Workshop Examen geschiedenis Havo-Vwo Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

Welkom op de informatieavond
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
j.roesink_uu utrecht_november 2013
VAVO in BRON 28 januari 2014.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Mogelijkheden voor contexten
Taal en rekenen in het mbo
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Naar een nieuw examenprogramma Aardrijkskunde vmbo 27 november 2009 Onderwijscentrum VU.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Workshop begripsvorming
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Stedelijk College Eindhoven Marianne Lambriex
Vakdidactiek 1 de fundamenten
Een kwestie van passen en meten?
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Over rekenen gesproken
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
Een helder, ambitieus en haalbaar doel!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Schooljaar Titel: voorlichting examen bovenbouw klas Voorlichting examens
Introductieavond Welkom in groep 7.
Nieuw Nederlands 4e editie
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Hands On: leren binnen handbereik
Programma Toetsing en Afsluiting Lentiz| Het Groene Lyceum Onderzoekend & Ondernemend op weg naar het hbo!
Voorlichting H5/A6 22 september 2014 RGO Middelharnis.
Onderwerpen presentatie
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
PTA Programma van toetsing en afsluiting
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
Voorlichtingsavond voor ouders klas 2 dinsdag 31 maart 2015 Het PTA: Programma van Toetsing en Afsluiting.
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Een tijdlijn maken met ICT
EXAMEN 2015 “ANDERS” + DE GOUDEN TIPS.
De ontwikkeling van leergebieden
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
OUDERAVOND 5 HAVO 26 september 2017
Het nieuwe examenprogramma geschiedenis voor de havo m. i. v
Het nieuwe HAVO-examen Hanneke Tuithof UU/Fontys
Havo-examen nascholing 2017
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
OUDERAVOND 5 HAVO 18 september 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten HAVO
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Transcript van de presentatie:

Workshop Examen geschiedenis Havo-Vwo Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof

Informatie geven over nieuwe examen + aanvullingen examenprogramma zodat jullie een correct PTA kunt maken Suggesties geven voor didactiek+ toetsing, zodat jullie leerlingen kunnen voorbereiden op het nieuwe examen Uitwisseling van ervaringen Doelen workshop

Programma 13.00-17.00 Welkom en voorstellen Wat is jullie voorkennis Wat is orientatiekennis? De pilotexamens Wat verandert er? Hoe moet het PTA er uit gaan zien? Welke beslissingen moet een sectie nemen? Werkvorm Materiaal en tips Programma 13.00-17.00

Voorstellen Naam en school Welke bovenbouwklas(sen)? Welke vraag moet er vanmiddag echt beantwoord worden? Voorstellen

Rood-groen

Wij hebben als sectie besloten een nieuwe methode in te voeren met het oog op het nieuwe examen Wij hebben dit school jaar een ander PTA in Vwo 4 dan vorig schooljaar Wij hebben een ander PTA voor Havo 4 gemaakt Rood-groen

Ik heb al een andere voorlichting gevolgd over het nieuwe examen (bijv Ik heb al een andere voorlichting gevolgd over het nieuwe examen (bijv. Malmberg, SLO, Nijmegen) Wij gebruiken opdrachten uit pilotexamens Ik heb wel een indruk van hoe het nieuwe examen er uit gaat zien Rood-groen

De historische contexten voor de Havo zijn Koude Oorlog, Duitsland en Republiek Rood-groen

Orientatiekennis

Leg de kaartjes op chronologische volgorde Je krijgt twee stapeltjes met kaartjes. Leg beide stapeltjes in chronologische volgorde Leg de kaartjes op chronologische volgorde

Wat is orientatiekennis?

Zie bladzijde 30 van de CVE-syllabus Vwo Domein B

Orientatiekennis Maak duo’s Welke vragen in je meegebrachte toets gaan over orientatiekennis? Orientatiekennis

Pilotexamen Werk in een duo Je krijgt het pilotexamen Vwo 2012 Kies drie (goede) examenvragen die naar orientatiekennis vragen uit Pilotexamen

Examenprogramma Domein A historisch besef, vaardigheden Domein B orientatiekennis, 10 tijdvakken Domein C Zelf te kiezen thema’s Domein D Rechtsstaat en parlementaire democratie Examenprogramma

