PERMANENTE VORMING RAMPENGENEESKUNDE EN RAMPENMANAGEMENT Toekomstperspectieven FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu Michel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
1 BrandweerVereniging Vlaanderen CONGRES Zaterdag 9 oktober 2004 Roeselare Eén antwoord op de nieuwe uitdagingen.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Stages en praktijkonderzoek in de sociale economie
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten KMO.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Particulieren.
Organisatiestructuur
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Codering Medische Gegevens (MG-MZG)
CBE: Centra voor Basiseducatie
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Grote Ondernemingen.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
‘Beschouwing’ over samenwerking
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Gids naar een betere GGZ door de realisatie van zorgcircuits en netwerken
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwikkeling van een barometer van de voedselveiligheid Workshop Wetenschappelijk Comité 27.
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Nood – en Interventieplanning infoavond 28 april psychosociale hulpverlening Landen – Linter - Zoutleeuw DEEL 1 : Toelichting ANIP Frank Petitjean, ambtenaar.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
MM
URGENTE MEDISCHE HULP- en ZORGVERLENING IN DE NIET PLANBARE ZORG
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Geïntegreerd breed onthaal
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Organisatie structuur
Een co-arts in uw kring?! Tine Van Haegenborgh 26/11/2016
Transcript van de presentatie:

PERMANENTE VORMING RAMPENGENEESKUNDE EN RAMPENMANAGEMENT Toekomstperspectieven FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu Michel Van Hoegaerden Jan. 18 , 2005

1. Waarom FOD ? – Positionering (1) As 1: Basis Opdrachten – FED overheid Normatieve acties Monitoring gericht naar Kamer & Senaat via de Minister gericht naar de Burger en internationale organisaties Toezicht Begroting As 2: Administratie vs. Operationeel (en nog liever “vs.” door “samen met” vervangen) Keuze is gemaakt : FOD VVVL wenst toegevoegde waarde te leveren aan de processen en doelgroepen binnen eigen bevoegdheden

1. Waarom FOD ? – Positionering (2) As 3: Volgen of leiden Keuze is gemaakt : ten minste gelijk oplopen met de sector As 4: Allen of samen Keuze is gemaakt : samenwerken en als expert fungeren voor onze basisberoep

2. Aanpak FOD sinds 09/2004 EVEN groot belang in TOP DOWN en BOTTOM UP aanpakken TD Wetenschappelijke analyse operationaliseren via beleid Algemene/Federale politiek uitwerken ten voordele van alle burgers en medewerkers BU Ervaring op terrein onmisbaar en te gebruiken om een strategie uit te werken Aandacht voor de operationele moeilijkheden Lokale betrokkenheid Aandacht voor samenwerking met de andere disciplines bij geïntegreerd actie No-nonsense Communicatie: Tegenstrijdige belangen eisen keuzen – Goede keuzen kunnen verklaard worden Betrokkenheid creëren & geen doelgroep isoleren

3. Toekomstperspectieven in rampenGkg Stelling 1: Rampen = buiten de routinewerking Stelling 2: 30-40 MIPS per jaar Prioriteit aan de versterking van de routinewerking (bouwstenen) (Beperkte) Extra middelen voor uitzonderlijke toestanden Na Risicoanalyse: Planning Met eigen team Door voorstellen van “tools” aan de lokale verantwoordelijken Operationeel maken

4. Versterking van routinewerk (1) Visie 1: FOD VVVL wenst mee te werken aan een efficiënte, duurzame & kwaliteitsvolle dienstlevering door de publieke structuur Efficiënt: Moet werken binnen bepaalde efficiency normen en nood aan monitoring Duurzaam: Aandacht voor ratio resultaat/prijs Kwaliteitsvol: mensen / tools / gepaste antwoord aan elke toestand Publiek: door overheid gestuurd ten voordele van iedereen met gelijke rechten Visie 2: FOD VVVL bekijkt een keten van hulpverlening van oproep tot en met terugkomst van het slachttoffer naar normale leven Visie 3: Ieder zijn job en niet-competitieve samenwerkingsafspraken tussen de disciplines

