Team Project Hoorcollege Wk 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
ontwerp - beheer - analyseer
GELUID BIJ VIDEOFILMS EEN ONDERWERP VAN DE TWEEDE ORDE. Door Hans Leupe Mei 2012 “de Eenhoorn” filmplatform Dapper en behulpzaam
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Lotgenotencontact.
Hang je poppetje op de muur.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
User Centred Development
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Workshop Testen 18 februari.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Workshop Testen 16 februari 2011
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
het bouwen van een website
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Kinderen en hun sociale talenten
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Sanne ‘t Hooft.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Gespreksvaardigheden
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden 3
Methoden & Technieken van Onderzoek
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
What is the meaning of? Student centered learning
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Direct Uitwerken concept DEM
Big Data.
Vaardigheden Interviewen
Big Data.
Methodiek Observeren.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Besturen en Communiceren
Maak een site en onderscheid
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Team Project Hoorcollege Wk 3 Interview Technieken Copy & Content Team Project Hoorcollege Wk 3

Inhoud Interview Technieken (Jacinta) Copy en Content (Jos) Waarom, wie en wanneer Interview Proces Voorbereiding Uitvoering Resultaten Copy en Content (Jos) Content Copy Contentmatrix

Interviewen 3

Verzamelen van feiten over de gebruiker Demografiek, Vaardigheden Verzamelen van informatie over de emoties van gebruikers Tevredenheid, Voorkeuren, Percepties Opvolgen van observaties of enquêteresultaten “Kunt u mij vertellen waarom u de introductie heeft overgeslagen?” Waarom Interviewen?

Waarom Interviewen?

Wie? Wanneer? Iemand uit de doelgroep Liever niet IAM docenten of andere experts Een realistische simulatie Wanneer? Aan het begin (exploratief onderzoek) of In samenspraak met observatie of In samenspraak met enquête NB: vaak cyclisch! Wie en Wanneer Interviewen?

Resultaten analyseren Planning Vraag selectie Interview vragen schrijven Proefpersonen uitnodigen Opleiden Interviewers Uitvoering Resultaten analyseren Interviewen Proces

Plan van Aanpak Interviewen Proces Voorbereiding Uitvoering Evaluatie Testdoel Testvorm / Scenario’s Proefpersonen Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten Formulier/Vastlegging Voorbereiding Preparatie Instructie/uitleg Observeren/Vastleggen bevindingen Nabespreken Uitvoering Evalueren bevindingen Prioriteiten stellen Ontwerp aanpassen “Opnieuw testen” Evaluatie Interviewen Proces 8

1. PLANNING: Interview Formats Informeel Ongestructureerd, Go-With-The-Flow Resultaten kunnen sterk varieren Geschikt voor gevorderde interviewers Formeel Gestructureerd, Planmatig, Gestandaardiseerde vragen Resultaten zijn Consistenter Beste techniek voor onervaren interviewers 1. PLANNING: Interview Formats

1. PLANNING: Interview Onderwerpen Gedrag –wat een persoon doet of heeft gedaan Mening/Waarden –opvattingen van een persoon over een onderwerp Gevoelens – wat een persoon voelt in tegenstelling tot wat zij denkt. Kennis – het verkrijgen van feiten over een onderwerp. Zintuigelijk – wat een persoon heeft gezien, gehoord, geroken, aangeraakt of geproefd. Achtergrond/Demografisch – standaard achtergrond vragen, zoals leeftijd, opleiding etc. 1. PLANNING: Interview Onderwerpen

Open Vragen “Wat voelde u toen u het programma moest downloaden?” “Wat was uw indruk van het programma in het algemeen?” “Welke problemen ervaarde u tijdens de navigatie van de website? “Waarom stopte u het spel voordat de speurtocht was afgerond?” 1. PLANNING: Vraag Stijl

Gesloten vragen “Vind u de website navigatie makkelijk of moeilijk te navigeren?” “Reist u naar het werk met de bus, tram, fiets, auto of trein?” “Welk tijdstip van het jaar maakt u uw vakantieplannen?” “Op een schaal van 1-10, waarbij 10 zeer simpel is waardeert u de moeilijkheid van dit spel” 1. PLANNING: Vraag stijl

Open Vragen “Wat is u indruk van het Pinkpop festival?” Gesloten Vragen “Denkt u dat het Pinkpop festival meer geschikt is voor Jongeren, Oudere mensen of voor beide?” “Vindt u dat de Pinkpop muziek vooral Pop, Rock, Alternatief of Jazz behelst?” 1. PLANNING: Open vs. Gesloten vragen

Open Vragen “Wat zijn u indrukken van het Pinkpop festival?” “Waarom zegt u dat?” Gesloten Vragen “Denkt u dat het Pinkpop festival meer geschikt is voor Jongeren, Oudere mensen of voor beide?” “Kunt u een manier bedenken waardoor Pinkpop meer geschikt wordt voor oudere mensen?” 1. PLANNING: Doorvragen

1. PLANNING: Vraag volgorde

Maak de respondenten snel betrokken bij het interview Begin met makkelijke vragen, voordat de controversiële vragen worden gesteld Stel eerst vragen over het heden, voordat vragen over het verleden of de toekomst worden gesteld Geef de mensen de kans om zelf vragen te stellen aan het einde van het interview Gebruik overgangsvragen om van onderwerp te wisselen 1. PLANNING: Vraag volgorde

