De concept-contextbenadering in academisch biologieonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

Concept-context ook voor vmbo-t
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Globaal geformuleerde examenprogramma’s vmbo Jacqueline Kerkhoffs Programmamanager beroepsonderwijs (vmbo en mbo) Henny Jacobs Senior.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Presentatie schoolsysteem
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Annelies Pustjens, Horst Wolter 14 januari 2012
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
De nieuwe syllabus scheikunde
Wiskunde in Technologie
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
StatIG in de Vrolijke School
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Nieuw Nederlands 4e editie
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Met de Kennisbasis in zee!
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Verpleegkundig redeneren
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Keuzethema: differentiatie
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
De concept-contextbenadering in het vmbo Kerst Boersma & Marco Mazereeuw.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een nieuw programma biologie! Ange Taminiau Malmberg nascholingsbijeenkomsten Den Bosch, 23 januari.
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum Joost Termeer.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
LOB in het PTA van het VMBO
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Hoofdthema’s in de biologie
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Mijn visie op onderwijs
Pilot maatschappijwetenschappen
Creatopia| Basisonderwijs
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

De concept-contextbenadering in academisch biologieonderwijs Kerst Boersma & Leen van den Oever ICAB, 18 mei 2011

Inleiding Nieuwe examenprogramma’s havo/vwo zijn in opdracht van OCW ontwikkeld door de Commissie Vernieuwing Biologie Onderwijs (CVBO) op basis van een concept-contextbenadering Februari 2011 aangeboden aan Minister; positieve besluitvorming in najaar 2011; invoering in 2013 Is de concept-contextbenadering relevant voor academisch biologieonderwijs?

Programma workshop Knelpunten in het biologieonderwijs in het VO. Mogelijke oplossing van knelpunten in het VO met behulp van de concept-contextbenadering. Uitwerking van de concept-contextbenadering in eindtermen en lesmateriaal.Een voorbeeld. Stellingen en discussie over relevantie van de concept-contextbenadering voor het bachelor onderwijs.

Knelpunten in het huidige natuurweten- schappelijk onderwijs Te geringe relevante vanuit het perspectief van leerling, samenleving en wetenschap Te weinig samenhang binnen en tussen vakken Onbevredigende aansluiting met hbo/wo Overladenheid: te veel aanbod, te weinig tijd voor leerlingen om diepgaand te leren Te weinig aandacht voor transfer

Veronderstelling De concept-contextbenadering levert een bijdrage aan de aanpak van deze knelpunten Kan niet alleen door verandering van examenprogramma’s Veel hangt af van verdere keuzen van scholen en uitwerking van docenten in de klassenpraktijk

Ontwikkelstrategie examenprogramma’s Visiedocument Examen- programma’s (concept) Syllabi Voorbeeld modules Modules Examen- programma’s Experimentele examens Syllabi 2005-2006 2007 – 2009/2010 2010/2011

Resultaten interne en externe evaluatie Relevantie persoonlijke, maatschappelijke en wetenschappelijke relevantie is toegenomen leerlingen en docenten pilotscholen zijn over het algemeen erg enthousiast Samenhang gezamenlijke publicatie over samenhang tussen nws-vakken in school samenhang binnen vak toegenomen Aansluiting HO verbeterd, introductie van wetenschappelijke contexten en beroepscontexten

Resultaten interne en externe evaluatie Overladen-heid sterk bepaald door opeenvolgende interpretaties van eindtermen in syllabi, lesmateriaal en gegeven lessen inperking aantal eindtermen en interpretaties in syllabi Aandacht voor transfer toepassing in contexten is opgenomen in eindtermen recontextualiseren slaat aan

Concept-contextbenadering Wat is een context? Wat is een concept? Hoe selecteer je concepten en contexten? Hoe kunnen concepten en contexten in eindtermen worden opgenomen? Hoe kan de concept-contextbenadering in de klas (in lesmateriaal) worden uitgewerkt?

Wat is een context? Een handelingspraktijk is Een groep mensen die een of meer doelgerichte activiteiten uitvoeren daarbij gebruik maken van ‘tools’ (instrumenten, kennis, symbolen, taal) En zich daarbij houden aan binnen de praktijk geldende (impliciete) regels en normen. Kennis is ‘embedded’, verbonden met het handelen

Handelingspraktijk handelingspraktijk activiteit kennis natuurbeheer inventariseren planten en dieren levens- gemeenschap

Typen contexten Leefwereldcontexten Verzorgen van huisdieren Sport Natuuronderzoek Beroepscontexten Diëtist Natuurbeheer Huisarts Wetenschappelijke contexten Ecologisch onderzoek Immunologisch onderzoek Forensisch onderzoek 17 ecember 2008

Welke contexten zijn relevant? BO OB BB-vmbo BB-havo BB-vwo Leefwereldcontexten x Beroepscontexten o (x) Wetenschappelijke contexten

Wat is een concept? Een concept is een begrip dat (natuurwetenschappelijke) kennis structureert en dat daarom In meerdere contexten wordt gehanteerd C

Systeemmatrix Systeemkenmerk Organisatieniveau Biolo-gische eenheid Zelf-regu-latie Zelf-orga-nisatie Inter-actie Re-pro- ductie Evo-lutie Molecule   Cel Orgaan(systeem) Organisme Populatie Levensgemeenschap/ ecosysteem Aarde 17 december 2008

Recontextualiseren van concepten Honden fokken Ornithologisch veldonderzoek op stamboom selecteren   vogels determineren   SOORT1 SOORT2

De concept-contextbenadering in eindtermen De kandidaat kan de in domein A geformuleerde vaardigheden en de in de domeinen B t/m F genoemde concepten met name gebruiken in wetenschappelijke contexten, beroepscontexten waarvoor een wetenschappelijke opleiding is vereist en leefwereldcontexten.

