OER voor ombudsen (versie 2012-2013) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Motivering van het ontslag
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Andrej Osipian 1 e Bachelor Game Art en Design Game Concept: Book of Lenses.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
1.Uitgangspunten gelijke behandeling bij examens 2.Formele structuur: wie beslist?
Toelichting examenreglement academiejaar
Toelichting examenreglement academiejaar Faculteit psychologie en educatiewetenschappen.
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Transparantie bij evaluatie
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Dag van de Docent 19 november 2009 Het examenreglement en flexibiliteit Redelijke aanpassingen voor studenten met een functiebeperking.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Starters bachelor FEB Examenresultaten: wat nu? Februari 2013.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Navigeren door het OER.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
STAGE Faculteit Rechtsgeleerdheid. Programma Opleidingsonderdeel “stage” : K. Bernauw Practische organisatie : K. Rötgens Getuigenis/ervaringen studenten-stagiairs.
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Rechtspositieregeling in het hoger onderwijs Werkgroep evaluatie Decreet volwassenen onderwijs 29 mei 2013.
Vakbondsverloven Voorwaarden:  Vooraf vragen  Oproeping voorleggen a/ meerdere  Voor de noodzakelijke tijd.
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Examenresultaten: wat nu?
Onderhandelingen en l.o.i.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
De (T)OR en de bestuurder
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS TAAL- EN LETTERKUNDE 11 december 2014 WELKOM!
Infosessie studievoortgang criminologie
Infosessie studievoortgang rechten
Ombuds in de praktijk Toelichting bij ‘De taken van de examenombuds’
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
Onderwijs- en examen-reglement
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS december 2015 WELKOM!
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS AKM december 2015 WELKOM!
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS Taal- en Letterkunde 7 december 2015 WELKOM!
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS december 2015 WELKOM!
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Onderwijs-en examenreglement OER: Wat is het? OER = Onderwijs- en examenreglement: drie delen 1.Algemeen reglement (heel de hogeschool):
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies criminologie Februari 2013.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Voorstelling ombudsdienst faculteit rechtsgeleerdheid December 2014.
Aanpassingen OER Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Campus Brussel.
OER Overzicht belangrijkste wijzigingen.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
Zorginkoop is teamsport op teamniveau! MKB, 30 mei 2016 Intercoaches, Alice Hilbers.
Studietijdmeting met KronosMetis Pedagogische wetenschappen Educatieve studies Onderwijskunde Educational studies SLO gedragswetenschappen Verantwoordelijke.
Overgang naar jaar 4 Procedure voor studenten die een of meerdere onvoldoende WPB’s moeten herkansen 1.Kleine zaken/lacunes: inhalen binnen de periode;
Juridische aspecten van evalueren (faculteit Geneeskunde 6/2/2014) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
Belangrijke informatie na de junizittijd. Overzicht Studievoortgangsmaatregelen aan de KU Leuven Herexamens Wat nu? o Je resultaten nabespreken met de.
Zin en onzin van het OER Studentenraad KU Leuven
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Transcript van de presentatie:

OER voor ombudsen (versie ) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )

Schema van betoog ??? Essentiële concepten Enkele specifieke themata Belangrijkste wijzigingen Need to knows Vragen

??? - 1 Ik heb een opleidingsonderdeel met 4 deelevaluaties tijdens jaar. Student haalt 8/20; 9/20; 11/20; 12/20 (niet-chronologisch). Ik wens als eindresultaat 8/20 te geven. Kan dit?

??? - 2 Ik neem een multiple choice examen af. Ik kondig aan dat er een giscorrectie zal plaatsvinden. Bij de beoordeling doe ik in het voordeel van de studenten toch geen correctie. Kan dit?

??? - 3 Ik ben promotor van een bachelor- of masterproef of begeleider van een stage. Om mijn studenten te motiveren beslis ik uitzonderlijk tot het geven van feedback, in positieve zin. Kan dit?

Essentiële concepten Juridische basisconcepten : - toetredingscontract; - voorwaarden (transparantie, consequentie, motivering) - correctie (kennelijk onredelijk)

Essentiële concepten Toetredingscontract : -Concept ° engagement = engagement ° geen eenzijdige wijzigingen -Inhoudelijke verantwoordelijkheid bij examinator/examencommissie -Voorwaarden : volgende blz.

