CBE: Centra voor Basiseducatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
HAVISTEN COMPETENT
Resultaatgericht Samenwerken
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Begeleid zelfstandig leren
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Het Strategisch Plan Hulp- en Dienstverlening aan gedetineerden Domein Onderwijs.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Van visie naar actie.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
A Supporting Technology for Rehabilitation In Dementia Herman Astrid Psychologe 10/11/2006.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Detentie Antwerpen VDAB.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Gesloten Federaal Centrum TONGEREN Penitentiaire Inrichting TONGEREN.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Professionaliteitsontwikkeling
Nieuw decreet volwassenenonderwijs
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Bevorderen van de taalvaardigheid
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Begeleidingsplannen GGZ
Optimale Parkinsonzorg
Voorlichting Kellebeek College
LILA psychiatrische ZORG IN DE THUISSITUATIE
Competentiegericht leren vmbo
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
IPC Nederland.
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Doelstelling:. mensen ondersteunen in het. verwerven en versterken van
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Trefdag NT Buitenklasdifferentiatie bij VDAB in intensieve trajecten naar werk en op de opleidingsvloer Harmke Clonen & Sabine Godts met dank aan.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Digitale VDAB profielen
Resultaatgericht Samenwerken
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
#EBJ16.
Trefdag VOCVO 20/5/’16 Een praktijkvoorbeeld van samen werken aan
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Doelen behalen met activiteiten
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
AMIF Project OCMW Antwerpen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Transcript van de presentatie:

CBE: Centra voor Basiseducatie Te Hasselt

Inhoud Situering van de sector Werkvormen Doelgroep Belangrijkste methodieken Plaats van de maatschappelijk werker Sterke punten Knelpunten

Sector: volwassenenonderwijs Macroniveau Richt in 1990 het Vlaams Ondersteuningscentrum voor de Basiseducatie (VOCB) op. Hieruit groeide het Vocvo: - een nieuwe org.die op 1 jan 2008 van start ging

Sector: volwassenenonderwijs Marconiveau

Wat doen zij? organiseren onderwijs voor laaggeschoolde volwassenen Doelstelling: verwerven en verbeteren van “functionele basisvaardigheden”: taal (Nederlands (voor anderstaligen), Frans en Engels ) wiskunde - rekenen ICT (computergebruik)   maatschappelijke oriëntatie communicatie leren-leren plannen en organiseren invullen formulieren

Werkvormen (microniveau) Individueel Intakegesprekken => educatieplan opstellen intensieve intakeprocedure met aandacht voor: de persoonlijke leerwensen en leerdoelen individuele begeleiding en opvolging veilige leeromgeving In groep: Basiseducatie: basiscompetenties aanleren Open leercentrum: extra oefeningen info opzoeken en verwerken via de pc met begeleider op zelfstandige basis

Doelgroep Voor laaggeschoolde volwassenen: onvoldoende ‘basisvaardigheden’ beschikken.  secundair niveau 1 en 2 (max. tot 13/14j naar school) laaggecijferde en laaggeletterde Belgen migranten(kansarmen) gevangenen werkzoekenden senioren, huisvrouwen...  

Belangrijkste methodieken emancipatorisch werken (empowerment) zelfredzaamheid gelijkwaardigheid keuzevrijheid (eigen keuzen kunnen en mogen maken) gericht op aanleren en het verbeteren van basiscompetenties: verhogen van de zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen, begeleiden v.d. cursisten vanuit hun reële mogelijkheden => maximaal leerresultaat  het bevorderen van het leerplezier

Plaats maatschappelijk werker in de organisatie Educatief medewerker: intakegesprekken leiden => leerplan om zicht te krijgen op: competenties interesses welk niveau? welke groep? basishouding(en) verwerven: gelijkheid, … vorming geven lesinhouden afstemmen leefwereld cursist creëren van een veilige leeromgeving vorming sociale vaardigheden (communicatie, assertiviteit) individuele begeleiding (bv: briefje huisbaas) Signaalfunctie – omgaan met overheidsreglementering volgzaam technisch proces beheersen  deels weigeren (eigen methodes hanteren) voortdurend leerproces

Sterke punten open communicatie goede sfeer voldoende ruimte om eigen initiatieven uit te werken nauwe betrokkenheid tussen coördinator met teamleden nauwe betrokkenheid tussen cliënten en begeleiders

Knelpunten Overheidsreglementering strakke(re) regels - wetten attesten, certificaten (verzakelijking) focus: zelfstandigheid naar het professionele leven (moet actief bezig zijn met zelfontplooiing – educatie) doel: systeemvaardige mensen verantwoordelijkheid ligt vooral bij het individu Visie basiseducatie past niet in kader overheidsreglementering de mens op zich “staat centraal” – vrije keuzes focus: mogelijkheden – beperkingen (effectieve noden, leefwereld) doel: menswaardig systeem verantwoordelijkheid: overheid? – instanties? – individu? Wat is een menswaardig systeem ? => uitsluiting!

CBE: Centra voor Basiseducatie Einde