TutorBabbel als voorbeeld van een student tutoring - project

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Sint-Jozefinstituut Kessel-Lo Vormingsinstituut voor de Begeleiding van Gehandicapten Stellen voor:
Reflectievaardigheden en instrumenten
Autisme en Mindmap Thuis en op School
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Gemaakt door Odessa koorevaar
Ik ben Mo.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Dag 7 Dag 7 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Hier ben ik dan weer. En hebben jullie al iets in je schoentje gehad? Als je nog niets gehad.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Collectief portfolio groep 3
Woord van Leven Mei 2010.
Presentation Of Learning
Presentation Of Learning
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
JAMMER MAAR HELAAS! “En meestal aan die gesprekken zelf heb ik geen slechte herinneringen, dat ging vaak heel vlot. Maar het was dan gewoon van … en.
Pamela Dorland 4hna.  Ik was donderdag 22 maart om 19:00 aanwezig in het klokgebouw om de glamping tentoonstelling te bezichtigen.  Ik heb vooral naar.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Welkom op onze thema-avond
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Pass’t Montessorionderwijs ?
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Met handen en voeten geloven 1
Aan de slag met de BETERapp
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Een jongeman komt in de apotheek en vraagt de apotheker :
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
Lancering Traject
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
OF IK JE TERUG ZAL ZIEN Benny Neyman.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
‘ Ik wil alle Amnesty-supporters bedanken! Jullie inzet heeft tot succes geleid, zo blijkt uit mijn vrijlating. Maar mijn zaak is nog niet voorbij. Blijf.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Transcript van de presentatie:

TutorBabbel als voorbeeld van een student tutoring - project

Een tutor aan het woord “ Ikzelf heb niet te klagen, ondanks mijn Marokkaanse achtergrond ben ik toch maar mooi de universiteit ingerold en slaagde ik vorig jaar met glans. Maar ik heb veel allochtone klasgenoten zien afhaken in het lager en het secundair onderwijs. Jammer, want velen hadden de capaciteit om verder te studeren. Als ze maar een duwtje in de rug hadden gekregen … Nu geef ikzelf dat duwtje aan allochtone leerlingen uit het vijfde middelbaar. Ik ben hun tutor en daar zijn zowel zij als ik trots op. Ik, omdat ik voel dat ik nodig ben, zij omdat ze ervaren dat ze een extra kans krijgen en hogere studies haalbaar worden.”

Student tutoring? Studenten uit het hoger onderwijs treden op als begeleider om leerlingen uit het BaO en SO te ondersteunen bij hun leerproces: Tutors: studenten Tutees: leerlingen

TutorBabbel als concreet voorbeeld Partners: 4 BaO-scholen te Gent Universiteit Gent – Vakgroep Onderwijskunde Doelgroep: Leerlingen 3de graad BaO Studenten 1e master onderwijskunde Leerkrachten 3e graad Ouders leerlingen 3e graad BaO

Doelstellingen Leerlingen: ET “leren leren” (cognitief, metacognitief en socio-affectief component van LL) Studenten: oefening bij opleidingsonderdeel ‘Coaching & begeleiding’: Zelfstandig begeleidingsactiviteiten leren realiseren in reële onderwijscontexten. correct leren hanteren van deelvaardigheden Kennismaken en bewuster leren omgaan met diversiteit, GOK

Doelstellingen “Leren leren” is een proces van lange adem Leerkrachten: Een meer gefundeerde aanpak van “leren leren” nastreven Ouders: Activeren van het ondersteunen van “leren leren”

9 sessies van telkens 2 x 50 min Concreet 9 sessies van telkens 2 x 50 min Lesuur – pauze – lesuur 2 à 3 tutees per tutor 2 leermomenten met leerkrachten 2 ouderbijeenkomsten materiaal: ‘Mijn TutorBabbel-boek’

Mijn TutorBabbel-boek: uitgangspunten Aanreiken van verschillende strategieën/hulpmiddelen opbouwen van PERSOONLIJKE leermethode Zichzelf beter leren kennen als lerende Flexibiliteit t.a.v het pakket complementair aan + transfer naar klaspraktijk

Mijn TutorBabbel-boek: inhoud Ik, als lerende 1, 2, 3, 4 stappen (denk, plan, doe & controleer) Plannen en organiseren Mijn toets onder de loep Snuffelen, zoeken en vragen stellen Veel zeggen met weinig woorden Een spin in je hoofd Een doos vol trucjes Hoe maak ik een spreekbeurt? (syntheseopdracht)

