De Katrol.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studie- & opvoedingsondersteuning aan huis in kwetsbare gezinnen
Advertisements

Informatieronde voor partners buiten IJH
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Schuldpreventie Martijn Schoeman, preventiemedewerker armoedebeleid
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Welkom bij Jeugdfonds Almelo
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Edukans 4 april 2017.
Armoedebeleid Gent Armoedebeleidsplan Gent
Jong geleerd, fout gedaan?
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Motiverend gesprek.
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Autheur: Peter Zijsling
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Psychotherapie en armoede
1 Aanpak kinderen van ongedocumenteerden door BJZ Haaglanden.
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Artikel: “Psychotherapeutisch werken met kansarmen”
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
OOOC De Waai Focusavond 17 november 2006.
Focus op motivatie en communicatie
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Signaal 65: De moeilijke communicatie met schuldbemiddelaars.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
De wens om ouder te zijn en het belang van kinderen Altrecht Preventie Jeugd Altrecht SPB Utrecht Altrecht Kind Jeugd en gezin.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Kinderarmoede in Vlaanderen Jo Noppe Studiedienst van de Vlaamse Regering Hoorzitting Senaat, 29 mei 2015.
Administrateur-generaal
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
ORGANISATIE VAN DE HULPVERLENING WEEK 6 presentaties.
Contextuele hulpverlening
ALGEMENE VISIE ROND KINDEREN ALS GETUIGE VAN GEWELD VICKY DUYTSCHAEVER 1BATP A3.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Dit is Dorcas Dorcas komt in actie voor mensen in nood en diepe armoede, ongeacht hun religie, ras, geslacht of politieke overtuiging.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Welkom bij de algemene ouderavond van de Zeister Vrije School
VoorZorg Primaire preventie van kindermishandeling.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Schoolopbouwwerk Menen
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Centrum voor Integrale Gezinszorg
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
OPweg Innovatief project
Kansarmoede in de kleuterschool
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

De Katrol

Doelstellingen 3 grote pijlers Jonge kansarme kinderen kansrijker maken Stimuleren van ouderbetrokkenheid en zelfredzaamheid van ouders Studenten vertrouwd maken met de problematiek van de kansarmoede

Methodische basis 5 methodische principes Presentatietheorie van Baart Systeemtheorie (communicatietheorie van Watzlawick) Contextuele theorie van Nagy Structurele gezinstheorie van Minuchin Cognitieve benadering van Feuerstein

Het hulpverleningsproces 4 verschillende betrokken mensen of groepen Het kind (dat studieondersteuning krijgt) De student (die vrijwillig studieondersteuning geeft) De ouders De ankerfiguur

De ankerfiguur Belang en positie van de ankerfiguur Zet zich in om kansarme kinderen kansrijker te maken Draagt bij tot het verhogen van de zelfredzaamheid van kansarme ouders Biedt toekomstige hulpverleners de kans zicht te krijgen op gezinnen die in armoede leven + begeleidt toekomstige hulpverleners

Procedure Ankerfiguur voert selectie door tussen gezinnen die wel en niet in aanmerking komen voor deelname Telefonisch contact tussen gezin en student Kennismaking tussen gezin en student Testafname van het kind en het gezin

Positie van de ankerfiguur op vlak van cohesie Conclusie: Hiërarchieverschil in ideale situatie: voor mama, kind en student met de ankerfiguur  LAAG Hiërarchieverschil in conflictsituatie: mama en ankerfiguur  EERDER LAAG kind en ankerfiguur  LAAG student en ankerfiguur  ZEER LAAG

vooruitgang in studieresultaten en motivatie van het kind Variabele vooruitgang in motivatie van het kind  NIET significant gecorreleerd met de variabelen visie van mama visie van het kind

Correlatie tussen de duur van hulpverlening en de positie van de ankerfiguur Variabele duur van hulpverlening  NIET significant gecorreleerd met variabelen visie van mama visie van kind

Beperkingen Slechts gebaseerd op 15 gezinnen:  Kans op vertekening  Kans op conclusies die niet generaliseerbaar zijn naar de totale populatie van cliënten

Bron http://biblio.ugent.be/input/download?func=downloadFile&fileOId=491902