TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene1 Strategisch Management Prof. dr. A. Heene Universiteit Gent -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Budgettering voor KMO’s: Agenda
De fundamenten van de organisatiestructuur
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Denken in versnelling en Groei
1 Kader Deel I Positionering Deel III Organisatie -aspecten Deel II Afstemming tss. onderdelen van organisatie, klant & dienstenconcept = interne oriëntatie.
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Organisatie en beheer Week 2.
Management : situering en begrip
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Even voorstellen... Arko Bedrijfskundig Adviesburo b.v.
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
De fundamenten van de organisatiestructuur
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Content Management Organisatie voor Eenduidige Communicatie Frido Tactor 28 november, 2006.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Brand Design Inhoud. Brand Design Inhoud Identiteit - imago.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Schitterende Organisaties®
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
Ondernemen(d) in het onderwijs
Business Marketing Management
Business Marketing Management
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management Figuur 6.1 F-groepering (horizontale differentiatie)
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
De kern Core Competence Positionering
Het nut van Business Planning
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Informatie management HC2
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Organisatiestructuur
Transcript van de presentatie:

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene1 Strategisch Management Prof. dr. A. Heene Universiteit Gent - RUCA - Top Management Services

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene2 Inleidende begrippen in strategisch management

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene3 Wezen van strategisch management ontdekken ontwikkelen mogelijkheden waarde CREATIE waarde DISTRIBUTIE op continue wijze geluk klanten stakeholders

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene4 Continuïteit

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene5 Competentie-opbouw en competentie benutting competentie opbouw cash flows uitoefenen strategische opties creatie strategische opties competentie benutting

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene6 Het Strategisch Spanningsveld WILLEN KUNNENMOETEN WERKBLAD 3

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene7 Competentie vermogen om op een continue manier en op een gecoordineerde manier die activa aan te wenden die de onderneming toelaat haar doelstellingen te bereiken georganiseerddoelgerichtdoelbereikend

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene8 De onderneming als een open systeem Strategische Logica Management Processen Ontastbare Middelen Tastbare Middelen Operaties Producten Product/Markt combinaties Toegankelijke middelen Toename van onduidelijkheid en reactietijd grenzen van de onderneming data

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene9 Strategische Logica Management Processen Ontastbare Middelen Tastbare Middelen Operaties ProductenProduct/Markt combinaties Toegankelijke middelen Toename van onduidelijkheid en reactietijd grenzen van de onderneming data Niveaus in besluitvorming en probleemoplossing Strategische besluitvorming Operationele besluitvorming

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene10 Types markten stabiel evoluerend dynamisch AA CA B D D B C A’ A” A WERKBLAD 4

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene11 communicatievaardigheid ambitie eenstemmigheid analysevermogen openheid externe gerichtheid creativiteit objectiviteit samenhang synthesevermogen besluitvaardigheid a-politiek Voorwaarden voor Succesvolle Strategievorming WERKBLAD 8,9

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene12 Analyse van de strategische logica van de onderneming

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene13 Strategische Logica Wie Hoe Wat Middelen ControleStructuur organisatie concept business concept Kernprocessen productcreatie productrealisatie stakeholder ontwikkeling transformatieve

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene14 Het business concept Wie Hoe Wat business concept klanten klantenbehoeften klantenvoorkeuren markten segmenten individuen WERKBLAD 13(14)-15

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene15

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene16

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene17 Het business concept Wie Hoe Wat business concept bronnen van waarde product bijgeleverde diensten imago persoonlijke interactie bronnen van kosten financiële kost tijd energie psychisch WERKBLAD WERKBLAD 21

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene18

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene19 Dienstenstrategieën Banale producten en banale diensten Banale producten en losstaande diensten Betaalde producten en gratis diensten Recurrente producten en eenmalige diensten Banale producten en unieke diensten Banale producten en gekoppelde diensten Gratis producten en betaalde diensten Recurrente producten en recurrente diensten

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene20 Concurrentiestrategieën Concurentievoordeel Kostenleiderschap Differentiatie WERKBLAD 24-25

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene21 De differentiatiestrategie Toegevoegde waarde Lagere kost Betere prestatie Feitelijk gebruik Waarde signalen creatie perceptie

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene22

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene23

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene24

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene25 Concurrentiemechanismen Concurrentievoordeel Concurrentievoorwaarde

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene26 Concurrentiemechanismen Concurrentievoordeel Concurrentievoorwaarde imitatie mobilisatie waardevernietiging competitieve innovatie WERKBLAD 70-71

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene27 Knack, 31/3/99

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene28 Bescherming tegen imitatie Bedrijfscultuur * evolueert doorheen de tijd (>historiek) * ontastbaar * systeem - effect (> middelen) * mogelijkheid tot waardecreatie is onzeker * complex

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene29 MOBILISATIE

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene30 - articuleer - deel - doe mensen blijven afankelijkheid aantrekkelijkheid - hol de waarde uit - verdeel - niet concurrentie beding Mobilisatie BESCHERM REM GEBRUIK kennismanagement

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene31 Vacature, 15 mei 1999 Bescherming tegen mobilisatie

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene32 Waardevernietiging nieuwe producten / technologieën (substituten) vergelijkende reclame marketing gratis producten

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene33 Waaardevernietiging

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene34

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene35 Competitieve innovatie DROOGNAT PHILIPSPHILIPS

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene36

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene37

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene38 Het business concept Wie Hoe Wat business concept

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene39 Een “goed” business concept Wie Hoe Wat business concept Interne logische consistentie

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene40

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene41 Het organisatieconcept Middelen ControleStructuur organisatie concept middelen tastbareontastbare internextern

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene42 Het organisatieconcept Middelen Controle Structuur organisatie concept Taakallocatie horizontale verticale organisatiestructuur Besluitvorming Informatiestromen

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene43 Het organisatieconcept Middelen Controle Structuur organisatie concept Marktcontrole (input - output) Outputcontrole Bureaucratisch Cultureel Beloning

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene44 Een “goed”organisatieconcept Middelen ControleStructuur organisatie concept Interne logische consistentie

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene45 definieer design ontwikkel productie distributie service aandeelhouders personeel klanten/leveranc. partners overheid kwaliteitszorg milieuzorg... Kernprocessen productcreatie productrealisatie stakeholders transformatieve

TU /e - Effectief en Efficiënt Ondernemen - Strategisch Management - Prof. dr. A. Heene46 Zelfregeling Top Middle Uitvoerders doelen vastleggen grenzen bepalen controle