Doorgaande zorg na de Jeugdzorg Rietveld-van Wingerden, M. (2005),Jeugdzorg.Protestant.nu.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zeer Intensieve Behandeling
Advertisements

OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Gedragsproblemen
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Jeugdzorg- Drang en dwang in de jeugdzorg
ADHD bij kinderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Pleegzorg, een haalbaar alternatief?
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Rookstopcursus voor jongeren
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Begeleiding van zwangere vrouwen met een alcohol- of drugprobleem Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
‘Ouders als behandelaars’
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Autisme in de dagelijkse praktijk
Verbinden van zorg en onderwijs
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Residentiële jeugdhulp
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Samen bouwen aan een passend, veilig en duurzaam traject
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Workshop ”Doen Wat Werkt”
CKG de kleine parachute
Naam school Datum Logo van de school
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Een kijkje in de keuken van Sterk VO & MST
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Basistekst : Talentontwikkeling
Overzicht modules CKG Glorieux
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Doorgaande zorg na de Jeugdzorg Rietveld-van Wingerden, M. (2005),Jeugdzorg.Protestant.nu

 Inleiding  Plaatsing in de jeugdzorg  Ingrediënten van effectieve zorg  Continuïteit van zorg  Drie groepen zorgverlaters  Effectieve zorg in de praktijk  Monitor Inhoudstafel

 jongeren met ernstige gedragsproblemen die zich onttrekken a/hulp => ontstaat  door interactie tussen  Factoren i/h kind  Risico - & beschermende factoren i/d omgeving Inleiding Faas,M. (2006). Vier jaar en van school gestuurd?

 Verstoorde sociale waarneming = interpreteren gedrag v/anderen als vijandig & agressief  Behoeften onmiddellijk bevredigd zien  Gebruiken softdrugs, alcohol => opstandige gedrag versterkt  Groeien op in disfunctionele gezinnen  Problemen op school => kans op schooluitval is groot  Probleemgedrag => stoornis => ze ontwikkelen vaak oppositionele gedragsstoornis of posttraumatische stress-stoornnis

 Intensieve ambulante behandelprogramma’s  Intensieve orthopedagogische gezinsbehandeling (IOG)  Multisysteemtherapie (MST)  Functional family therapy (FFT)  Residentiële voorzieningen v/ jeugd- en opvoedhulp  Jeugdgezondheidszorg  Justitiële jeugdzorg Plaatsing in de jeugdzorg

 Jongeren onttrekken zich vaak aan hulp door bv.  Weg te lopen uit leefgroep  Zich niet aan de behandelafspraken houden  Geen motivatie => gesloten fase v/ zorg is nodig om herstart te kunnen maken (tijdelijke gedwongen residentiële behandeling) Vlaamse kinderen lopen veel weg van huis. Volkskrant.nll

 Voor de herstart is nodig  residentiële jeugdzorg  Orthopedagogische basiszorg  Zorg en opvoeding  Behandeling via gedragsverandering gerichte interventies => goed leefklimaat voor pedagogische medewerkers en leerkrachten => bevordert behandelmotivatie, empathie en lotus of control vermindert agressie Ingrediënten van effectieve zorg

 De behandeling omvat 5 componenten  cognitieve gedragstherapie met hoge intensiteit & lange duur (individueel & groep)  Training of therapie voor de ouders  Scholing => verkrijgen & behouden van werk  Individuele begeleiding, aandacht en ondersteuning  Gedragstherapeutische programma’s op leefgroepen  Aanleren van nieuwe vaardigheden  Ombuigen van ongewenst gedrag …… 123rf.com

 Lastige taak => jongeren vertrekken ongepland uit de instelling  Risico op voortijdige beëindiging ↑ bij jongeren  Vaak wegliepen of spijbelden  Hoge delict frequentie kennen  Voor opname al meerdere verblijfplaatsen & hulpverleners hebben meegemaakt Continuïteit van zorg

 Kans op continuïteit is hoog als  Goede verblijfsomgeving tijdens & na behandeling nodig!  Behandeling moet jongeren voorbereiden op  Situatie na behandeling  Aandacht besteden a/ informele sociale netwerk Wet van continuïteit. Wordpress.com

 Na residentiële jeugdzorg  goede band met sleutelfiguren ( familielid, vrienden, buurman,… ) is van groot belang  Aandacht besteden a/d ouders, zussen, broers en andere familieleden

 Those moving on  Hebben baat gehad bij de zorg  Komen vrij ‘normaal’ uit zorgproces  Survivors  Ondervindt meer moeilijkheden bij en na het verlaten v/zorg  Ervaren meer instabiliteit  Strugglers  Veel moeilijkheden  Problematische opvoedingssituaties => onthechting  Blijvend aangewezen op ondersteuning & zorg Drie groepen zorgverlaters Jongeren spreken geen AN, maar wel algemeen vlaams. De morgen

 Bevorderende factoren  Dagelijks feedbacksysteem  Positief leefklimaat  Positieve werkrelatie  Gefaseerde opbouw van vrijheden & verantwoordelijkheden  Beperkte groepsgrootte  Dagelijks gesprek tussen leerkrachten & groepswerkers …… Effectieve zorg in de praktijk

 Belemmerende factoren  Beperkte motivatie  Opstandige & vijandige gedrag van jongeren  Logistieke factoren  Wachttijden door beperkte beschikbaarheid  Duur van rechterlijke machtiging vb. jongeren zitten soms 3 maanden vast zonder te investeren in hun behandeling  Door verschillende visies is de kans op breuken groot Dreamstime.com

 Verdere invulling v/d zorg voor de ≠ typen vraagt om uitwerking => monitor kan hierbij goede diensten bewijzen  Vragen beantwoorden als  zijn de 3 types herkenbaar tijdens het verblijf?  Wat zijn de uitkomsten v/d ≠ vormen zorg? Monitor

 Verder moet duidelijk worden hoe  Continuïteit v/zorg kan realiseren  Juridische obstakels die daarbij opduiken & hoe kunnen ze weggenomen worden  Welk effect hebben voorwaardelijke & korte/lange machtigingen op de zorg => Aandacht voor dit soort vragen zal zorgen voor optimale inrichting van doorgaande zorg voor jongeren