Selectionbias bij gesprekken ULC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Paradox van onze Tijd
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Intuïtie Elk mens maakt gebruik van de intuïtieve communicatie. Zonder dat de meeste mensen dat zich bewust zijn. Je toetst de sfeer als je ergens binnen.
Visie, missie en kernwaarden
Woorden en tijd.....
Communicatie met de klant
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
De psychologie van communicatie
Sollicitatiegesprek.
Academie voor Management
Werken met onbewuste delen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Motivational Interviewing
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Het Potlood.
Van doelen naar reflectie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
1. Levensbeschouwing en communicatie
Welkom op onze thema-avond
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Lagoonia.
Interpreteren van data
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De Paradox van onze Tijd
Rekenen groep 4.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Volksuniversiteit Zwolle
Presenteren en communiceren
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?.  De man sloeg de hond met de stok.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Van Max en Jim BIOMIMICRY. Biomimicry is als je een probleem hebt dat je dat dan oplost door de natuur. Het hoeft niet perse een probleem te zijn als.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Praktijkervaring en reflectie
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Nee Zeggen!.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Transcript van de presentatie:

Selectionbias bij gesprekken ULC Welkom heten Voorstellen: Wie ben ik, met welke expertise sta ik hier, wat hoop ik deze ochtend te bereiken. Rianne Poot, Hetty Grunefeld Februari 2013

Stand van zaken Selectie wordt steeds belangrijker EMP-aanvraag Marian Joseph Literatuuronderzoek Opnames Selectie wordt steeds belangrijker: Kans groot dat over aantal jaar jullie volledig overgaan op selectie. Nu gaat er overal te wereld nog een hoop mis bij selectie van studenten.

Doelen van de ochtend Kennismaking met verschillende soorten bias die kunnen optreden in selectiegesprek Bewustwording van eigen (onbewuste) bias Handvaten krijgen om bias in het proces te verminderen Omdat het zo alledaags is, wil ik geloven dat sommigen al een deel van theorie kennen. Een deel zal zeker bekend zijn. Maar het gaat mij er niet zo zeer om dat je het verschil kent tussen bepaalde soorten bias. Het gaat me erom dat je weet waar jouw gevoelige punten liggen.

Achtergrond Bias Systeem 1 en Systeem 2 – Bewust en Onbewust Verwerken van informatie Rules of Thumb, Schema’s Goed voorbeeld Rules of Thumb (cocktaileffect: Eigen naam wordt altijd gefilterd) en goed voorbeeld van Anchoring.

Achtergrond Bias Evolutionair psychologen: Objectieve keuzes maken: Heuristics zijn nodig om te overleven First impression bias Group think Objectieve keuzes maken: Gemaakte omgeving High stakes omgeving geeft ruimte voor gemaakt gedrag In prehistorie was het hebben van zeker heuristics om een situatie in te schatten WE DOEN HET ALLEMAAL! En het is helemaal niet erg. Het scheelt ons tijd! Echter, wanneer we proberen objectieve keuzes te maken wordt het belangrijker om zo veel mogelijk bias free te werk te gaan. Gemaakte omgeving: in dit geval een selectiegesprek High stakes VRAAG: Selecteren wij nu dan echt zo verschrikkelijk slecht? Nee!

Maar selecteren wij dan slecht? Nee! Gedegen procedure Profiel van de ULC-student Puntensysteem Maar.. Voorspellende waarde wordt minder door bias Bibliotheek met boeken over “Hoe kom ik in Oxford” Je kan er donder op zeggen: dit gaat gebeuren!

Bias binnen interviewsetting Korte uitleg met waar er bias kan optreden. En dat we daar ook gaan kijken. Voor volgende slide: ( Plenair!) Jullie hebben artikel gelezen, waar zit dit bias op dit plaatje? Welke dingen zijn belangrijk in dat artikel? Heb je dit ook wel eens meegemaakt? Geef 1 of twee voorbeelden. Vraag: Wat komt uit het artikel? Wat is opgevallen? Heb je dit ook wel eens meegemaakt?Een of twee voorbeelden.

Impression Management Strategic Impression Management Tactical Impression Management Non-verbal behaviour Mirroring Strategic Impression Management = Vroeger als slecht, nu als goed. Want het is een skill om Tactical Impression Management = Inlikken. Complimenteren. Non-verbal behaviour = Mensen zijn heel sterk beinvloed door non-verbal behaviour Mirroring, naar beiden kanten, heeft ook naar beiden kanten effect. Let op spiraal!

Tips Impression management Wees bewust van tactische strategieën: Complimenteren, instemmen, oogcontact “Leuk” is geen voorwaarde van iets goed kunnen. Wees bewust als er geen impression management optreedt. Luister! Schijf op! Het is lastig om tips te geven bij impression management, want jij bent niet degene die het stuurt. Het is dus alleen belangrijk om vormen van impression management te herkennen. Je bewust te worden. Belangrijke noot: ook het omgekeerde zeggen. Wat doe je met mensen die NIET complimenteren, niet instemmen, geen oogcontact hebben.. Worden die daarom slechter beoordeeld. Het advies klinkt logisch: Luister! Maar dit blijkt heel moeilijk te zijn, omdat je ook degene aan zet bent om door te vragen.