1. PLANNING: Oefenen

Doen: Oefenen en Herhalen De interviewer is bepalend voor de kwaliteit van de resultaten. Herhaal het interview proces Elimineer vooroordelen (bias) van de interviewer 1. PLANNING: Oefenen

1. PLANNING: Vooroordelen (Bias)

Voorkomen van Vooroordelen door: Geen invloed uit te oefenen op de respondent Leidende vragen Fout: Vind u ook niet dat mensen geen dodelijke wapens bij zich mogen dragen? Goed: Wat is uw mening over het dragen van wapens? Beladen vragen Fout: Ter ere van onze majesteit de koningin, vindt u dat wij Koninginnedag moeten voortzetten? Goed: Vindt u dat wij Koninginnedag moeten voortzetten? Dubbele Vragen Fout: Hoe vaak bezoekt en studeert u op school? Goed: Hoe vaak bezoekt u school? Hoe vaak studeert u op school? 1. PLANNING: Vooroordelen (Bias)

2. EXECUTION: Begin van het interview Kies een omgeving met weinig afleiding Leg het doel van het interview uit Bespreek vertrouwelijkheid van interview Bespreek het format van het interview Geef aan hoe lang het interview gemiddeld zal duren Bereid een methode voor om data op te slaan. Bijvoorbeeld notitities of tape recorder Geef contact informatie aan de respondent (visitekaartjes) 2. EXECUTION: Begin van het interview

Controleer de notities uit de interviews Maak notities van je observaties van de respondent (tijdens het interview) Zorg dat alle verzamelde informatie consistent is voor alle respondenten 3. RESULTATEN: Samenvatten en beoordeling

Interviewtechnieken Copy & Content

Copy & Content

Inhoud Interview Technieken (Jacinta) Copy en Content (Jos) Waarom, wie en wanneer Interview Proces Voorbereiding Uitvoering Resultaten Copy en Content (Jos) Content (wat s goede content) Copy (wat is goede copy) Contentmatrix (hoe organiseer je het)

wat is content?

Wat is Content? inhoud in de breedste zin van het woord alle tekst, beeld en geluid in dienst van de ‘user experience’ ‘we define content broadly as the stuff in your web site’ (Lou Rosenfeld en Peter Morville) Wat is Content?

Content is King Wat is Content?

Waarom Content? Geen content, dan ook geen: Interactie User experience Context Aandacht Waarom Content?

TEKST Tekst

Audio

Beeld

Video

Gecombineerd

Gecombineerd

Hoe kom je aan content?

Zelf Produceren 37 37

Van Projectpartner

Content van anderen gebruiken BY: Attribution of Naamsvermelding N NC: Non-commercial of niet-commercieel ND: No Derivative Works of geen afgeleiden SA: Share Alike of gelijk delen Afspraken maken over auteursrechten en derrgelijke! BY BY: Attribution of Naamsvermelding: het kopiëren, distribueren, vertonen en uitvoeren van het werk en afgeleide werken is toegestaan op voorwaarde van het vermelden van de oorspronkelijke auteur. NC NC: Non-commercial of niet-commercieel: het kopiëren, distribueren, vertonen en uitvoeren van het werk en afgeleide werken mag niet voor commerciële doeleinden. ND ND: No Derivative Works of geen afgeleiden: het kopiëren, distribueren, vertonen en uitvoeren van het werk is toegestaan, maar niet het veranderen van het werk SA SA: Share Alike of gelijk delen: het distribueren van afgeleide werken is alleen toegestaan onder een identieke licentie, zie ook copyleft. Content van anderen gebruiken 39 39

Samenwerken andere partijen

User Generated Content

User Generated Content

User Generated Content

Kwaliteit van content Wat is goede Content? Afhankelijk van doel Afhankelijk van de doelgroep Relevant Contextgebonden Mooi gezegd, maar is dat echt alles Wat is goede Content? 44 44

Verleid je doelgroep Wat is goede Content? Wederkerigheid (voor wat hoort wat) Commitment en consistentie Sociale bevestiging Sympathie Autoriteit Schaarsheid Wat is goede Content?

Wees vindbaar Wat is goede Content? URL Tekstoptimalisatie Linkability Title Tag Metadescription (h1 = 6 x woordwaarde, h2 = 3 x woordwaarde, vert is 1 x woordwaarde, et cetera. Teveel kan leiden tot googleban). Metatags zijn minder relevant Wat is goede Content? 46 46

De vier i’s Wat is goede Content? informatie Juist actueel niet elkaar tegensprekend tone of voice interactie (logisch en proportioneel) incentive (eenmalig vs terugkeren) interface (logisch, overzichtelijk, duidelijk) Wat is goede Content?

Wat is copy?

Geschreven Content

Kwaliteit van copy Wat is goede Copy? Afhankelijk van doel Afhankelijk van de doelgroep Relevant Contextgebonden Joh, meen je dat nou Wat is goede Copy? 50 50

Schrijftips voor het web Scanbaarheid Actualiteit Wel of niet scrollen Verleid de gebruiker tot actie (call to action) Maak korte alinea’s Tone of voice Wat is goede Copy?

Scanbaarheid call to action, korte alinea’s?

Scanbaarheid call to action, korte alinea’s?

Organisatie van content

Contentmatrix Organisatie van Content Gedetailleerd overzicht van de content: alles dus! Tekst, beeld, geluid, animaties, video, etc Bron/leverancier Benodigde middelen/bewerkingen Naamgeving/type/bestandsformaat Planning/deadline Organisatie van Content

Contentmatrix Organisatie van Content

Contentmatrix Organisatie van Content

Veel succes!