Mijn TutorBabbel-boek Filmpje ..\..\..\VTS_05_0.IFO

Ervaringen tutees “Ik vond de eerste sessie wel spannend en ik was een beetje bang. Maar mijn tutor is altijd vriendelijk en helpt me zeer goed. Ze leert me veel bij en heeft daarvoor leuke oefeningen of spelletjes bij. Ik weet nu, dankzij mijn tutor, hoe ik mijn huiswerk moet maken en wat een Mind Map is. Ik vind het leuk om een Mind Map te tekenen! Of om de belangrijke woorden in een tekst te kleuren!”

Ervaringen tutees “ Ik heb in TutorBabbel geleerd hoe ik mij moet voorbereiden op een toets. En het helpt, want ik heb al eens betere punten gehad! Nu concentreer ik mij ook meer als ik mijn huiswerk maak. Dan lukt het beter en is het sneller juist gemaakt. Mijn tutor leerde me ook dat ik mijn werk moet organiseren en opschrijven wat ik ga doen en daarna kijken wat ik gedaan heb.”

Ervaringen leerkrachten “Ook ik vind het een zeer leerrijke ervaring. Door van op afstand leerlingen te observeren kom ik nieuwe eigenschappen van hen te weten. Bedeesde leerlingen bloeien bijvoorbeeld helemaal open tijdens oefenmomenten in kleine groep. Daarnaast leer ik ook mezelf als leerkracht in vraag stellen : heb ik wel genoeg aandacht voor leren leren in mijn lessen ? Modelleer ik het plannen, structureren en de Mind Mapping wel voldoende?” ..\..\..\..\Bureaublad\MeesterBart.flv

Ervaringen leerkrachten “ Tijdens het laatste gesprek met de leerkracht was de sfeer opnieuw ontspannen, maar toch lieten zijn woorden een diepe indruk na bij ons allemaal. De leerkracht bedankte ons voor de voorbije weken en de samenwerking, maar meer nog, hij deed ons een belofte. Een belofte die de impact van onze aanwezigheid op school illustreert. Hij beloofde ons dat hij zijn manier van lesgeven zou aanpassen, om zo het project een verder leven te laten leiden, omdat hij gemerkt had dat meerdere leerlingen positieve vorderingen hadden gemaakt. ”

Ervaringen tutors: een uitdaging!

Ervaringen tutors “ De vorderingen die ik zie bij mijn tutee geven me een enorme ‘boost’ waardoor ik nog meer gemotiveerd ben de begeleiding te geven. Ook het feit dat mijn leerling voortdurend opmerkt dat ze dankzij mij nuttige dingen leert, draagt daartoe bij. Het gevoel dat ik dankzij de positieve feedback van mijn tutee krijg is onbeschrijflijk! ”

Ervaringen tutors “Güler heeft een opvallende ontwikkeling doorgemaakt als persoon. Ze is opengebloeid en zelfzekerder geworden tijdens de sessies. De spreekbeurt was de kers op de taart. Ik was echt trots op haar, hoe ze daar zo zelfzeker voor de klas stond. Ze las het woord op haar Mind Map en keek dan recht de klas in en vertelde haar stukje zonder enige schijn van onzekerheid. Dit is iets wat niet kan gemeten worden met een vragenlijst, maar volgens mij zeker meer dan de moeite waard om het te vermelden.”

Ervaringen tutors “ Zoveel mooie dingen die je meemaakt met leerlingen die hun eigen potentie gaan ontdekken. Dat blijft verwonderen. En zoals mijn medetutor het die ene keer verwoordde : ‘We kunnen maar een zaadje planten en hopen dat er een plantje verschijnt’. Ik hoop oprecht dat de leerlingen er daadwerkelijk iets aan gehad hebben. Als ik hen mag geloven, is dat zeker zo. ”

Tot binnen enkele jaren als tutor!

Links Onderzoeksrapport ‘Tutors maken het verschil’: http://www.kbs-frb.be/publication.aspx?id=229338&LangType=2067 Studiedag Student tutoring: http://www.kbs-frb.be/event.aspx?id=227872&LangType=2067

Links Student tutoring. Good practices in België: http://www.kbs-frb.be/publication.aspx?id=193680&LangType=2067