De concept-contextbenadering in eindtermen Domein C: Zelforganisatie Subdomein C1: Zelforganisatie van cellen 23. De kandidaat kan met behulp van de concepten genexpressie en celdifferentiatie in contexten op het gebied van energie, gezondheid en voedselproductie benoemen op welke wijze de ontwikkeling van cellen verloopt, verklaren op welke wijze verstoringen van de ontwikkeling ontstaan en beargumenteren op welke wijze stoornissen in de ontwikkeling kunnen worden voorkomen of worden aangepakt.

Didactiseren van een handelingspraktijk focus handelingspraktijk context activiteit OLA-1 OLA-2 concept concept1 concept2

Ziekteverwekkers, afweer en behandeling (5 havo)

Opbouw lessenreeks Context 1: Aanval van de mrsa Een meisje dat bij de brand in Volendam (2001) ernstig gewond raakte overleed; ziekenhuizen wilden haar niet opnemen wegens mrsa besmetting. Context 2: Wie krijgt de laatste prik? Er is een tekort aan griepvaccin. Wie moet de laatste griepprik hebben? Schakelen Virussen, bacterien en schimmels worden met elkaar vergeleken; samenhang met andere onderwerpen wordt uitgewerkt Toetscontext: Bloeddonatie en transfusie Problemen rond het doneren van bloed en de transfusie van bloed.

Context 1: Aanval van MRSA De inspectie voor de volksgezondheid in Nederland onderzoekt het medisch handelen rond de dood van de 15-jarige Volendamse Anja Kok, die op 19 juli 2001 overleed als veertiende slachtoffer van de Nieuwjaarsbrand vijf jaar geleden. Na de brand werd Anja drie maanden in het brandwondencentrum in Luik verpleegd. Nadien werd ze naar Nederland overgebracht, maar daar liep het helemaal fout. "De dood van Anja kon voorkomen worden, maar we vonden geen ziekenhuis dat haar wilde verplegen," zeggen de ouders. Hoofdvragen: 1. Hoe kon de situatie ontstaan dat een patiënt die medische hulp nodig had, niet op tijd geholpen kon worden in het ziekenhuis? 2. Hoe kan deze situatie in de toekomst voorkomen worden?

Context 1: Aanval van MRSA De volgende drie experts kunnen gezamenlijk een goed beeld geven hoe de situatie rond Anja kon ontstaan: Analist medische microbiologie Internist infectioloog Verpleegkundig beleidsmedewerker Leerlingen formuleren vragen voor iedere deskundige en beantwoorden die m.b.v. een informatiepakket Maak een conceptmap op basis van de vraag: Hoe ontstaat de situatie dat een onschuldige Staphylococcus een groot gevaar vormt?

Context 1: Aanval van MRSA Leerlingen moeten de volgende concept map aanvullen: Discussie over stellingen. afweerstelsel beschermt tegen MRSA is resistent tegen meeste soorten kan ondersteunen antibiotica

Waarom is de concept-context- benadering relevant voor academisch biologieonderwijs? Stelling 1: Het is noodzakelijk te weten met welke vooropleiding biologiestudenten met hun studie beginnen. Stelling 2: De concept-contextbenadering is relevant voor het bacheloronderwijs.

Stelling 1: Het is noodzakelijk te weten met welke vooropleiding biologie studenten met hun studie beginnen Beter voorbereid op een universitaire opleiding biologie, onder meer door orientatie op wetenschappelijke contexten Hebben maatschappelijke en wetenschappelijke relevantie van de (studie) biologie leren zien Hebben ervaring met het onder woorden brengen van betekenissen van concepten Hoe kan een bachelorprogramma biologie hier adequaat op aansluiten?

Stelling 2: De concept-contextbenadering is relevant voor het bacheloronderwijs Handboeken (als Campbell & Reece) bevatten ingeblikte biologische kennis en zijn gedecontextualiseerd; de biologie is ontdaan van zijn betekenis Studenten slagen er veelal slecht in bevredigende omschrijvingen van biologische concepten te geven Sterker richten op concepten binnen de vakgebieden van de biologie? Richten op de betekenis van biologische kennis in lopend onderzoek? En/of op de historische ontwikkeling van concepten?

http://www.nibi.nl http://www.betanova.nl Afsluiting Opmerkingen, vragen, discussie? Bedankt voor de aandacht!! Nadere informatie http://www.nibi.nl http://www.betanova.nl