Kwaliteitsontwikkeling curriculum LO&BW FaBeR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Advertisements

Workshop 27/05/2009Dienst voor Studiebegeleiding en Onderwijsvernieuwing Workshop: syllabi –evaluatieactiviteit.
Formatief - summatief evalueren
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Gepersonaliseerd leren
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Intervisie onderwijs-ondersteuners
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Dienst Onderwijsbeleid 24 oktober 2008 Syllabi en de syllabustoepassing Workshop onderwijsondersteuners.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Bachelor verpleegkunde
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Portfolio Faculteit der Letteren
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Oefeningen sociale agogiek
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Evaluatie van de seminaries Onze-Lieve-Vrouw Waver 10 november 2004.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Presentatie projectplan werkgroepen
Introductie Typ hier de titel van uw opleidingsonderdeel.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Workshop evalueren Dcp
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Individueel Studieprogramma
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Schakelprogramma.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Wat is coöperatief leren?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Presentatie bedrijfsplan
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Fabels en feiten Tweede bachelor pedagogie
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
1ste bachelor psychologie
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsontwikkeling curriculum LO&BW FaBeR 01.04.2009 Kwaliteitsontwikkeling curriculum LO&BW FaBeR

Aanleiding Visitatierapport: Verscheidenheid aan werkvormen is “verbeterd” Syllabi zijn waardevol, maar nog te weinig gekend / gebruikt Mondiger worden van studenten / juridisering  gebrekkige (schriftelijke) communicatie komt meer aan de oppervlakte OOP-convenant 2002-2007: Syllabi in orde brengen Didactische teams

Plan van aanpak “inventaris”: wat hebben we momenteel ‘in huis’  SYLLABI Vanuit de syllabi worden de eindtermen geherformuleerd Kunnen wij ons vinden in deze eindtermen? Worden die eindtermen ook effectief geëvalueerd? Sluiten de werkvormen van de OPO’s aan op de doelstellingen en EVA’s? Onze opleiding “is zo slecht nog niet” Hoe dichter bij de docenten, hoe meer ‘gedragenheid’ en ‘direct voordeel’ Hoe concreter, hoe makkelijker

Didactische teams Alle docenten binnen 1 “leerlijn” Cursussen naast elkaar gelegd Inhoudstafels vergeleken Afstemming van cursusinhouden Geen overbodige overlap Geen “hiaten” bv. begintermen statistiek deel 2 = leerdoelen statistiek deel 1? Gezamenlijk invullen van syllabi (alle docenten voor zich, maar met overleg) Gedeeltelijk succes

Mogen we dit wel? Bevoegdheid Syllabi  POC Aanpassing van de syllabus aan de reële situatie: “ik doe dit al jàren zo”. POC-materie ? Kan je op een POC zinvol discussiëren over al deze syllabi?  Opgelost door bij agenda POC telkens een lijst van gewijzigde syllabi mee te sturen. Geen opmerkingen? In orde.

Verderzetten syllabi Doelstelling: Studentgecentreerde formulering van “doelstellingen” Aanpassen aan huidige situatie Voorbereidend Word-document gemaakt o.b.v. informatie uit (oude) syllabus en Toledo (local admin) Onderwijsondersteuner i.s.m. individuele docenten Werk van lange lange, lange adem

Valkuilen bij het werken met syllabi “Moet dit echt?”  motivatie docenten… Begintermen: hoe “basic” of “evident” kunnen ze zijn? “zelfdiscipline en doorzettingsvermogen” “correct Nederlands kunnen schrijven” “heeft interesse in mijn vak” (dat is toch evident!) “kunnen rekenen” Leeractiviteit (~ werkvorm) “meedenken, redeneren” - “oefenen” - “memoriseren van de leerstof” - “vragen beantwoorden” - “opletten in de les” - “noteren in de les” Herhaling onderdelen syllabus OPO met 1 OLA Beginvoorwaarden: ook hier is het “groter plaatje” een vereiste Technische beperkingen K.U.Loket (<> Word-documenten) Gevoel van “veel herhaling” te hebben  “nutteloosheid”, te veel administratie

Valkuilen bij het werken met syllabi Evaluatie-activiteiten (EVA’s) De ‘Z’ van ZAP is omgekeerd evenredig met de ‘O’ van ombuds.

Valkuilen bij het werken met syllabi Evaluatie-activiteiten (EVA’s) In eerste instantie: onderwijskundige invalshoek Hoe ziet het examen eruit? Hoeveel en welk type vragen? Oefeningen? Groeiend: juridisering Aanwezigheidsplicht vermelden? Wat indien paper niet (op tijd) ingeleverd? Wat indien onvoldoende: paper ook herkansen in augustus? Rekenregels, bonus/malus-systemen, delibereerbaarheid… Examen van vak 1e semester dat in JUNI-zittijd geëvalueerd wordt? Wat is een goede dosis ‘transparantie’?  Een checklist is onontbeerlijk!

