Kansrijke combinatiegroepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Portfolio
Effectieve instructie
Naam: Juf Manon Groep: 7 Datum Tip van de week Ben kritisch op je eigen werk! BasisstofGI Extra stof Rekenen Blok 1, les.
Rekenen boven het boekje
Rekenmethodes.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Rekenproblemen en Dyscalculie
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Vergadering werkgroep: differentiatie:03/02/09
WELKOM.
Informatie- avond groep 6
Actieonderzoek instructietafel.
Informatie-avond groep 4-5
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Informatieavond groep 4
Hoe bereid je lessen voor?
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Lezen: doe het goed voor
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Informatieavond Groep 7/8. Het weekschema Per dag staat beschreven wat leerlingen moeten doen. De leerkracht schrijft de instructiemomenten op het bord.
Coaching in regioleren
Presentatie EduCheck SOML
Wat is coöperatief leren?
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Ouderinformatie avond
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Basisschool St. Lambertus September 2018
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Kansrijke combinatiegroepen Waar niveauverschil wel telt maar niet zwaar weegt! Panama Conferentie, 31 januari 2013 Fenje Louwsma - Koksma & Jiska van Hall

Kansrijke combinatiegroepen Een praktische wegwijzer naar een nieuwe werkwijze Kleine plattelandschool niet altijd het beste voor leerling 11 april 2011 Basisscholen met minder dan 100 leerlingen zijn vaker zwak of zeer zwak dan basisscholen met meer leerlingen. De veilige omgeving die een heel kleine school in de ogen van velen biedt, kan uiteindelijk dus minder positief uitpakken voor de ontwikkeling van een leerling. Dat blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie. Van de basisscholen die 100 of meer leerlingen hebben is 5,9% (zeer) zwak. Bij scholen tussen de 50 en 100 leerlingen is dat 10,7%. Van de scholen met minder dan 50 leerlingen is 15,5% zwak of zeer zwak.

Wat is een combinatiegroep? Een groep met grote verschillen tussen individuele leerlingen? Een groep met grote verschillen in het leerstofaanbod? Een klas waarin heel veel instructies gegeven moeten worden? Een klas die bestaat uit meerdere jaargroepen? Denken, delen, uitwisselen.

Een combinatiegroep 5/6/7? groep 5 groep 6 groep 7

Of groep 6? groep 5 groep 6 groep 7

“Werkwijze enkelvoudige groep moeilijk te vertalen…” “Didactische principes als interactie komen nauwelijks uit de verf….” “Wezenlijke instructies worden onder tijdsdruk afgeraffeld..” Doel: “het kunnen maken van het eerstvolgende lesje…” “Men zoekt oplossingen in het verfijnen van de organisatie en de leerstof…” “Er wordt weinig tijd genomen voor (periodieke) reflectie…” “Het percentage zelfstandig verwerken (los van de leerkracht en medeleerlingen) is te groot…” “Scholen die minder vasthouden aan de methode ervaren minder problemen…”

Oude wegen Nieuwe richting? Oplossingen in inhoud zoeken in plaats van organisatie.

Doel van het traject Reduceren van aantal instructiemomenten. Verhogen kwaliteit van de (zorg)instructie. Van zelfstandig verwerken naar sociaal en interactief leren. Van verwerken van leerstof naar actief toepassen van kennis. Passend onderwijs voor leerlingen en leerkrachten!

Wat is nodig om te kunnen verbinden? Weten hoe je binnen het IGDI-model kan verbinden. Weten dat en hoe je het gezamenlijke doel kunt bepalen. Kennis van de leerlijnen en tussendoelen. Kennis van vakspecifieke didactiek. Inzet van coöperatieve werkvormen.

Verbinden binnen het IGDI-model Terugblik op de vorige les / voorkennis activeren, Doel benoemen, Presentatie, Begeleid inoefenen, Zelfstandig werken / zorginstructie, Reflectie. Brainstorm in viertal / 1 schrijver: Wat kan je met de hele groep doen en waarom?

Wat kan waarom samen? Bepaal: doel van de lessen/instructies. welke voorkennis leerlingen nodig hebben. of in het doel overeenkomsten zitten (gebruik hiervoor kennis van de leerlijn). of je in de fase presentatie (een deel) aan de hele groep kan instrueren. of je met de hele groep (een deel) begeleid kan inoefenen. Reflecteren kan altijd samen!

IGDI en coöperatief leren Onmisbaar binnen verbonden instructie. Toepassen / eigenaarschap / betrokkenheid / motivatie / zelfstandigheid. De leerkracht ‘vrij spelen’ / zicht op hele groep. Observeren en / of meedoen. Kennisdeling (ook) door gedifferentieerde vraagstelling. Leerlingen moeten denkprocessen actief verwoorden, leren argumenteren, redeneren, motiveren, etc. Leerlingen breiden woordenschat uit. Tijdwinst.

Rekenen verbinden Hoe wil je verbinden? Methode loslaten, leerlijn volgen: jaarplanning maken? Methode deels loslaten; verbinden in groepsplanperiodes? Methode deels loslaten; verbinden binnen een blok?

Jaargroepen verbinden in de rekeninstructie Twee werkwijzen: Verbinden in ‘het rekenuur’ (binnen het blok of groepsplanperiode). ‘Verbinden totaal’ (binnen groepsplanperiode of leerlijn volgen, eigen jaarplanning maken).

Verbinden door Kennis van leerlijn, tussendoelen en cruciale fases. Gebruik te maken van de concentrische opbouw van de leerlijn. Kennis van drieslagmodel en handelingsmodel om gezamenlijk doel te kunnen bepalen. Kennis van drieslagmodel en handelingsmodel om te kunnen differentiëren in vraagstelling.

Handelingsmodel

Drieslagmodel

Aan de slag met verbinden ‘Totaal’ Gebruik de leerlijn en inhoudsbeschrijving van CITO. Gebruik de leerstofplanning van Pluspunt. Gebruik het ‘lege’ voorbereidingsformulier. De doelen voor groep 6, 7 en 8 zijn beschreven.

Aan de slag met verbinden in ‘het Rekenuur’ Gebruik de leerlijn en inhoudsbeschrijving van CITO. Gebruik de leerstofplanning van Pluspunt. Gebruik het ‘lege’ voorbereidingsformulier. Gebruik de methodematerialen van Pluspunt.

Combinatiegroepsplan op maat Elke school geeft zelf vorm en inhoud aan onderwijsontwerp. Onderwijsadviseur stuurt op inhoud, kwaliteit en borging. Voorbeeld combinatiegroepsplan 6/7/8.

Centrale terugkoppeling. Fenje Louwsma - Koksma & Jiska van Hall