Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
10 Valkuilen van Digitaal Toetsen
Filmanalyse als examenvorm. Op weg naar verdieping en integratie?
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
18 november 2008 Inleiding Studietijdmetingen: een verplicht nummertje of een zinvolle investering?
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s.
18 november 2008 Studietijd meten eEen inleiding tot…
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Dienst Onderwijsbeleid 24 oktober 2008 Syllabi en de syllabustoepassing Workshop onderwijsondersteuners.
18 november 2008 Aan de slag met een OPO. 18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO 2 1. Zelfinschatting.
18/11/2008 Interpreteren van studietijd- resultaten.
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Kwaliteitsontwikkeling curriculum LO&BW FaBeR
Debriefing 24 januari 2012.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Onderzoeksontwerp
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Door: Projectleider Jolande Reusen
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Studietijdmetingen: een doel of een middel? Steven Huyghe K.U.Leuven
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Bijeenkomst September 2015
Social work Week 2.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Bijeenkomst September 2015
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Resultaten studietijdmeting schakelprogramma komische wetenschappen 1 e semester academiejaar
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Curriculum Informatie Systeem (CIS)
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Gepersonaliseerd leren
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Leerlijnoverleg TEW Overlegmomenten binnen inhoudelijke leerlijnen als tool voor het realiseren van afstemming en als hefboom voor verandering.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere lopende dossiers Synthese van resultaten: 1)Eénzelfde trend over alle OPO’s / OPL heen 2)Afwijkende OPO’s houden elkaar in evenwicht 3)Enkele OPO’s die eruit springen 4)Andere Mate van overeenstemming? Bijkomende informatie nodig? Aanpak op OPL-niveau Aanpak op OPO-niveau Opvolging Actie ! Leeromgeving OPL analyseren Leeromgeving OPO analyseren Evaluatie van studiepuntenverdeling ANALYSE a.d.h.v. VOLGENDE RICHTVRAGEN: Studiepuntenverdeling 1.Is deze op een doordachte manier tot stand gekomen? 2.Is deze een goede weergave van de doelstellingen van de opleiding? 3.Staan we nog steeds achter de gemaakte verdeling? Studiepunten herverdelen Programmawijziging + oplossing voor overgangssituatie Andere aanpak

Leeromgeving opleiding analyseren Eindtermen van de opleiding Worden de eindtermen van de opleiding bereikt? (leerlijnen, clusters van OPO’s) Hoe verhoudt de koppeling van eindtermen & leerdoelen zich tot de begrote ST? Werkvormen binnen de opleiding Hoe verhouden de werkvormen zich tot de eindtermen van de opleiding? Typeren van activerende en uitstelvakken: is er een goed evenwicht binnen de opleiding? Is er sprake van over- of onderactivering van studenten in verhouding tot de begrote ST? Evaluatievormen binnen de opleiding Hoe verhouden de evaluatievormen zich tot de eindtermen van de opleiding? Zijn sommige evaluatievormen te hoog / te laag gegrepen in verhouding tot de begrote ST? Toetsbeleid? Inhoud van de opleiding Hoe verhoudt de inhoud zich tot de eindtermen van de opleiding? Is de verdeling leerinhouden over OPO’s in verhouding tot de begrote ST? Is er sprake van overlap, hiaten, te brede, te enge inhoud? Curriculum mapping Structuur en volgtijdelijkheid Afstemming tussen OPO’s Identificatie van aspecten van de opleiding waar aanpassing nodig / wenselijk is Identificatie van specifieke OPO’s waar aanpassing nodig / wenselijk is

Leeromgeving opleidingsonderdeel analyseren Studentenkenmerken: Verschil tussen studenten wat betreft kenmerken dat te hoge/lage ST verklaart? Afstemming studentenkenmerken – leeromgeving - Kan een te hoge ST verklaard worden doordat een opdracht te moeilijk is voor deze groep studenten? Componenten Afstemming componenten Leerdoelen: Correct i.f.v. niveau van het OPO (inleidend, verdiepend, gespecialiseerd? Leeractiviteiten: Haalbaar voor studenten in begrote ST? Ondersteuning (leerinhouden, werkvormen, studiemateriaal, wie): Aangepast aan begrote ST? Evaluatie: Vorm en focus haalbaar in begrote ST? Context: Verplicht of keuzevak? Bouwt het voort op andere OPO’s? Afstemming leerdoelen – leeromgeving - Kan een te lage ST verklaard worden doordat de docent oefeningen geeft waarvoor de studenten de band met de leerdoelen niet zien? Afstemming leeractiviteiten – leeromgeving - Kan een te lage ST verklaard worden door een over-gestructureerd handboek? Afstemming evaluatie – ondersteuning - Kan een te lage ST verklaard worden doordat de docent vraagt om cases op te lossen, terwijl de studenten weten dat ze op het examen geen casus krijgen en hierdoor niet inzien wat de meerwaarde van het oplossen van deze casus is? Houdt de vormgeving van de component het risico in dat de studenten te weinig/te veel/verkeerde leeractiviteiten uitvoeren? Houdt de afstemming tussen de componenten het risico in dat studenten te weinig/te veel/verkeerde leeractiviteiten uitvoeren? Afstemming OPO – context - Vallen deadlines voor opdrachten samen?