MS Landen Tiensestraat 57 3400 Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een schooldag in groep 1, 2 en
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Kleuterschool De Zevensprong
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Welke stappen worden gezet tijdens de procedure voor het plaatsen van een nieuwe heup of knie Orthopedisch Centrum Máxima, Máxima Medisch Centrum en Zuidzorg,
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Ouderavond 19 september 2011 Van harte welkom. Rol van de mentor(en) Verzorgt ouderavonden Vraagbaak Bespreekt de leerlingen in de leerling bespreking.
MBO passend onderwijs
Begeleiding van kinderen met zorg
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
De weg naar het voortgezet onderwijs
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Afwezig op school, Hoe attesteren?
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Sociale media op school
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Werkweek Praag 2010 Werkweek Praag 17 t/m 21 maart 2014 Begeleiders:
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Geïntegreerd onderwijs
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
ENQUETE ORA.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
INFOAVOND VOOR OUDERS VAN NIEUWE LEERLINGEN DON BOSCO HAACHT ASO
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Leerlingenbegeleiding
Overgang basis naar secundair
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 23 september 2014.
Infoavond 1 ste graad Donderdag12 september 2013.
Nieuwsbrief 7 december 2012 Agenda: 11 december: groep 7 en 7/8 excursie havenmuseum 14 december: kerst creamiddag 19 december: kerstviering vanaf
Informatieavond groep
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Klas 2 Ouderavond Presentatie. Veranderingen op school Veranderingen in de kinderen Van klas 1 naar klas 2 Presentatie.
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 14 september 2015.
Ouderavond klas 3B Margreet van Fruchten - maandag 14 September 2015.
Nieuwsbrief Augustus 2015 Personele zaken Juf Amy is gestart in groep 8. Zij en de kinderen hebben er al twee leuke dagen opzitten. We wensen haar veel.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Kiezen voor keuzedelen
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
INFORMATIE AVOND OUDERS
Presentatie Ouderavond
Aan de slag met spijbelrapporten
Meerdaagse schooluitstap
Welkom Schooljaar Atheneum Wispelberg.
Infoavond examens 8 november 2017.
Welkom in onze groep! We hebben er zin in!
Uitstroomgesprekken.
1.
Dinsdag 4 september 2018 Ouderavond 5 vwo welkom.
Welkom! Schooljaar
Welkom! Schooljaar
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Transcript van de presentatie:

MS Landen Tiensestraat Landen

1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider  Klasdirecteurs

 2. Taken / persoon  2.1. Directie  Gesprekken met ouders  Gesprekken met leerlingen  Opdrachtverdeling maken voor andere begeleiders  Samenwerken met externe organisaties  Voorzitten van klassenraden

 2.2. Leerkracht leerstoornissen  Heeft een halftijdse opdracht  Geven van bijlessen, waarin taalachterstand wordt bijgewerkt  Contract afsluiten met ouders en leerlingen over de aangeboden maatregelen  De maatregelen overbrengen aan de andere leerkrachten  Bijstaan van de delibererende klassenraad

 2.3. Begeleider huiswerkklas  Maandag, dinsdag en donderdag worden de leerlingen tussen 15u40 en 17u00 extra begeleid. Hier wordt hun terug geleerd hoe zij moeten studeren.  Leerlingen moeten zich hiervoor inschrijven met akkoord van ouders  Begeleider is zelf ook leerkracht en heeft hierdoor voeling met de praktijk.

 2.4. Leerlingbegeleider  Halftijdse opdracht leerlingbegeleiding/ halftijds GOK Coördinator  Gesprekken met leerling over allerhande problemen, dit loopt over klasproblemen, thuisproblemen. Eigenlijk alle mogelijke socio-emotionele problemen.  Samenwerking met CLB, cel leerlingbegeleiding  Opvolging van afwezigheden per leerling  Zendingen met Departement Onderwijs verzorgen  Contact met school van herkomst bij inschrijving

 2.5 Klasdirecteur  Problemen melden aan directie en leerlingbegeleiding  Klasproblemen bespreken met de klas  Klassenraad op de hoogte brengen van allerhanden problemen  Ouders ontvangen bij oudercontact

 3. Afwezigheden  Uit de afwezigheden van een leerling kan heel veel afgeleid worden.  Schoolmoe, thuisproblemen, klasproblemen, pestprobleem dit kunnen allemaal mogelijke oorzaken zijn waarom een leerling regelmatig afwezig is op school. Zowel gewettigde als ongewettigde afwezigheden kunnen een indicatie zijn.  De afwezigheden worden elke uur geregistreerd in elke klas.  Dagelijks worden deze afwezigheden door het leerlingensecretariaat gecontroleerd en opgevolgd

 3.1. Registratie afwezigheden  Elke gewettigde afwezigheid wordt geregistreerd met een D-(= doktersattest) of Z-code (= attest van de ouders).  Een ongewettigde afwezigheid wordt een B-code. Voor elke halve dag krijgt men één B- code.

 B-codes  De leerlingen krijgen bij elke afwezigheid een brief thuis gestuurd.  Er wordt regelmatig telefonisch contact gezocht met de ouders.

 B-codes  De vorige stappen worden herhaald.  Er volgt een gesprek tussen de leerling en de leerlingbegeleiding. Er wordt aan de leerling uitgelegd wat de gevolgen kunnen zijn wanneer hij/ zij nog meer onwettig afwezig is.

 B-codes  De naam van de leerling wordt doorgegeven aan het CLB.  Het CLB neemt contact op met ouders en volgt de verdere afwezigheden van de leerling.

 B-codes  Vanaf dit moment moeten alle gegevens door gegeven worden aan het departement onderwijs.  Ook moet onze scholengroep deze gegevens doorgeven aan de lokale politie. Deze mensen doen dan een thuisbezoek!  Het departement onderwijs maakt een dossier op en het kan zelfs zo ernstig genomen worden dat men de kinderbijslag van de ouders in beslag neemt.

 Dit was in het kort een overzicht van de werking van onze leerlingbegeleiding