Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitsluiting en discriminatie
Advertisements

“The Future depends on what we do in the present!”
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
DOOF ZIJN BIJ ONS WAAR OF NIET WAAR
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“Zonder taal geen verhaal” .
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ontwikkelingstraject kinderen
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Allochtonen in het hoger onderwijs
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Samenwerken in burgerschap
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Dove en slechthorende kinderen
Het belang en functie van spel
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Jongeren Preventie Team
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Communicatie met ouders
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Crisis en het domino-effect
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Voortijdig schoolverlaten
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Een prachtige kans voor uw kinderen
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeden.
De domeinen & Niveau bij ABB.
opvoeden en pedagogiek
Opgroeien in de stad les 3
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Oudertevredenheidsonderzoek:
H2 Een leven lang leren.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Kansarmoede in de kleuterschool
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven Jolien Swinnen 1 BaO b Auteur: Rob de Lange

Inleiding Dovenstudies aan de Hogeschool Utrecht is betrekkelijk nieuw in Nederland De vraag is in hoeverre is er in dovenstudies sprake van processen die ook op gebieden van de sociale wetenschappen een rol spelen?

Marschark De overgrote meerderheid van dove kinderen hebben horende ouders, die vaak onvoldoende gebarentaal beheersen  gevolg: kinderen komen op school met een ontwikkelingsachterstand

Wanneer er gecontroleerd wordt voor verstandelijke beperking of lichamelijke beperkingen en er is geen sprake van opgave die beroep doen op horen en spreken dove en slechthorende kinderen presteren evengoed  Op een aantal vaardigheden scoren dove kinderen van dove ouders boven het populatiegemiddelde

Conclusie Marschark: Achterstand van kinderen met auditieve beperking hebben te maken met: Omstandigheden waaronder het kind opgroeit Onderwijs Mensen met een gemeenschappelijk kenmerk worden geoncstrueerd als groep met tekorten, als het even kan gecompenseerd moeten worden doel bereikt als zij niet meer als zodanig te herkennen zijn

Concentratie of spreiding Teunissen: Vond dat allochtone leerlingen beter presteerden in ‘zwarte’ scholen Verklaring: kinderen voelen zich meer op hun gemak als de groep waartoe zij zichzelf rekenen, een duidelijke meerderheid vormt

De Lange: Mensen hebben de neiging om contacten te zoeken met mensen van wie zij het gevoel hebben dat die min of meer gelijk zijn aan zichzelf Voor mensen met een auditieve beperking => wordt gezorgd dat ze zoveel mogelijk kunnen deelnemen in het reguliere onderwijs

Bonding en bridging Putnam: Sociaal kapitaal: een vorm van sociale organisatie, gekenmerkt door netwerken, gemeenschappelijke normen en onderling vertrouwen die coördinatie en samenwerking stimuleren en die de betrokkenen voordelen verschaffen

Minderheidsgroepen ontwikkelen zich en vinden eerst kracht vanuit hun eigen, primaire omgeving om van daaruit een brug te kunne slaan naar de wijdere omgeving, naar andere culturen en gemeenschappen= Bridging

Identiteit De persoonlijke identiteit: is de neerslag van iemands unieke, persoonlijke geschiedenis en in veel opzichten datgene wat die persoon van alle anderen Sociale identiteit: de neerslag van de socialisatie door de groep waarin men zich bevindt  men moet streven naar een evenwicht

Gebalanceerde identiteit: een gevoel van veiligheid, evenwichtigheid, van je gewaardeerd en opgenomen te voelen in de sociale context, van zelfvertrouwen gebaseerd op waardering door anderen

Dovenidentiteit Vroeger: doofheid was iets dat zoveel mogelijk moest weggestopt worden Doven werden gezien als mensen die niet in staat waren om volwassen op te treden

Jaren 60 en 70: doven worden in toenemende mate gezien als volwaardige burgers Sommige doven zijn trots op hun dovenidentiteit die zij niet zelden met een hoofdletter D schrijven

Radicale doven: in de Verenigde Staten, zijn de ‘zuiverste’ doven diegenen die doof geboren zijn en voor wie gebarentaal eerste taal is Alle anderen worden door hen al gauw ‘slechthorenden’ genoemd

Doven en slechthorenden lopen een grotere kans om reeds als kind om anders, vreemd, gehandicapt to worden aangemerkt Men laat kinderen zoveel mogelijk opnemen in het ‘normale’ curriculum in ‘normale’ scholen. Liefst zonder gebarentaal, want dat zou de integratie in een ‘gewoon leven’ alleen maar belemmeren

De self-fulfilling prophecy De verwachting die zichzelf in vervulling doet gaan In het algemeen gaan mensen lagere verwachtingen hebben van mensen met een beperking en dus ook van kinderen die doof of slechthorend zijn krachtige negatieve factor die de ontwikkeling van de betrokkene nadelig beïnvloedt

Framing Frames richten de aandacht, articuleren en transformeren de manier waarop personen, processen of objecten worden gezien

Uitsluiting binnen participatie Men laat sommige individuen of groepen wel deelnemen, maar op een manier die hen eigenlijk uitsluit We moeten bedacht zijn op situaties waarin men dove of slechthorende kinderen laat participeren op een wijze die hen eerder uitsluit dan insluit

Conclusie Dovenstudies: bonden in bridging, identiteit, self-fulfilling prophecy, framing en uitsluiting binnen de participatie kunnen bijdragen aan het scherper analyseren van de positie van specifieke groep en de mechanismen die hun participatie kunne belemmeren of bevorderen

Bron De Lange, R. (2010). Bowling in stilte naar een versterking van de positie van doven, tijdschrift voor orthopedagogiek, 307-322.