeer codevoorbeelden altijd eerst zelf uit, code schrijf je niet in Word maar copy-paste je daar naartoe. Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Voorbeeldcode + uitleg in tekst vb: … public class Vierkant extends Rechthoek … In het bovenstaande codevoorbeeld wordt het principe van overerving gedemonstreerd aan de hand van twee geometrische vormen die een duidelijke onderlinge relatie hebben. De superklasse (ook wel parent genoemd) is de Rechthoek en… Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Uitleggen in spreektaal Naast al deze tools blijft nog het uitleggen in ‘normale’ taal. Het is een bewijs van goed begrip van een principe als je dit in normale bewoording kunt vertalen. Eigenlijk sla je dit principe nooit over tenzij je een heel gespecialiseerd paper voor een heel specifieke doelgroep schrijft. Over het algemeen worden dit soort specialistische papers als ‘nodeloos moeilijk doen’ gestipuleerd. Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Overweging Als je een argumentatief paper schrijft is het gebruikelijk te eindigen met een conclusie. Dit is eigenlijk het ‘doel’ van je paper, mensen overtuigen van de waarheid van jouw conclusie. In een onderzoekend paper (wat jullie schrijven) is het gebruikelijk om een overweging te schrijven waarin je even stil staat bij wat je precies gedaan hebt, misschien ben je tijdens het onderzoek op stuitende zaken gekomen. Je kunt beschrijven wat een eventuele volgende stap in je onderzoek zou kunnen zijn. Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Overweging Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om je onderzoek nog eventjes dunnetjes over te doen. Draag geen nieuwe informatie aan in je overweging, los van toekomstplannen natuurlijk. vb: Tijdens mijn onderzoek naar 3D-Animatie ben ik er achter gekomen dat er veel zogenaamde ‘engines’ zijn. Ik zou graag meer weten over deze systemen, met name Away3D… Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

De onderwerpen! Hoe bestuur (start, stop) je geluid in javascript Hoe geef je tooltips bij het bezoek aan de pagina Hoe kom je achter alle bestaande functies in Javascript (bijv. Math.random, Math.pi, console.log etc.) Waar in HTML staat de verwijzing naar javascript en waarom Wat zijn libraries en hoe worden die toegepast Hoe positioneer je een element met javascript adaptive in het midden Wat is een bookmarklet (harlem shake!) en hoe maak je die met javascript Wat is de javascript Sandbox en waarom bestaat die, wat zijn de grenzen Javascript is een implementatie van ECMA, wat is dat ECMA precies en hoe zie je dit terug Wat is een prototype object en hoe maak je er gebruik van in javascript Hoe werkt een lightbox en hoe implementeer je dit met Javascript (geen library) Hoe werkt een slider en hoe implementeer je dit met Javascript (geen library) Wat is de <canvas> tag en wat kan je er mee met Javascript Wat is SVG en wat kan je er mee met Javascript Wat betekent ‘script’ in Javascript en wat is het verschil met andere typen talen (moeilijk) Hoe is currying geïmplementeerd in javascript (moeilijk) Wat is recursie en hoe is dit geïmplementeerd in javascript (moeilijk) Hoe werkt de implementatie van map/reduce (moeilijk) Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Zijn er vragen? De rest van de les krijg je gelegenheid om een begin te maken met jouw paper. 1: Kies een onderwerp 2: Verifieer bij je docent of dit in orde is 3: Kies een werktitel 4: Begin met je inleiding Huiswerk: Schrijf een grove versie van je paper. Onthoud: Hoe meer je doet hoe beter de feedback! Inleiding Begripsuitleg Modellerings-technieken Metaforen of analogieën Voorbeeldcode en uitleg in tekst Uitleggen in spreektaal Overweging Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design

Oefening Als er tijd over is.. Hogeschool van Amsterdam – Communication & Multimedia Design