THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

On-line toevoeging, annulering en wijziging van fiches. Algemene beschrijving van de functionaliteit Als er wijzigingen moeten aangebracht worden aan fiches.
Masterproef DGK
DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Thema RFR kw1 Plan van Aanpak (PvA) Afstudeerscriptie
25/11/2008 Presentatie FANC/Bel V INES Nieuwe manual en evoluties in Belgi ë Caroline van Ertbruggen FANC.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
Thesisseminarie 4 Resultaten Correlatie en multiple regressie
MASTERPROEF I Opleidingsonderdeel
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOGIE PROBLEEMSTELLING INLEIDING IN DE METHODE Karoline Vangronsveld LES.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Welkom 2de Bac HW Macro- Economie. Slide #2 Kennismaking / Inleiding 1. Handboek 2. Werkwijze / Evaluatie 3. Praktische Organisatie 4. Vragen / Opmerkingen.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Natuurwetenschappelijk verslag
Hoe schrijf ik de inleiding van een artikel ?
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Laatste Scriptieseminarie
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Bachelor thesis sessie
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Module Communicatie 3de dag
Onderzoek doen een methodische aanpak
Leerkring POW Fase 4.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Werkstukken en rapporten
Workshop evalueren Dcp
Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
PSO. Praktisch school onderzoek.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het onderzoeksverslag
Toelichting Masterproef
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Workshop academisch schrijven
Bronnen en onderzoeksvragen
Toelichting Masterproef
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
department Educational studies
Info klinisch onderwijs
Transcript van de presentatie:

THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent; Prof. Dr. R. De Raedt

Probleemstelling Een trechtermodel: van algemeen naar specifiek 1) Situeer het onderwerp algemeen Waarover gaat het Maatschappelijke/klinische/theoretische relevantie 2) Situeer de vraagstelling binnen reeds bestaande literatuur Theoretsich kader Reeds uitgevoerd onderzoek 3) Verfijn je vraagstelling De focus Hoe zal je te werk gaan Wat voegt het onderzoek toe aan bestaande literatuur, waarom is het relevant

Van probleemstelling naar de inleiding van je thesis Verzamel verdere informatie voor uitgebreidere literatuurstudie In functie van je vraagstelling uitbreiding punt 1 In functie van bestaande literatuur uitbreiding punt 2 In functie van de werkwijze alle relevante aspecten van je werkwijze aan bod brengen

Literatuur opzoeken Alle mogelijkheden van E-databanken gebruiken Trechtermodel Start met meest recente review artikels, Ga daarna over naar relevante onderzoeksartikels Vertrek uw zoektocht zo gericht mogelijk

Einde van de inleiding De precieze focus van je onderzoek De verantwoording/korte uiteenzetting van de werkwijze Wat je precies toevoegt aan het onderzoeksdomein (kan ook een replicatie zijn) De concrete hypotheses /onderzoeksvragen

Opdracht Herwerk de probleemstelling - hou rekening met de informatie en feedback uit deze sessie om tot een verbeterde versie te komen [duidelijke situering, voorbereiden van de onderzoeksvragen/hypothesen; duidelijk maken hoe deze voortvloeien uit de situering van het onderwerp en de verfijning ervan, relevantie, …]

METHODE: Basisvormen thesisonderzoek EMPIRISCHE STUDIE Exploratief onderzoek: informatie verzamelen Voor ontwikkeling van hypothese of model Voor de ontwikkeling van een oplossing van een praktisch probleem Toetsingsonderzoek: Hypothese Theorie Model Fundamenteel of op de praktijk gericht

METHODE: Basisvormen thesisonderzoek METHODOLOGISCHE STUDIE Onderzoek naar onderzoeksinstrument Bv. Ontwikkeling/normering vragenlijst Onderzoek naar onderzoeksmethode Telkens met illustratieve toepassing op empirische gegevens (dus stuk empirische studie)

METHODE: Basisvormen thesisonderzoek LITERATUURSTUDIE Duidelijk afgebakende onderzoeksvraag Literatuur opzoeken om: een geordend overzicht te presenteren: bevindingen en gegevens kunnen de basis vormen voor Meta-analyse Kritische besluiten, mogelijk onder vorm van inductief geformuleerde hypothesen

Opdracht werk jouw onderzoeksmethode grosso modo uit op een 2 a 3 bladzijden * In geval van empirisch onderzoek Deelnemers (populatie) Stimuli en materiaal (apparatuur) / meetinstrumenten procedure * In geval van literatuurstudie De structuur van je studie zoek (eventueel) enkele representatieve artikels waarbij de basisvorm van jouw thesis wordt gebruikt als leidraad

APA richtlijnen Publication Manual of the APA (5th edition) gebruiken + info op website vakgroep Start vanaf het begin met de volledig ingevulde voorpagina, de indeling en de vorm volgens de “instructies bij de scriptie” op de facultaire website Met vermelding van de opdracht voor de titel: bv. “herwerkte probleemstelling” of “eerste versie methode” Steeds vanaf de eerste paper alle referenties correct vermelden

Volgend thesisseminarie Methode: Experimenteel onderzoek: 14/11; 13u (Aud 4) Methode: Vragenlijst onderzoek: 16/11; 16u30 (Aud 4) Resultaten: Vragenlijst onderzoek 06/12: 9u30 (PC-klas 2) Resultaten: Experimenteel onderzoek 06/12: 11u30 (PC-klas 2) De herwerking van de probleemstelling en de eerste uitwerking van de methode dient ingeleverd te worden ten laatste op 8 november 2006 (2 aparte papers !)