Attractiviteit Perceptie van attractiviteit door cliënt = mate waarin HV vriendelijk, aardig, prettig in de omgang is en overeenkomst vertoont Effect attractiviteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gesprekjes….
Advertisements

Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
De roos van Leary.
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
presentatie NPV 10 oktober 2012
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Veilig Internet Volgende
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Woorden en tijd.....
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
De vijf geheimen van effectieve communicatie
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Men vraagt zich af waarom …??
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
De theorie van de dramadriehoek
Push for life!. Een man was ‘s nachts aan het slapen toen zijn kamer plots verlicht werd en God hem verscheen. De Heer zei hem dat hij een opdracht had.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Met handen en voeten geloven 1
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Mijn verjaardag..
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Een liefdesgeschiedenis
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Jij, God en je kind.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Rouw & Verlies Les 3.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Men vraagt zich af waarom …
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Welkom op onze thema-avond
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Kan je zien of iemand holebi is?
Hand-Out.
Transcript van de presentatie:

Attractiviteit Perceptie van attractiviteit door cliënt = mate waarin HV vriendelijk, aardig, prettig in de omgang is en overeenkomst vertoont Effect attractiviteit is grootst bij wederkerige aantrekking Relatie-ondersteunend + stereotiepe gedachten omtrent attractieve personen Attractiviteit = zowel fysiek als interpersoonlijke dimensies Fysieke attractiviteit vooral in eerste sessies

Attractiviteit In latere sessies verdwijnt effect attractiviteit door effect competentie Fysieke attractiviteit omvat stijl, gewicht, verzorging, naast puur fysieke kenmerken Attractiviteit ook interpersoonlijk door gekend non-verbaal gedrag + zelfonthulling en ‘structuring’ Zelfonthulling: moderaat niveau, graad van intimiteit afhankelijk van stadium therapie, bij problemen gelijkend aan die cliënt

Attractiviteit ‘Structuring’: om perceptie van overeenkomst te maximaliseren Verwijst naar een interactioneel proces tussen HV en cliënt waarin ze tot een overeenkomst komen wat betreft rol van de HV, begrip van wat gebeurt in therapie en wat de doelstellingen zijn Verwijst ook naar ethische plicht om cliënt te informeren rond doelstellingen, technieken en beperkingen therapie

Attractiviteit ‘direct structuring’: HV brengt op een actieve en directe manier structuur rond doelstellingen, proces, rol --> + perceptie overeenkomst cliënt en HV en veiligheid in relatie --> + attractiviteit Belangrijk bij transitiemomenten in therapie Richtlijnen: Structuur onderhandelen, niet opleggen Nooit als straf (bvb. Beperkingen) Reden voor structuring geven (ande fase)

Attractiviteit Richtlijnen (vervolg): Let op of cliënt er klaar voor is Teveel is niet goed (te rigide, HV is teveel bezig met controle houden) Kan competentie niet vervangen

Attractiviteit: checklist Gebruikte de HV: Structuring? Moderaat niveau self-disclosure? Inhoud self-disclosure gelijklopend met bezorgdheden en ervaringen cliënt? Responsief non-verbaal gedrag (oogcontact, leunen naar cliënt, glimlachen)

Vertrouwen Vertrouwen is perceptie cliënt dat HV hem/haar op geen enkele manier zal misleiden of onrecht aandoen, benadelen In eerste gesprekken vooral gebaseerd op ‘maatschappelijk aanzien’, nadien vooral op gedrag HV Meestal initieel vertrouwen dat verder groeit, tenzij reden is om niet te vertrouwen Wanneer cliënt uit minderheidsgroep komt, meestal omgekeerd: initieel wantrouwen en vertrouwen moet worden verdiend

Vertrouwen Soms moeilijk te installeren, maar heel makkelijk te breken Vraagt tijd, verandert steeds, vraagt wederkerige interacties Is basis voor goede exploratie cliënt eigen problemen en oplossingen Non-verbaal gedrag vertrouwen uitstraalt: Congruentie verbaal/non-verbaal gedrag Non-verbaal aanvaarden onthulling cliënt Non-verbale responsiviteit en dynamisme

Vertrouwen Eroderen van vertrouwen vooral door: Incongruentie, Oordelen of evaluatieve reacties en Passiviteit Verbaal gedrag dat vertrouwen uitstraalt: Accuraat parafraseren Consistentie tussen zeggen en doen Vertrouwelijkheid Openheid en eerlijkheid Accuraatheid van informatie geven Niet defensief reageren op “test” cliënt

Vertrouwen Vertrouwen tussen cliënt en HV ontwikkelt niet altijd automatisch Cliënt soms behoefte aan expliciete test vertrouwen HV Cliënt zal echter zelden direct vragen om dit te bespreken, eerder subtiele manoevers om gegevens over vertrouwen HV te bekomen = “vertrouwenstest” HV herkent dit niet steeds, reageert op inhoud, ziet cliënt als vijandig of reageert zelf defensief

Vertrouwen 6 vaak voorkomende “vertrouwenstests”: Informatie vragen (kan jij mij helpen?). Is het vraag naar feiten of naar opinie/opvattingen HV? Bvb. Heb jij kinderen? Hoe lang bent u gehuwd? Is meestal zoeken naar bevestiging dat HV zal kunnen begrijpen Antwoord HV rond begrip vertrouwen (ja, ik heb 2 kinderen. Ik vraag me af hoe dit me helpt u te begrijpen)

Vbn. Informatie vragen als test Heb jij ooit al met zo’n ernstig geval als ik gewerkt? Antwoord wat niet helpt: ja, heel vaak; af en toe; oh, voor mij ben jij niet zo’n ernstig geval,… Wat wel helpt: het gebeurt wel vaker dat mensen waarmee ik werk zich op een bepaald moment verward voelen of overweldigd voelen. Ik vraag me af of jij graag wil weten of ik de competentie heb om jou te helpen...

