Enterprise Resource Planning (ERP)
Inhoud 1. Wat is ERP ? 2. De geschiedenis en beweegredenen achter de ontwikkeling van ERP 3. De eisen die bedrijven stellen aan ERP-systemen 4. De markt en zijn spelers 5. De implementatie van een ERP-pakket 6. De knelpunten 7. Trends 8. Praktijkinbreng-Wegra Information System (WIS)
1. Wat is ERP ? Geïntegreerd en gestandaardiseerd softwarepakket Geïntegreerd: losse modules die met elkaar verbonden zijn Alle bedrijfsprocessen op elkaar afstemmen en ondersteunen Centrale database waarin gegevens opgeslagen en opgeroepen worden
The ERP system, Davenport (1998) Wat ? The ERP system, Davenport (1998)
Maar ERP is niet enkel een softwarepakket Wat ? Maar ERP is niet enkel een softwarepakket ERP brengt een omschakeling naar een andere manier van bedrijfsvoering mee en dit uit zich in het ERM
2. De geschiedenis en beweegredenen achter de ontwikkeling van ERP Eind jaren ’60 Ontstaan van MRP-I Mogelijkheid om afzonderlijke materiaalstromen tijdens de productie te coördineren Verlaging van de voorraad Incompleet systeem: er konden weinig of geen nuttige gegevens gegenereerd worden Naslagsysteem ipv sturings- en ondersteunend systeem
Geschiedenis en beweegredenen Jaren ’80 Bedrijven hebben behoefte aan een programma welk processen kan ondersteunen MRP-II is een uitbreiding van MRP-I waar er nieuwe programma’s aan werden toegevoegd Het is een vooruitgang maar het programma was niet flexibel en gegevens genereren blijft een probleem
Geschiedenis en beweegredenen Jaren ’90 MRP-I en MRP-II voldoet niet meer Er is nood aan een flexibel programma Procesgeoriënteerd bedrijfsgeoriënteerd Voor telecommunicatie-, IT-, en non-profit bedrijven voldeed MRP-II helemaal niet 1992 introduceren van de term ERP Sindsdien is dit de naam voor geïntegreerde bedrijfsgerichte software
Geschiedenis en beweegredenen Erp-trends in eigen branche Toename concurrentiedruk Invoering van de Euro Het fenomeen ‘2000’ Globalisering Verlenen van een constante hoge servicegraad aan klanten Afstemmen van de bedrijfsprocessen op klanten en leveranciers Verbeteren van de integratie van het eigen informatiesysteem Behoefte aan gegenereerde managementinformatie
3. De eisen die bedrijven stellen aan ERP-systemen Integratie Flexibiliteit Schaling Informatie
4. De markt en zijn spelers Meeste toepassingen in grote en middelgrote ondernemingen Middelgrote markt is interessant Europa heeft meer dan 100.000 van zulke bedrijven Per bedrijf is er een gemiddeld budget van € 500.000. Dit geeft een totaal van € 50 miljard
De markt en zijn spelers Enkele belangrijke spelers op de markt: SAP (MySap) Oracle Peoplesoft Baan Microsoft Business solutions-Navision
De markt en zijn spelers
5. De implementatie van ERP Er moet een duidelijke doelstelling vastgesteld worden voor het implementeren Management heeft de inzet nodig van het personeel Er zijn drie stappen tijdens het implementatie-traject: Selectie Implementatie Optimalisatie
De implementatie van ERP Selectie Hangt af van vele aspecten Beschikbare functionaliteit Dienstverlening Het innovatieve karakter Imago van de leverancier en pakket
De implementatie van ERP Deze kan op 3 manieren worden gepositioneerd Vanilla approach Customized/Comprehensive Middle Road
De implementatie van ERP Het implementeren zelf kan gebeuren volgens twee scenario’s: Big Bang Stap voor stap
6. De Knelpunten
De Knelpunten
Tools op het gebied van management informatievoorziening: 7. Trends Tools op het gebied van management informatievoorziening: Datawarehousing Datamining Decision Support Systems (DSS) Executive Information Systems (EIS) Workflow-managemantsysteem Internet
8. Praktijkinbreng: Wegra Information System
Situering Bedrijf Kleine onderneming met 25 werknemers Praktijkinbreng Situering Bedrijf Kleine onderneming met 25 werknemers Metaalverwerkend bedrijf Productie is volledig klantgericht, geen eigen producten Kleine tot middelgrote serie
Situering functie Werkvoorbereider/calculator Praktijkinbreng Situering functie Werkvoorbereider/calculator Klantencontact dmv orders en offertes Projectmatige inkoop Aanmaak van werkplaatslijsten