Voorjaarsconferentie 23 & 24 maart 2000 in Noordwijkerhout.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Maak een tentoonstelling
Verrassing!!.
Crabbehof dopt z’n eigen boontjes In Dordrecht, in wijk De Crabbehof helpen mensen elkaar.
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Verslag Bomen kappen groep 8, georganiseerd vanuit het IKL
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Goedemorgen.
Door Rosalie Blok. 4 en 5 juni 2013 was het weer tijd voor de Jaarlijkse modeshow van de studenten van de opleiding Mode/maatkleding van ROC Tilburg.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
COLUMBUS.
IMPACT HELMOND 2012  Opgericht in 2004  25 organisatievrijwilligers  Grootschalig, uniek, muzikaal en cultureel, jongerenfestival wat jaarlijks plaats.
Bezoek een tv studio opname met publiek JENSEN. OPDRACHT Op 17 april 2013 zijn Lisa, Elllen, Kylie, Kimberly, Vanja en ik naar Weesp afgereisd om een.
Dag 11 Dag 11 van het dagboek Hoi jongens en meisjes, Wat was het gezellig zondag!!! Ik ben er nog steeds van aan het nagenieten. Ik vond het wel heel.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
Presentation Of Learning
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Afsluiting van de 28 e Panama-conferentie.
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
Freudenthal Instituut
Wat overigens niet zo eenvoudig is, omdat 't in die zin toch wel echt 'n nationaal park is waarbij de commerciele voorzieningen tot een minimum beperkt.
Glow.
Glow.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Dagboek van een vrouw.
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
By Jeffrey & Jeffrey.. Wat hebben we gedaan? Wij hebben gekozen voor een lamp te maken, dit is een oud examen werkstuk van hier naast hebben.
‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
blij,boos,bang,verdrietig.
Het jungle feest.
Schoolproject in beeld
Uitleg persoonsvorm (pv)
ROC dag Alfa College Taco Groenhuis.
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Verkeerde verwijswoorden
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
ZORGSTROOM CONCERT Het Zeeuws Orkest 27 januari 2013.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
De Bolster Sambeek - buitenruimte.nu - november 2014.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Escher in het Paleis Melody, lexi, anne-beth.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Hollandse Meesters 1 Hermitage Amsterdam.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ouders en school samen Maart 2016
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
blij,boos,bang,verdrietig.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Cijferloos lesgeven bij talen
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Transcript van de presentatie:

Voorjaarsconferentie 23 & 24 maart 2000 in Noordwijkerhout

Op donderdag 23 maart 2000 was het dan zover. De eerste Panama Voorjaarsconferentie die werd georganiseerd in samenwerking met het Rekennetwerk voor Leraren Basisonderwijs, was een feit. Er was geen gebrek aan belangstelling: ruim zestig leerkrachten bezochten de conferentie. En iedereen was, zoals uit deze opnamen blijkt, bijzonder gemotiveerd.

De conferentie was gecentreerd rond een drietal thema’s TOETSENTALICT

discussie werkgroepen tentoonstelling wandelgangen practicum lezingen

Jan de Lange, directeur van het Freudenthal Instituut, hield de openingslezing. Deze was gebaseerd op ervaringen die hij had opgedaan tijdens zijn vele buitenlandse reizen. Hij vroeg vooral aandacht voor de verregaande ongelijkheid op het gebied van investeringen in het onderwijs en de schrikbarende relatie tussen armoede en onderwijsniveau.

Na de plenaire lezing van Jan de Lange kon er worden gekozen uit drie werkgroepen: Jean-Marie Kraemer richtte zich in zijn workshop op de inrichting van de zorg voor rekenzwakke leerlingen. Nina Boswinkel en Frans Moerlands besteedden aandacht aan een realistische omslag van het rekenonderwijs in het Speciaal Basisonderwijs. Tijdens de werkgroep van Ed de Moor werd aandacht gevraagd voor het met inzicht gebruiken van de rekenmachine tijdens de rekenles.

‘s Middags vraagt Kees Buijs, in zijn hoedanigheid als lid van het TAL- project, aandacht voor het hoofdrekenen. Dit is meer en meer aan het uitgroeien tot de ‘stam’ van het rekenonderwijs. Het kolomsgewijs-, cijferend- en schattend rekenen worden daarbij opgevat als belangrijke vertakkingen. Hij ging tijdens zijn spreekbeurt in op een belangrijke vraag waarvoor veel leerkrachten zich geplaatst zien: “Hoe kun je hoofdrekenen vooral voor zwakke rekenaars, die tijdens de instructie met verschillende oplossingen worden geconfronteerd, toch overzichtelijk houden.