Voor domein A en B is er een aanvulling gekomen in de syllabus Ongeveer de helft van de kenmerkende aspecten heeft een andere omschrijving gekregen door Historische Contexten (3 Havo en 4 Vwo) Op het CSE worden vragen gesteld over alle kenmerkende aspecten Nieuwe syllabus

Historische Contexten Republiek 1515-1648 Duitsland 1871-1945 Koude Oorlog 1945-1991 Verlichting en Revoluties 1650- 1789 (alleen Vwo) Historische Contexten

Historische contexten Republiek Democratische revoluties Duitsland Koude Oorlog Historische contexten

Schoolexamen 2015 Schoolexamen: * Historisch besef (A) * Oriëntatiekennis via 49 kenmerkende aspecten met 3 of 4 Historische Contexten waar in ongeveer de helft van de kenmerkende aspecten is verwerkt (B). * 2 (Havo) of 4/5 (Vwo) zelf te kiezen thema’s (C) * Rechtsstaat en Democratie (D) Schoolexamen 2015

Centraal Schriftelijk Examen 2015 Domein A: op ongeveer dezelfde manier bevraagd zoals in huidige examens Domein B: 49 kenmerkende aspecten met 3 of 4 Historische Contexten- zal combinatie worden van pilotexamens en reguliere examens NB. in 2014 al een pilotexamen over HC Duitsland en Koude Oorlog Centraal Schriftelijk Examen 2015

Indicatie voor verdeling op CSE 35 procent van de scorepunten 65 procent van de scorepunten Orientatiekennis tijdvak 1 t/m 4 Historische contexten Orientatiekennis kenmerkende aspecten tijdvak 5 t/m 10 die niet voorkomen in de Historische Contexten Orientatiekennis kenmerkende aspecten die voorkomen in de Historische Contexten Indicatie voor verdeling op CSE

Praktische consequenties? Tijdvak 1 t/m 4 alleen behandelen aan de hand van de kenmerkende aspecten en niet veel tijd aan besteden Op examen zal ongeveer de helft bestaan uit orientatiekennis-vragen en de andere helft opdrachten zoals in het huidige examen Katernen van uitgevers over HC zullen pas in voorjaar 2014 verschijnen…zelf materiaal maken? Praktische consequenties?

Historische Context De historische context verbindt en aantal kenmerkende aspecten met elkaar.   Leidende vraag De leidende vraag geeft richting aan de te kennen voorbeelden en begrenst de leerstof. Kenmerkende aspecten 31, 33, 36, 40 en 43 Beschrijvende tekst Deze tekst heeft tot doel de voorbeelden die genoemd worden in te bedden in de historische context en dient gekend te worden. De jaartellen in deze tekst, historische keerpunten, moeten worden gekend.

Voorbeelden in Historische Contexten Voorbeelden zijn illustraties van de tekst en moeten gekend worden. Dit geldt niet voor de jaartallen.   Conferentie van Berlijn (1884-1885) ka 33, 36 Vlootwet (1898) ka 33, 36, 40 Slag bij de Marne (1914) ka 40, 43 Voorbeelden in Historische Contexten

PTA Vwo 4 en Havo 4 Bespreek in groepen het PTA van Vwo 4. Wat zijn overeenkomsten en verschillen? Wat betekent dit voor PTA Havo 4? PTA Vwo 4 en Havo 4

Bespreekpunten sectie (zie ook Kleio-artikel in je map) Historische contexten integreren in de behandeling van tien tijdvakken/49 kenmerkende aspecten of niet? Hoe ga je toetsing vormgeven? (stapeltoetsen) Welke zelf in te vullen thema’s kies je? Bespreekpunten sectie (zie ook Kleio-artikel in je map)

Doorlopende leerlijn t. a. v Doorlopende leerlijn t.a.v. kenmerkende aspecten+bijbehorende begrippen Doorlopende leerlijn voor domein A Voor langere termijn

Werkvorm

http://www.cve.nl/item/geschiedenis_havo_en_vwo - voor de syllabus http://www.slo.nl/downloads/documenten/het- geschiedenisexamen-in-2015.pdf/ - handleiding PTA van SLO en binnenkort op slo-website ook handreiking http://histoforum.net/vakinformatie.htm - voor recente informatie, tijdvaktoetsen (lake-tahoe) en pilotexamens (answer-trail) www.uu.nl/geschiedenisendidactiek –voor lesmateriaal en actuele info Informatie

Typ werkvormen geschiedenis in en kijk naar video www.leraar24.nl

Vragen?