Essentiële concepten Voorwaarde 1 : transparantie -schriftelijk! (ECTS-fiche of andere bron); -vooraf (zie volgende slide) -tussentijds (daaropvolgende slide) -examenmoment zelf (slide) -nabespreking/nazorg (slide)

Essentiële concepten Transparantie vooraf : in ‘t bijzonder (cf. rechtspraak) : - examentijdstippen; - examenvormen (opgelet met sommige vormen: MC, peer evaluation); - wegingen tussen componenten; - wie evalueert; - verplichte aanwezigheid.

Essentiële concepten Transparantie tussentijds: - Duidelijke afspraken (bv. inlevertermijnen) - Duidelijk maken of student goed bezig is - Geen tegenstrijdigheid tussen tussentijdse en eindevaluatie - Communicatie deelcijfers (welke?)

Essentiële concepten Transparantie examenmoment zelf: - Schriftelijk vs. mondeling (inkijkrecht – van wat? - vs. mogelijkheid getuige) - Modelantwoord – essentiële elementen oplijsten - Bewaren materiaal - Afspraken als meerdere evaluatoren

Essentiële concepten Transparantie nabespreking/nazorg - Student heeft recht op kopie van examen - Onderlinge vergelijking mogelijk - Geen “vergelijkende” examens, opgelet met concept “gelijkheid”

Essentiële concepten Voorwaarde 2 : Consequentie -Geen absolute nietigheid -Overmacht -Specifieke situatie gecreëerd door student

Essentiële concepten Voorwaarde 3 : Motivering -= Motiveerbaarheid -Materiële motivering vs. Formele (“ingaan op argumenten”) -Modelantwoord; voldoende documenteren

Essentiële concepten Correctie : kennelijk onredelijk Voorbeelden : - 8/20;9/20;11/20;12/20 = 7/20; -Afrondingsregels; -Stopzetting stage; -Rekening houden met andere resultaten; -Examenbladen die ontbreken (= zorg van de instelling) -Niet : “onvoldoende begeleiding”

Enkele specifieke themata Informele communicatie Verloren documenten Beroepstermijn vs. inzagerecht Materiële vergissing vs. doordachtheid cijfer “Gelijkheid” (ongelijke behandeling mag, maar geoorloofd doel, maatregel doelmatig en “in verhouding”) Beroepsprocedure

Belangrijkste wijzigingen Opheffing onderscheid EER-niet-EER-studenten (begrip 4°, bijzondere bepalingen 8, 22, 23, 24, 77, 80, 81, 83) Afschaffen niet decretaal verplichte beroepsprocedures (bij 9§4, 27, 51, 67, 84, 95§2, 122) Studievoortgangsbewaking -> examencontracten (art. 15) (Tuchtreglement)

Belangrijkste wijzigingen Art. 63 : gevraagde en verkregen vrijstelling = definitief Art. 73 : keuze-opo’s Franse gemeenschap Art. 82 : inschrijven na bachelordiploma met tekort aan leerkrediet beperkt tot vervolgopleiding Art. 83 : 5 jaar na weigering : “nieuwe” student Art. 91 : controleren documenten…

Belangrijkste wijzigingen Art. 112, 2 de lid : examen buiten lokalen universiteit ruimer Art. 114 (procedure) : examens owv religieuze feestdag Art. 122, 3 de lid : vernemen resultaat conform facultaire procedure Art. 148 : afrondingsregels : titularis!!! Art. 154 : fraude : hoogste cijfer kan vervallen Art. 159§5 : hernemen creditbewijs

??? – 1 – oplossing? Ik heb een opleidingsonderdeel met 4 deelevaluaties tijdens jaar. Student haalt 8/20; 9/20; 11/20; 12/20 (niet-chronologisch). Ik wens als eindresultaat 8/20 te geven. Kan dit? Transparant? Gemotiveerd? Onredelijk (7).

??? – 2– oplossing? Ik neem een multiple choice examen af. Ik kondig aan dat er een giscorrectie zal plaatsvinden. Bij de beoordeling doe ik in het voordeel van de studenten toch geen correctie. Kan dit? Transparant? Consequent?

??? – 3– oplossing? Ik ben promotor van een bachelor- of masterproef of begeleider van een stage. Om mijn studenten te motiveren beslis ik uitzonderlijk tot het geven van feedback, in positieve zin. Kan dit? Transparant (feedback)? Consequent?