Similar to me bias is voor iedereen. Goud eerlijk. Kijk terug naar wie Similar to me bias is voor iedereen.. Goud eerlijk. Kijk terug naar wie? Welke gedachten komen op die ongunstig kunnen uitpakken voor student. In groepjes van twee: 1 gezichten 2 similar to me 3. Wat heb je opgeschreven voor de eerste vraag van de voorbereiding? Plenair: Wat komt er boven? Maak aantekeningen, probeer te bewegen naar de twee verschillende similar to me bias

Similar-to-me bias Interviewers’ final decisions were related to - the degree of similarity between the interviewers’ perception of the ideal student and the applicant -the degree of similarity between the interviewers’ selfperception and the applicant (Dalessio, 1984) Uitleggen wat deze bias inhoudt. Relatie met similar to me bias - First impression bias.. Ideal: Daar hebben jullie een heel figuur voor selfperception Gelukkig wordt deze bias steeds minder de beslissing bepalend naarmate de afstand tussen de rater en de geinterviewde groter wordt. Medestudenten zouden dus veel meer last hebben van deze bias t.o.v. Hoofd ULC

Similar-to-me bias Ricardo van den Heuvel 18 jaar Venlo Volkswagen Golf TDI Laatste boek: Ontdekking van de Hemel Heeft een zware stem Roos Wirashima 20 jaar P Jazzopleiding Heeft gescheiden ouders Draagt parfum Chanel 5 Komt op veel meer dan alleen uiterlijk! Verder uitleggen wat het gevaarlijke gevolg kan zijn. Namelijk allemaal jezelf aan het binnenslepen…

Similar-to-me bias tegengaan Know thyself! Kwaliteiten, Valkuilen, Allergieën Schrijf eigenschappen op die jezelf tot een goede student maakten Hoe ga je ermee om? Inclusief valkuilen en allergie Hier dus ook teruggrijpen op Dit geldt dus ook voor de IDEALE student. Het zou wenselijk zijn om een heel goed idee te hebben van de student. Hetty: Laten parkeren.

Confirmation bias Neiging om nieuwe informatie te interpreteren dat die met onze bestaande theorieën en overtuigingen overeenkomt. Opdracht 1 Lezen van een brief + cijferlijst + stukje film bekijken. Confirmation bias is Moeder van de bias. Je KAN niet zonder! Wat doe je vaak. We laten jullie allemaal schema doen. We willen twee dingen proberen: Werkt het als deel van de mensen vooraf leven. Maakt het uit? Maakt het niet uit? Laat vinken en schrijf zinnen op van student waarom deze keuze gemaakt.

Confirmation Bias Self fulfilling prophecies.. En daarmee ook kans tot confirmation bias

Voorbeelden Als men iemand leuk vindt, gaat men ook langer praten. Gevonden dat witte mensen, sneller uitgepraat zijn met zwarte mensen. “In wat voor situaties zou je graag meer in het middelpunt van de belangstelling willen staan?” Jullie hebben vrij veel tijd. Dit is prettig, want dan kun je veel doen aan falscificeren.

Tips confirmation bias Hoe positiever iemand is voor het interview. Alle andere factoren hetzelfde gelaten. Dan zal hij aan het eind nog steeds positiever vinden. Probeer zo neutraal mogelijk te blijven Hoe meer men inderdaad zijn theorie bevestigd vindt, hoe nog minder men gaat zoeken naar falsificatie van theorie.  Halverwege mening kort op te schrijven Hoe verder in het proces, hoe minder makkelijk eruit te komen.

Tips confirmation bias Vermijd constructies: Vraag liever Je dacht zeker… Wat dacht je over.. Had je daarom het idee om.. Hoe kom je op het idee om.. Maar je wilt natuurlijk uiteindelijk.. Wat wil je uiteindelijk.. Wat zou je doen als.. Heb dit al eens gedaan? En vertel daar eens over. Tabel met constructies en tegenovergestelde open vragen (alternatief) Vraag niet naar: wat zou je doen. Heb je een voorbeeld van STARR methode uitleggen. Falsificeer! Vermijd deze constructies: Je dacht zeker.. Had je daarom het idee dat.. Maar je wilt natuurlijk liever…  Stel open vragen, zoals

Confirmation bias Opdracht 2 Hier heel goed uitleggen dat het genoeg. Het is een overall opdracht! Kolom A: Type Kolom B: Wat hoorde je Kolom C: Hoe had je daarop kunnen reageren

Zeven principes Erken dat beslissingen maken op basis van interviews moeilijk is. Weet zo weinig mogelijk van de kandidaat. Vermijd slechte vragen. Gebruik een goede interviewstructuur. Vorm geen oordeel aan het begin. Kijk uit voor impressie-effect. Streef naar triangulatie. (Huffcutt, 2010)

Vragen, opmerkingen en suggesties naar m.e.poot@uu.nl

Tips voor het proces Heb een duidelijk profiel en weet hoe je hier op kan vragen Vermijd het volgorde-effect Primacy effect in volgorde van studenten Schrijf op en lees achteraf terug. Eet genoeg en regelmatig.

Materialen Uitdraai van anderen bias die wij niet voor ons willen houden. Kaart met duidelijk aanwijzingen hoe je bias tegen kan gaan. Evaluatieformulier SPEAKERS meenemen!

Group think Objectief is twee raters. Dat hebben jullie ook. Belangrijk dat dit ook twee unieke raters zijn, met hetzelfde profiel in gedachten. 9