Vertrouwen Geheim vertellen (kan ik me kwetsbaar opstellen?) Test of HV cliënt kan aanvaarden zoals hij/zij is, vertrouwelijkheid bewaart en kwetsbaarheid niet misbruikt Meestal is geheim irrelevant HV mag zeker niet beoordelend reageren, dit is de test, wel verbaal en non-verbaal open reageren Vb. Reactie dit is geheim tussen ons

Vbn. Geheim vertellen als test Ik heb dit nooit aan iemand kunnen vertellen, zelfs mijn man niet, maar ik heb een abortus gedaan een paar jaar geleden Wat niet helpt: een abortus, echt? Je hebt het zelfs niet aan je man verteld? Wat wel kan: wat je me nu zegt is ons geheim, iets tussen jou en mij, je kan erop vertrouwen dat ik het aan niemand zal zeggen

Vertrouwen Een gunst vragen (ben jij betrouwbaar?) Gunst vragen in context vertrouwen Of je gunst verleent of niet is niet belangrijk, wel hoe betrouwbaar je beloftes nakomt Soms kan het wel, bvb. Boek lenen Bij weigering, direct en tactvol zijn Bvb. Vraag om cliënt thuis te bezoeken om tijd te sparen. Ik waardeer je bezorgdheid, maar werk liever zonder afleidingen die ik niet ken.

Vbn. Gunst vragen als test Zou u dat boek willen terugbrengen, ik durf mij daar niet meer te vertonen; zou u voor mij willen bellen naar mijn baas? Wat niet helpt: iets beloven wat je niet kan waarmaken Wat wel kan: enkel iets beloven dat je kan waarmaken en waarmaken wat je belooft

Vertrouwen Cliënt diskwalificeert zichzelf (kun jij me accepteren?) Zal HV me nog mogen/accepteren als ik donkere kant laat zien? Bedoeld om HV te choqueren, waarbij elk (non)verbaal gedrag HV aandachtig wordt gevolgd. HV kan best neutraal reageren: reflecteren, interesse tonen; niet + of - Bvb. Wist u dat ik 3 abortussen had in 3 jaar? Het is mijn eigen fout.

Vbn zelfdiskwalificatie als test Ik ben niet opgewassen tegen al de druk van het reizen en winnen, toen ze me drugs aanboden leek me dat de enige oplossing Wat niet helpt: wist je niet dat je je lichaam schade toebracht als je doorging zoals je deed? Wat wel kan: de druk was zo hard dat het moeilijk was om er onderuit te kunnen.

Vertrouwen HV in ongelegenheid brengen (heb jij grenzen?) Tijdstip veranderen, sessie afbellen, vragen om te bellen tijdens sessie HV kan best open en direct reageren Grenzen door HV geeft veiligheid Bvb. Cliënt die 3 maal te laat komt. HV “ik heb gemerkt dat je te laat komt, brengt mij in moeilijkheden. Liever ander tijdstip of kan ik erop rekenen?

Vbn. Ongelegenheid als test Mag ik uw GSM eventjes gebruiken voor we beginnen, ik zou nog eens moeten bellen Wat niet helpt: ofwel ja natuurlijk, doe nog maar eens, of nee, zeker niet Wat wel kan: de laatste 2 keer dat ik je zag, vraag je mijn GSM te gebruiken voor de sessie. We hebben dan minder tijd voor de sessie. Zou het mogelijk zijn om je telefoons ergens anders op een ander moment te doen, of wil je een ander tijdstip

Vertrouwen Motivatie HV in vraag stellen (is jouw zorg voor mij echt?) Eerlijkheid/echtheid is belangrijk Test “is het enkel je job?” Bvb. Vraag naar hoeveel andere cliënten, hoe HV ze allemaal uit elkaar haalt, of HV denkt over cliënt tussendoor Antwoord dat cliënt gezien wordt als mens “je voelt je onzeker over je plaats hier, of ik er echt om geef...

Vbn motivatie in vraag als test Ik kan me niet voorstellen dat iemand zoveel energie heeft om de hele dag mensen te zien. Je moet wel uitgeput zijn Wat niet helpt: ofwel oh, nee, ik kan daar tegen; of ja, ik ben nu wel bekaf Wat wel kan: voel je je onzeker over hoeveel energie ik nog heb om naar jou te luisteren? Wat me bij jou helpt om energie te krijgen is...

Vertrouwen: checklist Gaf HV (non)verbaal te kennen dat hij/zij cliënt aanvaardt? Hoe dynamisch was HV? Gebruikte HV accurate parafrasering? Respecteerde HV vertrouwelijkheid? Was HV open en eerlijk en direct met cliënt? Was verbaal en non-verbaal gedrag HV consistent? Reageerde HV adequaat op vertrouwenstest