Speciaal rekenen Splitsen tot 10 Rob van Tricht, 16 maart 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de Julianaschool
Advertisements

Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Welkom bij Leefstijl.
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De betekenislaag: Wat is betekenis De driehoek van Peirce Vormen van betekenis Context.
How to avoid being a code monkey ? Peter Vantieghem 18/6/2013.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Informatieavond 2 Groep 3.
Mos-oefening voor PowerPoint
Welke getallen? ©
Welkom op de informatieavond
Mindmap De kinderen hebben eerst per groepje een digitale mindmap op het bord gemaakt om uit te zoeken wat ze al wisten en waar ze moesten gaan zoeken.
REKENEN.
niemand die mijn hart vervult zoals U,
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Informatie avond groep 3
Wat gaan we leren in groep 5
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Rekenen boven het boekje
Schatkist Ouderavond.
Les voor groep 7 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Het smartboard op. Levensgeschiedenis Verwekt: BETT-reis 2002 Gezien tijdens scholenbezoek Sommige erg actief met board/anderen niet. Geboren: november.
Voorlichtingsavond groep 3
Rekenplein ..
Sjabloon Opdracht 2 Naam: Klas:. Plaats hier de foto Naam: Voornaam: Functie: Geboren op: Geboren te: Overleden op: Overleden te:
blij,boos,bang,verdrietig.
Even voorstellen : Groep 3b
Tulpen tellen Dit is een voorbeeld van een les voor leraren die kinderen willen leren tellen, aan de hand van concreet materiaal. Doel: kinderen leren.
Welkom op de informatieavond!
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Schatkist Ouderavond.
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Informatieve bijeenkomst
Rekenen op SMC Landelijk kader:  2014 eerste rekenexamens  2013 pilot  Voor havo 3F (voorbeeltoets)voorbeeltoets  Veel lezen, structuren, goed aanpak.
de functionele reken-wiskundemethode
De Bijbel, het meest verkochte boek….
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag Woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind!
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Dyscalculie uit:
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Hoe pedagogisch handelen?
Hoe leert u kind rekenen/schrijven?.
Informatieavond groep 3
Motorische ontwikkeling. Ouderavond groep 1-2
Educatieve info woensdag 8 februari.
Circuit en hoeken.
Het 24 spel.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Voorlichtingsavond groep 3
Spelend motorisch ontwikkelen Informatieavond groep 1-2
Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Informatieavond groepen 8
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Transcript van de presentatie:

Speciaal rekenen Splitsen tot 10 Rob van Tricht, 16 maart 2006

Speciaal rekenen Materialen ontwikkeld voor het S(b)o Uitgewerkte leerlijnen van bestaande rekenmethodes (W&R, WIG, PP, AT) Cruciale leermomenten aangegeven Lessenseries Op lessenseries afgestemde software Ondersteuning vanuit en reflectie via evaluatiegroep

Bestaande lessenseries Op zoek naar 2, 5 en 10 Cijferdoosjes

Op zoek naar 2, 5 en 10 Van chaos naar structuur Van ‘tellen’ naar ‘weten’ Gebruik van handen/voeten, dobbelstenen, eierdozen, rekenrek Software: lasso, vangen, appelboom en flitsen

Cijferdoosjes Aantal wordt cijfer (met controle!) Naast lessen ook software Hier het voorbeeld van een splits-activiteit

Als ik denk aan splitsen, dan denk ik aan…

Nieuw: Frits Splits Splitsen aan de hand van Frits Splits In de vorm van 3 katernen: ‘Splitsen op het schoolplein’ ‘Splitsen met Frits’ ‘Passen en meten’

‘Splitsen op het schoolplein’ Letterlijk: samen naar buiten Ontdek en ervaar het splitsen; Degene die splitst heeft de rol van ‘Frits Splits’ en krijgt bijvoorbeeld een petje op; Splits zelf je eigen groep aan de hand van een foto:

‘Splitsen op het schoolplein’

Kinderen met dit werkblad…

‘Splitsen met Frits’ Van knuffels naar cijfers Knuffels – fiches – dobbelstenen – getallen; De kinderen oefenen samen speels met dobbelstenen en / of getalkaartjes; Maak je eigen splitsboekje; Als vanzelfsprekend ontstaat de splitstabel.

‘Mijn lievelingsgetal’ 1 2 3 4 5

Ter illustratie…

‘Passen en meten’ Verbreding naar meetcontext Zagen / knippen staat voor splitsen; Een kladblaadje maken bij de figuur leidt (alweer) tot splitstabel; Belangrijke visuele ondersteuning bij het onthouden van de splitsingen; Software biedt ondersteuning en oefening.

Software ‘Zagen’ Vrij te leggen vloer; Vloer leggen volgens een sjabloon; Problemen zonder zaag.

‘Passen en meten’

? ? ? ? ? ? ? Vragen ? ? ? ? ?