De Katrol
Doelstellingen 3 grote pijlers Jonge kansarme kinderen kansrijker maken Stimuleren van ouderbetrokkenheid en zelfredzaamheid van ouders Studenten vertrouwd maken met de problematiek van de kansarmoede
Methodische basis 5 methodische principes Presentatietheorie van Baart Systeemtheorie (communicatietheorie van Watzlawick) Contextuele theorie van Nagy Structurele gezinstheorie van Minuchin Cognitieve benadering van Feuerstein
Het hulpverleningsproces 4 verschillende betrokken mensen of groepen Het kind (dat studieondersteuning krijgt) De student (die vrijwillig studieondersteuning geeft) De ouders De ankerfiguur
De ankerfiguur Belang en positie van de ankerfiguur Zet zich in om kansarme kinderen kansrijker te maken Draagt bij tot het verhogen van de zelfredzaamheid van kansarme ouders Biedt toekomstige hulpverleners de kans zicht te krijgen op gezinnen die in armoede leven + begeleidt toekomstige hulpverleners
Procedure Ankerfiguur voert selectie door tussen gezinnen die wel en niet in aanmerking komen voor deelname Telefonisch contact tussen gezin en student Kennismaking tussen gezin en student Testafname van het kind en het gezin
Positie van de ankerfiguur op vlak van cohesie Conclusie: Hiërarchieverschil in ideale situatie: voor mama, kind en student met de ankerfiguur LAAG Hiërarchieverschil in conflictsituatie: mama en ankerfiguur EERDER LAAG kind en ankerfiguur LAAG student en ankerfiguur ZEER LAAG
vooruitgang in studieresultaten en motivatie van het kind Variabele vooruitgang in motivatie van het kind NIET significant gecorreleerd met de variabelen visie van mama visie van het kind
Correlatie tussen de duur van hulpverlening en de positie van de ankerfiguur Variabele duur van hulpverlening NIET significant gecorreleerd met variabelen visie van mama visie van kind
Beperkingen Slechts gebaseerd op 15 gezinnen: Kans op vertekening Kans op conclusies die niet generaliseerbaar zijn naar de totale populatie van cliënten
Bron http://biblio.ugent.be/input/download?func=downloadFile&fileOId=491902