Externe oriëntering Riet Tiebos Rob Goossens Saar HammelsSven Eriksson Ilse HermansJoris Lenaerts Thomas Palencsar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Workshop Klachtherkenning
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Onze kernwaarden.
Sofie Similon, Stafmedewerker Registratieverantwoordelijke
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
Certes tevredenheidsenquête Resultaten enquêtes 133 enquêtes > Verdeling per makelaar.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Regelhulp Regelhulp is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
“Waakzaam en dienstbaar staat de politie voor de waarden van de rechtstaat”. Waakzaam zijn = problemen voor blijven, klein houden en waar onvermijdelijk.
De Utrechtse Servicenormen
Buurtpreventie Zegge Januari 2014.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
De kracht van MySolution
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Voorstelling LVD Leuven internationaal colloquium 27 maart 2008.
W ijk en A gent S amen 3 manspolder Meer Zicht WAS W erken aan veiligheid in je eigen wijk W erken aan veiligheid in je eigen wijk A ltijd goede back-up.
netwerk organisatiebeheersing
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Lokale detailhandel drugs
Samenwerking tussen de PZ Boraine en de gemeenschapswachten van de gemeente Colfontaine 29 juni 2011.
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Jongeren Preventie Team
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
« Communicatie » Netwerk verkeer Myriam Adriaensen, Afdeling Gedrag en Beleid.
Nike Supply Chain Management
Communicatieproblemen
Derde jaarvergadering BIN LIEZEBOS maart 2015 Jaarvergadering 2015 van het B.I.N. LIEZEBOS.
Infomarkten Maarten Debecker (Connect). Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
Regie over eigen leven..
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Waarden & organisatiecultuur
Het coachende functioneringsgesprek
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Alcohol- en drugsgerelateerde overlast. Inhoud  Overlast  Gevolgen  Integrale veiligheid  Geïntegreerde partners  Integrale aanpak.
Het lokaal integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
DAVID PINTO
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Sadan opdracht David Beernaert 1BaO a1 l r
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Resultaatgericht Samenwerken
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Samen werken aan leefbaarheid
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
PowerPointpresentatie Algemene staatsinrichting
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Groei dossiers/ lokale opleg
Transcript van de presentatie:

Externe oriëntering Riet Tiebos Rob Goossens Saar HammelsSven Eriksson Ilse HermansJoris Lenaerts Thomas Palencsar

MAATSCHAPPIJ “De externe oriëntering of externe gerichtheid van de politie(organisatie) is een absolute basispijler van COP. De politie staat niet tegenover de samenleving,maar staat er middenin; ze is in de MAATSCHAPPIJ geïntegreerd.” (bron: “Naar een excellente politiezorg”; Willy Bruggeman, Jean-Marie Van Branteghem en Dirk Van Nuffel)

MAATSCHAPPIJ MIDDEN IN DE SAMENLEVING deel van de maatschappij, dmv integratie op de hoogte zijn van het reilen & zeilen (veiligheid, leefbaarheid,…) binnen de maatschappij en bijgevolg doeltreffend reageren dienstverlenende attitude (behoeften & de verwachtingen van de bevolking democratische beginselen respecteren, – de rechten en vrijheden van de minderheden voorrang geven op de wil van de meerderheid!

MAATSCHAPPIJ AANSPREEKBAAR samenwerking leidt tot veilige en harmonieuze samenleving dmv deze samenwerking de sociale problemen beter begrijpen alvorens een politioneel antwoord te formuleren duidelijk engagement van de overheden optimaal bereikbaarheid zichtbaar opstellen in het straatbeeld (bijvoorbeeld: voet- & fietspatrouilles) aanspreekbaar voor iedereen evolutie organisatie: per telefoon, , website, blauwe lijnen, standjes op festivals,... voor ieder wat wils!

MAATSCHAPPIJ AANWEZIG om een integrale (volledige) aanpak te garanderen zowel – preventief aanwezig: om problemen te voorkomen – reactief aanwezig: om problemen op te lossen – curatief aanwezig: in het kader van nazorg en begeleiding op vraag van de bevolking (dmv actief luisteren) meer aanwezigheid zowel – objectieve (effectieve) onveiligheidsgevoelens – subjectieve (gevoelsmatige) onveiligheidsgevoelens bij de bevolking weg te nemen toezichtfunctie & zichtbaar => HERKENBAAR

MAATSCHAPPIJ TUSSEN geïntegreerde aanpak politie en bevolking => ketenbenadering deconcentratie politie staat midden in de samenleving enkel mogelijk door wederzijdse samenwerking en vertrouwen respect voor bevolkingsklassen, lagen, groepen, nationaliteiten... fragment: “Hoe het dus niet moet!”“Hoe het dus niet moet!” behoeften nagaan op basis van communicatie en samenwerking kleine surveillance eenheden

MAATSCHAPPIJ SOCIAAL = “betrekking hebbend op de maatschappij, op het welzijn daarvan” (Van Dale) welzijn – = “toestand waarin men zich goed voelt” (Van Dale) – is een zeer ruim begrip, bekomen/behouden welzijn maatschappij is een zeer ruime taak van de politie correct politioneel optreden geeft burger vertrouwen in & goed gevoel bij aanwezigheid van de politie welzijn is een individuele ervaring de politie moet de oren en ogen opendoen en aandacht besteden aan de burgers (bijvoorbeeld dmv wijkwerking)

MAATSCHAPPIJ COMMUNICATIE duidelijk efficiënt, zowel intern als extern geen leugens vertellen beleefd, maar kordaat indien nodig trefpunt in elke PZ – waar men in alle vertrouwen en discretie info kan uitwisselen

MAATSCHAPPIJ HERKENBAARHEID herkenbaar aanwezige politie (bijvoorbeeld: dmv uniform) meer blauw op straat = versterkte herkenbaarheid en aanwezigheid van de politie in wijken en gemeenten niet enkel vaststellen van overtredingen & afschrikken van misdadigers belangrijker is het herkenbaar en aanspreekbaar zijn zodat klachten, bedenkingen en problemen op een eenvoudige manier kunnen worden kenbaar gemaakt en worden opgelost

MAATSCHAPPIJ AANDACHTIG essentiële factor problemen in een vroeg stadium aanpakken of zelfs voorkomen bijvoorbeeld: proactief werken referentiekader uitwisselen van informatie onderling “Aandacht houdt ons scherp, scherp houdt ons veilig en kan escalaties van problemen voorkomen.”

MAATSCHAPPIJ PROFESSIONEEL uniform is herkenbaar en voor iedereen hetzelfde (het logo staat zowel vooraan, achteraan als op de bovenarm) radiocommunicatiesysteem: – het gebruik van ASTRID – per provincie is er één meldkamer voertuig: officiële “politiestriping” – verschil lokale en federale politie lokale: lichtblauwe lijn aan de zijkanten van de wagen federale: okerkleurige lijn

MAATSCHAPPIJ PERMANENT beschikbaarheid: 24/7 opstarten van klantenmanagement: – onderzoek naar klachten over het functioneren van de politie – iedereen te woord staan die opmerkingen of klachten heeft over de lokale politie Antwerpen. Het omgekeerde is echter ook mogelijk, als u tevreden bent over de manier waarop u geholpen werd, kan u dat ook melden. (deze dienst werd op 01/01/2003 opgestart in PZ Antwerpen) steeds in het straatbeeld aanwezig permanente vormingen

MAATSCHAPPIJ IJVEREND VOOR DE DEMOCRATISCHE ONTWIKKELING VAN DE MAATSCHAPPIJ Fragment: “Hoe het dus wel kan!” Vragen?