Na de lezing van Kees Buijs gingen de handen uit de mouw en werd er tijdens het practicum in groepjes van 3 à 4 personen gewerkt aan diverse rekenopdrachten. Vragen waarvoor de cursisten zich zagen geplaatst, waren onder andere: “Hoe ga je zelf te werk?” of “In welke groep en op welk moment en met welk doel zouden dit soort activiteiten in het basisonderwijs kunnen worden ingezet?”

De mensen op onderstaande foto zijn bezig met het schatten van het gewicht van diverse voorwerpen. Met behulp van een personenweegschaal en een balans wordt het juiste gewicht vastgesteld en wordt het verschil tussen de schatting en de meting berekend. Werkgroep 9b kreeg de opdracht om met behulp van een liniaal en een schuifmaat de dikte van papiersoorten vast te stellen. Daarnaast moest er een uitspraak worden gedaan over de naukeurigheid van hun antwoord.

De onderstaande groep moest met behulp van een weegschaal het gewicht van één rijstkorrel proberen vast te stellen. Daarna moest een inschatting worden gemaakt van de nauwkeurigheid van het antwoord om tenslotte een uitspraak te doen over het aantal rijstkorrels in een vol pak rijst. Met behulp van een fietswiel, een liniaal, een rekenmachine en een plattegrond van het conferentiecentrum werd de loopafstand (in meters) bepaald van startpunt A op de plattegrond naar de drie andere punten (B,C en D).

Bij de opdracht ‘Tafeltje Dekje’ moest worden vastgesteld (1) hoeveel beschuiten je kunt besmeren met één kuipje boter en (2) hoeveel beschuiten je kunt bestrooien met één pakje muisjes. Eén cursist lijkt helemaal geen moeite te hebben met deze opdracht. Met behulp van wasknijpers en paperclips werd de gewichtsvolgorde van de gouden eieren bepaald. Wat te denken van een ei van 9 wasknijpers en 2 paperclips?

De eerste dag werd afgesloten door Jos van Rooij van het OCGH in Helmond. Zijn lezing ging over zijn leerproces als leerkracht. Hij schetste op humoristische wijze de ontwikkelingen binnen het rekenonderwijs, waarbij het begrip ‘gecijferdheid’ centraal stond. Ondanks uitnodigende methodetitels als “Hoi! Rekenen” is het rekenonderwijs voor veel leerlingen vaak allesbehalve leuk. Uit de afbeelding hiernaast moge blijken dat meester Jos de touwtjes nog steeds stevig in handen heeft. Iedereen deed mee!

Tijdens de conferentie was er een tentoonstelling ingericht waar leerkrachten kennis konden nemen van een nieuwe generatie realistische methoden. Daarnaast waren er allerlei nieuwe materialen te zien voor zowel het speciaal- als het reguliere basisonderwijs.

Op de ochtend van de tweede conferentiedag werd onder leiding van Frans Moerlands en Nina Boswinkel gereflecteerd op de resultaten van het practicum van de vorige dag. Daarbij kwam o.a. naar voren dat veel van de opdrachten, in min of meer aangepaste vorm, ook kunnen worden voorgelegd aan basisschoolleerlingen. Ook is het mogelijk om eerder genoemde practicumopdrachten samen met collega's uit te voeren. Op termijn zal worden geprobeerd deze opdrachten om te zetten in lessuggesties die dan uiteraard zijn te vinden op de leerkrachtenpagina van het Rekenweb.

De conferentie werd afgesloten met een discussieforum, dat de stijl droeg van het bekende televisie-programma ‘Lagerhuis’. Stellingen waarover van gedachte werd gewisseld, waren o.a.: ‘Meten is weten’ en ‘Realistisch rekenen is juist geschikt voor het speciaal onderwijs’. De gevoerde discussies waren niet mis en de organisatie prees zich daarom gelukkig met de professionele en humoristische leiding van Willem Uittenbogaard.

De Voorjaarsconferentie van 2000 vond plaats in het Leeuwenhorst Congres Centrum te Noordwijkerhout en werd georganiseerd door Panama (Freudenthal Instituut) Vanaf volgend jaar verandert de naam ‘Voorjaarsconferentie’ in ‘Nationale Rekendagen’. Het adres blijft hetzelfde. De ‘Nationale Rekendagen’ worden in 2001 op donderdag…. maart en vrijdag… maart gehouden in Noordwijkerhout.