Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Advertisements

Dienst Time Out Projecten
Presentatie Procedure naar het VO
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
INLEIDING TOT HET RECHT PRIVAATRECHT 1ste bac. PSW – academiejaar Prof. dr. Rogier de Corte 23 september 2005.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Gedragsproblemen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Telecommunicatie & Telematica
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Onderzoekseenheid Cliffordanalyse Vakgroep Wiskundige Analyse
Wiskundige Analyse III
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Hoorcollege 1: Vrijdag 1 oktober om 10u in Aud. A
1 Prof. Dr. Martine De Cock academiejaar Toepassingsgerichte Formele Logica 1.
Implementatie van het 4C-ID-model
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Multimediatoepassingen
Multimedia(technieken)
ELIS – Multimedia Lab Internettechnologie Rik Van de Walle Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen (ELIS) Faculteit Ingenieurswetenschappen Universiteit.
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Stappenplan Samenvatten
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Workshop evalueren Dcp
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Voorlichtingsavond havo 5 Woensdag 30 september uur.
Bestuurlijke aanbesteding dagbesteding Walcheren 1 21 oktober 2015.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Bijeenkomst September 2015
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
De drie niveaus van onderwijs
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
 Jezelf zijn en elkaar respecteren in een veilige omgeving.  Zelf verantwoordelijkheid leren dragen en nemen.  Tegemoet komen aan verschillen.  Gebruik.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
introductie Wikiopdrachten
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Dinsdag 4 september 2018 Ouderavond 5 vwo welkom.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
INTRODUCTIE academiejaar
Ouderavond 3 vwo 1 oktober 2019.
Transcript van de presentatie:

Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus

Wat is Leren en Instructie?

Gemeenschappelijke elementen Gemeenschappelijk aan de voorbeelden is dat het feit dat het telkens situaties zijn waarin (1) leren en (2) instructie centraal staan. De situaties verschillen in de mate waarin ze formeel of informeel zijn opgezet. De doelgroepen kunnen sterk verschillen: volwassenen, kinderen, families, individuen, …

Formeel Formele contexten Leren en instructie geregeld via wetten, decreten of interne regelgeving. Bijvoorbeeld in schoolse contexten: kleuter-, lager- secundair, hoger-, beroepsonderwijs, VDAB-opleidingen, privé-opleidingscentra, nascholing voor leerkrachten, vervolgtraining van chirurgen in functie van hun erkenning door ziektefondsen, specialisatieopleidingen voor verpleegsters in functie van palliatieve zorgen, enz.

Informeel Informele contexten Hebben geen systematisch, verplicht of gereguleerd karakter. Bijvoorbeeld : tentoonstellingen, een EHBO-opleiding voor vrijwilligers, speelleervakanties, alfabetiseringscampagne voor ouders van allochtone kinderen, een gezondheidsactie in een asielcentrum voor politiek vluchtelingen, enz.

Leren en Instructie Onderwijskunde is het wetenschapsgebied dat zich richt op leren en instructie; en dit binnen een grote variatie aan formele en informele contexten, toepasbaar op alle leeftijdsgroepen en in traditionele en alternatieve contexten.

Aanpak van deze cursus Hoofddoel cursus: toepassen van evidence-based theoretische inzichten Leermaterialen Wekelijks werkcollege: Theorie Praktijkopdrachten: toepassingen van theorie in de onderwijspraktijk Toetsing: 50%-50%

Hoofddoelstelling: toepassingsgericht Het kunnen toepassen van de theoretische basis m.b.t. leren en instructie in de school- en klaspraktijk. THEORIE EN TOEPASSING in CONCRETE SITUATIES (school en klasniveau)

Leermaterialen: bronnenboek Valcke, M. (2010). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Een inleiding voor ontwikkelaars van instructie en toekomstige leerkrachten; Gent: Academia Press. Let op!! Nieuwe versie september 2010 Nieuwe hoofdstukken Alle bestaande hoofdstukken volledig herwerkt Didactische uitwerking voor begeleide zelfstudie

Leermaterialen: Minerva leeromgeving

Leermaterialen: handboek Nieuw handboek editie 2010

Leermaterialen: cursuswebsite http://users.ugent.be/~mvalcke/LI_1213/

Leermaterialen: on-line omgeving Planning: checken! Nieuws: just-in-time - Minerva Toetsing theorie: zie vroegere examens Toetsing praktijkopdrachten: uitwerking praktijkopdrachten - feedbacksessies Cursus: per thema doelen, ppt-slides en extra leermaterialen

Twee formele onderdelen: Theorie Uitwerking in oktober 2012; examen in januari 2013 50% van de scores

Twee formele onderdelen: 2 praktijkopdrachten Gekoppeld aan theorie: twee praktijkopdrachten Zie planning Worden opgegeven na een les VERPLICHT ONDERDEEL EN NIET AFZONDERLIJK AAN TE PAKKEN IN EEN VOLGEND SEMESTER! Opdrachten op 50% van de punten Criteria: kwantitatief en kwalitatief Voorwaarde voor scoring: ALLE opdrachten tijdig ingediend

Samenvatting toetsing Continue toetsing 50% Schriftelijke eindtoets 50% Gesloten vragen Stam + stellingen + keuzeoptie Voorbeelden: zie website Toegang tot het schriftelijk examen enkel wanneer de praktijkopdrachten tijdig zijn ingediend!

Wekelijkse werksessie Wat is de rol van de wekelijkse werksessie? Wat met vragen? eerste lijn: discussiefora tweede lijn: e-mail sylvie.vandaele@ugent.be derde lijn: afspraak via vakgroep (spreekuur donderdag 10u00 – 09 264 6251) Veel gestelde vragen: zie website, geordend naar thema

Enkele opmerkingen Taal: Engels en Nederlands Planning: zie website

Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus