Speciaal rekenen Splitsen tot 10 Rob van Tricht, 16 maart 2006
Speciaal rekenen Materialen ontwikkeld voor het S(b)o Uitgewerkte leerlijnen van bestaande rekenmethodes (W&R, WIG, PP, AT) Cruciale leermomenten aangegeven Lessenseries Op lessenseries afgestemde software Ondersteuning vanuit en reflectie via evaluatiegroep
Bestaande lessenseries Op zoek naar 2, 5 en 10 Cijferdoosjes
Op zoek naar 2, 5 en 10 Van chaos naar structuur Van ‘tellen’ naar ‘weten’ Gebruik van handen/voeten, dobbelstenen, eierdozen, rekenrek Software: lasso, vangen, appelboom en flitsen
Cijferdoosjes Aantal wordt cijfer (met controle!) Naast lessen ook software Hier het voorbeeld van een splits-activiteit
Als ik denk aan splitsen, dan denk ik aan…
Nieuw: Frits Splits Splitsen aan de hand van Frits Splits In de vorm van 3 katernen: ‘Splitsen op het schoolplein’ ‘Splitsen met Frits’ ‘Passen en meten’
‘Splitsen op het schoolplein’ Letterlijk: samen naar buiten Ontdek en ervaar het splitsen; Degene die splitst heeft de rol van ‘Frits Splits’ en krijgt bijvoorbeeld een petje op; Splits zelf je eigen groep aan de hand van een foto:
‘Splitsen op het schoolplein’
Kinderen met dit werkblad…
‘Splitsen met Frits’ Van knuffels naar cijfers Knuffels – fiches – dobbelstenen – getallen; De kinderen oefenen samen speels met dobbelstenen en / of getalkaartjes; Maak je eigen splitsboekje; Als vanzelfsprekend ontstaat de splitstabel.
‘Mijn lievelingsgetal’ 1 2 3 4 5
Ter illustratie…
‘Passen en meten’ Verbreding naar meetcontext Zagen / knippen staat voor splitsen; Een kladblaadje maken bij de figuur leidt (alweer) tot splitstabel; Belangrijke visuele ondersteuning bij het onthouden van de splitsingen; Software biedt ondersteuning en oefening.
Software ‘Zagen’ Vrij te leggen vloer; Vloer leggen volgens een sjabloon; Problemen zonder zaag.
‘Passen en meten’
? ? ? ? ? ? ? Vragen ? ? ? ? ?