4. Versterking van routinewerk (2) AS 1 : ORGANISATIE Top project 1: Agentschap voor de oproepen tot de hulpdiensten + gespecialiseerde dispatching samen met de andere disciplines in een geïntegreerde meldkamer (n.b.: model reeds ver ingevoerd wat politie betreft) Sommige voordelen: 112 Filtering Parallel dispatching Professionalisering Uitbreiding van opdracht Integratie van Sanitaire bewaking Agenschap Medische Dispatching en Sanitaire bewaking Dispatching andere disciplines   Bevolking Voice Non Voice Middelen van DGH & Sanitaire bewaking

4. Versterking van routinewerk (3-1) Top projecten 2: Diversificatie en organisatie van de middelen ter beschikking van de dispatcher Huisarts van wacht Partnerschap met 3de lijn partners Antigif centrum Gezondheidsprof. Huisartsen 3de lijn partner Antigifcentrum Agenschap Medische Dispatching en Sanitaire bewaking Dispatching andere disciplines   Bevolking Voice Non Voice Middelen van DGH & Sanitaire bewaking Organisatie van de huisartsenkringen

4. Versterking van routinewerk (3-2) Top projecten 2: Diversificatie en organisatie van de middelen ter beschikking van de dispatcher Interventie ploeg Vpk (MIVA) als tussenoplossing ICT ondersteunt overzicht van de beschikbare middelen Programmatie en normering van de 100/112 ziekenwagen (incl. Financiële beleid) Organisatie psycho-sociale ondersteuning Re-engineering van de logistieke ondersteuning

4. Versterking van routinewerk (4) As 2: Kwaliteit & Individuele competenties Bewezen verbetering van de interventies Nood om assessment en medische behandeling beter te ondersteunen Een arts aan elke hoek is niet haalbaar Top projecten 3: hulpverleners-ambulanciers inschrijven als paramedisch beroep Dispatchers: idem Met beroepsperspectieven Met overgangsmaatregelen Met gemeenschappelijke onderwijs organisatie Top project 4: Ondersteuning van opleidingen in rampenmanagement Specifieke opleidingsontwikkeling of –ondersteuning Specifieke opleiding inzake sanitaire rampenplannen

4. Versterking van routinewerk (5) As 3: Technologie Van een duo handen & voertuig naar een trio handen, voertuig & technologie Top project 5: Roll out communicatiemiddelen TETRA / ASTRID 100% in Discipline 2 voor eind 2007 Top project 6: Link leggen tussen de mobiele units en resources van vaste units Specialisten Data & informatie Automatisering van de aansturing & monitoring door de dispatching

5. Extra investering voor rampenmanagement (1) As 1: Organisatie Inschrijving in de wetgeving Van de DMH-functie; Van de psychosociale functie Van de logistieke functie Opbouw van een geïntegreerde Directie I.C.M.: Samenwerking van de Planning, sanitaire bewakingsprocessen en de terreinorganisatie en normering functie van de “100/112”

5. Extra investering voor rampenmanagement (2) As 2: Planning & ondersteuning Federale niveau (met een samenwerkingsprotocol met Crisiscentrum) Team artsen voor: Planning volgens risicoanalyse (bv. Influenza, bioterrorisme, hittegolf, …) Federale sanitaire wachtbeurt Toevoeging aan expertise in geval van crisis Team operationalisering Ondersteuning op lokaal niveau via Gezondheidsinspecteurs Specifieke team op centraal niveau (process management) Voorstel van tools & opleiding (bv. PSIP guidelines)

6. Besluit Vandaag en morgen moet de FOD als een erkende professionele en betrouwbare partner beschouwd worden in België en door buitenlandse instanties wat de 24/365 dienstverlening inzake sanitaire rampenmanagement.