Zouden we het anders aanpakken? Onderdeel per onderdeel, in plaats van de syllabus in zijn geheel. Bij een ‘openbaring’ moet je anders opnieuw beginnen… Consistentie: op voorhand alle terminologie en werkwijze vastleggen, bvb. Kan ‘permanente evaluatie’ een gesloten boek examen zijn? Dit lijkt dan eerder op een examen buiten de examenperiode? Wat is een “oefening met beoordeling” als EVA? Wat is een “geïntegreerd practicum”? Een “responsiecollege”? Een “interactiecollege”? Een “seminarie”? (dit kan natuurlijk alleen indien de mogelijkheden op KULoket ook consistent zijn …) Afspraken: wat op toledo, wat in de syllabus? Eerste OPO’s binnen 1 leerlijn voorbereiden, dan pas naar docenten (vb indien verschil tss 2 opeenvolgende OPO’s enkel niveauverschil is)

Zijn we goed bezig? Hearings juni 2008: Een hearing per afstudeerrichting Master Alle studentengroepen verklaarden dat: Inhoud niet overbodig overlapte Er geen hiaten waren i.v.m. voorkennis tijdens de opleiding Examenvormen in het algemeen duidelijk op voorhand gekend zijn; wel nog opmerkingen ivm de moeilijkheidsgraad van examens in het masterjaar (moeilijker / gemakkelijker dan verwacht)

Zijn we goed bezig? Wat vinden we zelf? We weten nu wat we “in huis” hebben Syllabi opgepoetst, en als local admin vaak dadelijk ook Toledo-course helpen oppoetsen  docenten “hebben er ook iets aan” Starten vanuit OPO’s = onmiddellijk concreet (en onmiddellijk resultaat) Aanpassingen rechtstreeks in KULoket als “goedkeurder”  gevoel “da’s toch al klaar” Betere en concretere communicatie mogelijk met aspirant-studenten en met eigen studenten i.f.v. afstudeerrichting Handig in functie van het ZER en aanvraag 2-jarige master

Volgende stap “inventaris”: wat hebben we momenteel ‘in huis’  SYLLABI Vanuit de syllabi worden de eindtermen geherformuleerd Kunnen wij ons vinden in deze eindtermen? Worden die eindtermen ook effectief geëvalueerd? Sluiten de werkvormen van de OPO’s aan op de doelstellingen en EVA’s?

Volgende stap: eindtermen Ingrediënten: Geoptimaliseerde leerdoelen van OPO’s informatie uit (oude) ORK, ZER, interne documenten … ‘beroepstitels’, inschalingsvereisten van buitenaf, dublin-descriptoren… Leerdoelen “samenvatten” en structureren in eindtermen van de opleidingen Zware denkoefening! (“elk woord is belangrijk”) Voorbereidend document: Onderwijsondersteuner ism programmadirecteur, stafmedewerker (bachelor) En i.s.m. coördinatoren afstudeerrichtingen Master Curriculum-mapping

Vb. curriculum-mapping groepen è Natuurwetenschappen Biomedische wetenschappen Oplei-dings-onder-delen è Fysica en bio-mechanica Che-mie Bio-logie en cel-bio-logie Bio-che-mie Bio-mecha-nica Ge-zond-heids- en ziekte-leer Functionele anatomie Studie-punten è 7 4 8 6 3 Academische competenties   1. Kennis en inzicht verwerven in de menselijke beweging en de bewegende mens 1.1. Het menselijk lichaam en het menselijk bewegingsapparaat in het bijzonder kunnen beschrijven. b x 1.2. Het functioneren van het bewegingsapparaat begrijpen 1.3. De veranderingen van het bewegingsapparaat begrijpen ten gevolge van leeftijd, geslacht, fysieke belasting en externe stimuli. 1.4. Het functioneren van het bewegingsapparaat relateren aan de toepassingsdomeinen binnen de kinesiologie. Klein fragment uit de curriculum-mapping Bachelor LO&BW Licht ingekleurd: “draagt bij tot” Zwart: doelstelling wordt gerealiseerd en geëvalueerd

POC LO&BW Voorbereidend document toegelicht op POC POC beseft dat dit “te zware kost” is om tijdens de vergadering in detail te bespreken exponentieel meer tekst naarmate verschillende afstudeerrichtingen Elk woord is belangrijk (“vertrouwd zijn met” =/= “zelf kunnen”): veel docenten lezen “diagonaal”… document rondgestuurd naar alle docenten binnen de opleiding met de vraag naar opmerkingen enkele terechte opmerkingen, maar vooral veel vragen Enkele “slapende honden” wakker gemaakt… : ‘geschrapte inhoud’ van OPO’s komt aan het licht Hoe “gescheiden” moeten afstudeerrichtingen zijn?  Volgende POC: enkele standpunten, en hopelijk goedkeuring eindtermen

Volgende stap – cirkel A? Cirkel A: in dit project niét nadrukkelijk behandeld Beroepstitels en inschalingsvoorwaarden zijn gebaseerd op werkveld wel onderzocht m.b.t. aanvraag 2-jarige master Wel bevestiging: alumnibevraging: welke onderdelen kwam je te kort in je opleiding? Louter professionele vaardigheden of talen … niet onmiddellijk noodzakelijk in ‘standaardcurriculum’

Volgende stap – terug cirkel C “inventaris”: wat hebben we momenteel ‘in huis’  SYLLABI Vanuit de syllabi worden de eindtermen geherformuleerd Kunnen wij ons vinden in deze eindtermen? Worden die eindtermen ook effectief geëvalueerd? Sluiten de werkvormen van de OPO’s aan op de doelstellingen en EVA’s?

Volgende stap: terug naar cirkel C Worden alle leerdoelen (student-gecentreerde ‘doelstellingen’ van OPO’s) ook effectief geëvalueerd? Is er een goede variatie aan evaluatievormen? … Zijn de werkvormen optimaal en afgestemd op de wijze waarop studenten geëvalueerd zullen worden? To be continued … (indien financiering…)