De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerlijnoverleg TEW Overlegmomenten binnen inhoudelijke leerlijnen als tool voor het realiseren van afstemming en als hefboom voor verandering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerlijnoverleg TEW Overlegmomenten binnen inhoudelijke leerlijnen als tool voor het realiseren van afstemming en als hefboom voor verandering."— Transcript van de presentatie:

1 Leerlijnoverleg TEW Overlegmomenten binnen inhoudelijke leerlijnen als tool voor het realiseren van afstemming en als hefboom voor verandering

2 Leerlijnoverleg TEW Quid? Resultaten Verankering
Wat is het? Stand van zaken na UFOO/eerste ronde Verankering in werking

3 Quid? Resultaten Verankering Ontstaan Context
Het leerlijnoverleg werd voor het eerst georganiseerd in het kader van het UFOO-project rond toetsbeleid. Context De Faculteit TEW biedt in alle opleidingen samen 283 opleidingsonderdelen aan. Veel van deze opleidingsonderdelen zitten in verschillende opleidingen, wat het moeilijk maakt om een overzicht te bewaren over de graduele competentieopbouw binnen elke opleiding.

4 Quid? Resultaten Verankering Doelstelling Definitie
Het leerlijnoverleg beoogt een betere afstemming van de verschillende opleidingsonderdelen onderling, zowel m.b.t. de inhoud, als m.b.t. de eindcompetenties, de werk- en de evaluatievormen. Tijdens het leerlijnoverleg wordt ook aandacht besteed aan hoe dit alles op een transparante, consistente en eenduidige manier wordt gecommuniceerd naar studenten via de cursusinformatie. Definitie Een leerlijn is een geheel van parallel en sequentieel aangeboden opleidingsonderdelen in hetzelfde domein. Eenzelfde leerlijn kan de bachelor en master doorlopen.

5 Quid? Resultaten Verankering Agenda (eerste ronde)
dekking van de kerncompetenties van het programma door de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen koppeling van de eindcompetenties aan de rollen van de diamant onderlinge afstemming van de inhoud van de opleidingsonderdelen congruentie tussen eindcompetenties, werkvormen en evaluatievormen kwaliteit van toetsing en evaluatiecriteria opdrachten en feedback, timing en inhoud internationalisering nexus onderzoek-onderwijs link met het werkveld raakpunten met andere leerlijnen en plaats in het curriculum

6 Quid? Resultaten Verankering Agenda (na verankering) INHOUD
Onderlinge afstemming van de inhoud van de opleidingsonderdelen Congruentie tussen eindcompetenties, werkvormen en evaluatievormen Raakpunten met andere leerlijnen en plaats in het curriculum TOETSING EINDCOMPETENTIES STRATEGISCHE SPEERPUNTEN VRAGEN EN SUGGESTIES M.B.T. ONDERWIJSBELEID

7 Quid? Resultaten Verankering 27 Overlegmomenten afgerond
Knelpunten in de programma’s gedetecteerd aandachtspunten niveau opleidingsonderdeel en opbouw curriculum suggesties geformuleerd – te bespreken op OWC Opmerking Bij Financial risk management een probleem met de voorkennis van de studenten over opties Opmerking Kwantitatieve beleidsmethoden zou verplaatst moeten worden naar het 1e semester, dit is nuttig voor de Bachelorproef Opmerking Sommige zaken die voorkennis moeten zijn worden niet onthouden door studenten Actie Databank aanleggen met kennisclips over kernconcepten (UFOO ) Actie Semesterwissel doorgevoerd Actie/suggestie in financieel management (Bachelor) bespreken van nul opbouwen binnen financial risk management

8 Quid? Resultaten Verankering Onderlinge afstemming binnen leerlijnen
eindcompetenties werk- en evaluatievormen Koppeling opleidingsonderdelen aan kerncompetenties en aan rollen diamant Inventarisatie opdrachten en bespreking spreiding ervan Aanzienlijke verbetering cursusinformatie grondige herformulering eindcompetenties duidelijke evaluatiecriteria leidraad voor het invullen van de cursusinformatie Opmaak uitgebreide tabel met informatie voor alle opleidingsonderdelen faculteit waar informatie uit getrokken kan worden

9 Quid? Resultaten Verankering
Verfijnde en hernoemde leerlijnen en subleerlijnen: resulteert in 11 leerlijnen en 23 subleerlijnen primaire indeling in lijn met de departementen met voor verschillende opleidingsonderdelen (integratiepunten) aansluiting bij andere leerlijnen Overheveling van verantwoordelijkheid eerste ronde: voorzitter onderwijscommissie toekomst: departementsvoorzitters in samenspraak met onderwijscommissie Frequentie en tijdspad één keer om de drie jaar in periode december-januari-februari rotatieschema goedgekeurd door onderwijscommissie december februari 2016 leerlijn kwantitatieve methoden leerlijn praktijk subleerlijn project en stage subleerlijn zomerschool leerlijn verbreding subleerlijn menswetenschappen subleerlijn recht leerlijn zakelijke communicatie bachelorproeven en masterproeven december februari 2017 leerlijn engineering subleerlijn fundamenten subleerlijn duurzame technologie subleerlijn supply chains en operations leerlijn informatiesystemen subleerlijn engineering en architectuur subleerlijn governance en audit december februari 2018 leerlijn algemene economie subleerlijn beleid leerlijn bedrijfseconomie subleerlijn accountancy subleerlijn europees en internationaal ondernemen subleerlijn financiering subleerlijn marketing subleerlijn strategie en organisatie subleerlijn transport en logistiek

10 Quid? Resultaten Verankering
Ondersteuning en aanlevering materiaal door CIKO uitgebreide cursusinformatie per opleidingsonderdeel overzicht koppeling opleidingsonderdelen aan kerncompetenties overzicht werk- en evaluatievormen binnen de opleiding informatie over verwante (sub)leerlijnen Monitoring en opvolging verslag door departementsvoorzitters tegen eind februari bespreking op OWC in maart Hefboom voor verandering vergaderagenda met bepaalde speerpunten tool om blended learning, internationalisering, duurzaamheid in elke leerlijn in te bedden waar mogelijk/opportuun (en er zicht op te krijgen)

11 Quid? Resultaten Verankering Tips and tricks
bereid het overleg zo goed mogelijk voor communiceer goed het nut van de vergaderingen aan de deelnemers in een eerste fase is de steun van de voorzitter van de onderwijscommissie of CIKO-coördinator erg belangrijk probeer de informatie die je nog moet krijgen van de docenten zoveel als mogelijk tijdens de vergadering te pakken te krijgen zorg voor een goeie opvolging (bijvoorbeeld via onderwijscommissie), zodat opmerkingen in acties omgezet worden en het overleg ook echt een hefboom voor verandering is

12 Leerlijnoverleg TEW Vragen?
Overlegmomenten binnen inhoudelijke leerlijnen als tool voor het realiseren van afstemming en als hefboom voor verandering Vragen?


Download ppt "Leerlijnoverleg TEW Overlegmomenten binnen inhoudelijke leerlijnen als tool voor het realiseren van afstemming en als hefboom voor verandering."

Verwante presentaties


Ads door Google