Associatie KU Leuven Dag van Europa KU Leuven Kulak 6 november 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ingeborg Van Wonterghem Directeur Ingro
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
EFRO-project 655 Ondernemingsgerichte kennisontwikkeling & -valorisatie in West-Vlaanderen.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Eva Roeykens Plattelandscoördinator
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Beleids- en Beheerscyclus
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
KFAC Waarschoot Plan 2018 JP Juli KFAC Waarschoot Onze doelstelling is: “ KFAC Waarschoot is het voorbeeld van een provinciale voetbalploeg, waar.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
Europese Territoriale Samenwerking
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
Europees Plattelandsontwikkelingsbeleid Concurrentievermogen steunverleningLeefkwaliteit.
Mirjam Velting coördinator ledencontact (projectleider B-actief)
Anemoon project Vernieuwing administratieve informatieverwerking K.U.Leuven Academische Raad 8 februari 1999.
Dag van Europa Associatie KU Leuven “Structuurfondsen” 6 november 2012 Geert De Lepeleer KAHO Sint-Lieven.
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
De sensibiliseringscampagne rond slaap- en kalmeermiddelen
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Afkoppelen in Kortrijk: het beleid. INHOUD Kader Historiek Subsidies Rol afkoppelingsadviseur.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 6 november, Brugge.
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Sinds 1 januari 2008 is Haarlem Wabo georiënteerd georganiseerd.
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Het aanvraagformulier Medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Het document downloaden van de website van het Programma.
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
uit je publicatiepartner?
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
MIT 2015 Noord-Nederland Paul Drent – 3 juli 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Provinciaal infomoment Standpunt van de doelgroepen 1.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma met financiële steun van de Europese Unie (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) Interreg Vlaanderen-Nederland.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
OPROEP Werkplekken Duaal Leren Infosessie
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
OPROEP Werkplekken Duaal Leren Infosessie
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
FINANCIERING PROJECT SUBSIDIES Infobeurs 05/11/2018.
Transcript van de presentatie:

Associatie KU Leuven Dag van Europa KU Leuven Kulak 6 november 2012

Afbakening projecten (1/4) EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) Doelstelling 1 Convergentie (economische achterstand, niet Vlaanderen) Doelstelling 2 Regionaal Concurrentievermogen en Werkgelegenheid (Vlaanderen) Doelstelling 3 Europese Territoriale Samenwerking

Afbakening projecten (2/4) Transnationale en Interregionale samenwerkingsprojecten Noordzee Noord West Europa

Afbakening projecten (3/4) Grensoverschrijdende samenwerkingsprojecten : 2 Zeeën Vlaanderen - Nederland

Afbakening projecten (4/4) Grensoverschrijdende samenwerkingsprojecten : Frankrijk – Wallonië – Vlaanderen

Interreg-projecten Kulak (1/2) O(U)VER(T) 1 en O(U)VER(T) 2 Bipartiet onder Interreg II (1999 – 2001) en onder Interreg III (2002 – 2008). en COBALT Bipartiet onder Interreg III (2005 – 2007) en onder Interreg IV (2008 – 2012). GODIS Bipartiet onder Interreg IV (2009 – 2013) TANDEM Bipartiet onder Interreg IV (2011 – 2013) De Metropole Universiteit Tripartiet onder Interreg IV (2011 – 2013) 2 PROJECTEN

Interreg-projecten Kulak (2/2) Waarom Interreg ? Duidelijke return voor Kulak Voor het Campusrectoraat : aansluitend bij het beleid van Kulak Voor onderzoeksgroepen : aansluitend bij het onderzoek (valorisatie) Uitbouwen van structurele samenwerking met non-profitsector Naast “technology-driven” ook mogelijkheid tot “human-driven” projecten (Beperkte) ruimte voor nog niet gekende factoren

Voorbereiding projecten (1/5) 1. Partnerstructuur Voortbouwend op bestaande relaties (en hun netwerken) Aantal partners beperken Gedragen door de volledige instelling (cultuurverschillen) Gemeenschappelijke interesses en doelstellingen “Alles” moet bespreekbaar zijn (inhoud, budget,…) Nood aan een “leidende” persoon (initiatief)

Voorbereiding projecten (2/5) 2. Schrijven projectaanvraag (efficiëntie !) Aansluitend bij onderzoek of beleidsopties (inbedding in lopende activiteiten) Evenwicht zoeken tussen doelstellingen van Interreg en eigen doelstellingen (in onderzoek of beleid) Coherent geheel van activiteiten (verlagen coördinatiekost) Duidelijke afbakening van de acties (met oog op financiële rapportering) Haalbare doelstellingen (rekening houden met opstartkost) Grensoverschrijdende meerwaarde (acties gezamenlijk uitvoeren)

Voorbereiding projecten (3/5) 3. Opmaak budget Grondige kennis van de vrij definitieve projectactiviteiten Grondige kennis van de (niet-)subsidiabele uitgaven en de bewijslast Opbouw o VTE per partner en per activiteit o Duidelijke afgebakende kosten (uitrusting, consultancy, communicatie,…) o Aanvullen met algemene werkingskosten (vertaling !) o Evenredige verdeling over de partners en de projectleider 4. Informatie en advies o Interreg-secretariaat Provincie West-Vlaanderen !

Voorbereiding projecten (4/5) 5. Budgetoverleg met partners Eenvoudige weergave in XLS- tabel (op basis van Interreg-sjabloon) : o Eenvoudige uitwisseling en duidelijke communicatie (1 vs. 10 pag.) o Resultaat wijzigingen onmiddellijk zichtbaar (“hands on”) o Vermijden interpretatie-ruimte bij omzet naar Interreg-sjabloon o Motivatie tot wijziging budget : steeds bijhouden Reduceren budget in functie van haalbaarheid : o Tijdstip van indienen binnen programmaperiode o Vinden van cofinanciering (subsidievoet = 50%) o Tussen indiening en goedkeuring project

Voorbereiding projecten (5/5) 6. Cofinanciering Max. 80 % van overheden (Provincie, Vlaanderen) o Raakpunten zoeken met project en overheidsbeleid o Actief onderhandelen (brief, afspraak met kabinet of administratie,…) Max. 20 % eigen inbreng of bedrijven o Personeelsinzet of expertise (consultancy) o Eigen middelen of producten aan marktwaarde (bijv. licentie) Lobby-werk ! o Niet onderschatten : intensieve en tijdsrovende opdracht o Elke partner voor eigen budget in eigen regio (samenwerking !) o Engagement noodzakelijk voor indiening van het project

Uitvoering projecten (1/4) 1. Bij de start van het project Nauwe samenwerking met de financiële diensten KU Leuven o Voorfinanciering o Correcte opbouw van het krediet (SAP) o Afstemming tussen regelgeving KU Leuven en Interreg o Vlotte feedback bij bijkomende vragen van Interreg Steeds bijkomend VTE voorzien op het project o Uitvoering van de activiteiten o Opvolgen Interreg-regelgeving (i.c. rapportering en communicatie) Persconferentie o Ontmoeting met alle partners en medewerking voor kennismaking en bedanking

Uitvoering projecten (2/4) 2. Tijdens het project Belang van coördinatie over de regio’s o Regelmatige overlegvergaderingen (2-wekelijks tot maandelijks) o Afwisselende locatie o Behoud gelijke snelheid in voortgang project o Snel ontdekken en opvangen van problemen of verschillen o Verder uitbouwen vertrouwensbasis Rapportering activiteiten en financiën o Volg de richtlijnen van Interreg, ontdek de logica van de sjablonen o Advies van de Interreg-secretariaten of andere Interreg-partners

Uitvoering projecten (3/4) 3. Begeleidingscomité (halfjaarlijks) Is meer dan een formaliteit ! Moment om het project te “verkopen” (evaluatie project) Begeleidingscomité “gebruiken” o Beslissingen voor het volledige project (verplaatsingen) o Aankaarten moeilijkheden, vooral financieel (Europese regelgeving, controlecellen van Interreg,…) o Beslissingen met betrekking tot hangende knelpunten Verder uitbouwen eigen expertise (voor volgende projecten) Goede voorbereiding = vlotte uitvoering !

Uitvoering projecten (4/4) 4. Communicatie en disseminatie Algemeen publiek vs. doelpubliek Logo (alle logo’s !) Website, Facebook, blog,… Informatiemateriaal (mapjes, folder, sjabloon voor mails, brieven,…) Persconferenties (Google, eigen publicaties partners,…) Publicaties (tijdschriften, congressen,…) Foto’s

Nabeschouwingen (1/3) 1. Remmende factoren Onzekere, onevenwichtige of “zware” partnerstructuur Onduidelijke aansturing binnen netwerk van betrokkenen Te grote overhead bij uitvoering project Financiële rapportering (afwijkend van interne regelgeving, moeilijke bewijslast,….)

Nabeschouwingen (2/3) 2. Motiverende factoren Onverwachte bijkomende effecten : o Gezamenlijke publicaties, congressen, seminaries,… o Uitwisseling stagiairs o Andere projecten (al dan niet gefinancierd) Grote kennis van reilen en zeilen van de partnerinstellingen Hefboom voor nieuwe (of vernieuwende) acties in de instelling 7 projecten voor Kulak o Totaal = 7,50 mio euro o Totaal voor Kulak = 2,25 mio euro

Nabeschouwingen (3/3) 3. Besluit : grensoverschrijdende samenwerking is een traag proces. Transactiekosten (waaronder coördinatiekosten) : zeer hoog Grensoverschrijdende samenwerking zonder financiële tussenkomst is niet mogelijkheid Een investering over de jaren heen loont => de kwaliteit en de ambitie in de projecten stijgt Door herhaalde samenwerking : nieuwe opportuniteiten en structureren van samenwerking

Vragen ? Virginie Coucke KU Leuven Kulak