Competentiemanagement bij de Vlaamse overheid Marleen Roggeman Ministerie van de Vlaamse gemeenschap 17 juni 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Proefproject ‘Competent van kop tot teen’ - BC Ter Heide
Onze kernwaarden.
Renco Bakker BPMConsult
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
netwerk organisatiebeheersing
COMPETENTIEONTWIKKELING
Basisinstrumenten competentiemanagement Ministerie Vlaamse gemeenschap
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Administratie Personeelsontwikkeling Seminarie voor topambtenaren “Bouwen aan Vertrouwen”  april te Brugge (Sofitel)  alle leidend-ambtenaren.
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Project competentiemanagement Vlaamse overheid stand van zaken
Personeel & Organisatie
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Organisatiecultuur.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Agentschap voor Natuur en Bos
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Missie, visie, strategie & jaarplan
TOM keurmerk Marius Berendse.
Beter Bestuurlijk Beleid krachtlijnen
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AZF/APO/HRM/CDC/IntroP3 HRM Netwerk 27MAY05 1 Informatie proces- en personeelsplanning  bevraging stand van zaken.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
1 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming leeftijdsbewust personeelsbeleid.
De organisatie van het P&O beleid voor de Vlaamse Overheid
HRM/thema/functiegebouw1 Project functiefamilies Vlaamse overheid Voorstel september 2003.
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Betrokkenheid departementen en VOI bij P&O-beleid participatie/inspraak in de besluitvorming via vertegenwoordiging in “verruimde” PIWP actieve deelname.
Naar een optimaal HR - beleid
Van actie naar interactie
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Waarden & organisatiecultuur
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Voorbereiding PersoneelsResultatenOnderzoek 2006.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Resultaatgericht Samenwerken
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Projectmanagement in de Vo
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Competentiemanagement bij de Vlaamse overheid Marleen Roggeman Ministerie van de Vlaamse gemeenschap 17 juni 2003

Competentiemanagement “avant la lettre” in MVG Sinds begin jaren ‘90 Cyclus prestatiemanagement –Wat te bereiken : resultaatgebieden –Hoe te bereiken : functioneringscriteria (vaktechnische en gedragscompetenties) –45-tal functiefamilies als basis Interne selectie voor afdelingshoofden en DG’s Interne mobiliteit tussen departementen

Beter bestuurlijk beleid Herverkaveling Vlaamse overheid : van 1 MVG + 5 WI’s + 40-tal VOI’s  13 homogene beleidsdomeinen (departement en verzelfstandigde agentschappen ) Responsabilisering en deregulering Politiek primaat Beleidsafstemming Afslanking kabinetten Nieuwe rol voor hoofden van departementen en agentschappen

Doelstelling competentiemanagement VO Uitgangspunten VR : –Competenties centraal in alle HR-processen –Gemeenschappelijke taal op vlak van competenties voor de VO –Ondersteunen van gemeenschappelijke waarden en corporate identity

Programma competentiemanagement Ontwikkelen van gemeenschappelijk instrumentarium –competentiewoordenboek –handleiding : gemeenschappelijke principes bij het hanteren van competenties in de verschillende HR-processen –toekomst : functiegebouw met competenties Vraaggestuurde projecten

Aanpak competentiewoordenboek Bestaande modellen in de Vlaamse overheid Expertise externe partners Buitenlandse voorbeelden overheid (vooral ABD Nederland) Discussie werkgroep HR-deskundigen VO

Competentiewoordenboek –lexicon van alle gedragscompetenties Vlaamse Overheid (31) –competenties gegroepeerd in clusters –alle competenties worden gedefinieerd en geïllustreerd met gedragsindicatoren –4 waardegebonden competenties die gelden voor de gehele Vlaamse overheid (vanuit project top) –per competentie 3 niveaus met een set concrete meetindicatoren (specifieerbaar)/waardegebonden competenties hebben 4 niveaus

Project nieuwe topfuncties Uitklaren nieuwe rol en verantwoordelijkheden van hoofd van departement en agentschap Vereiste kritische competenties om die rol in te vullen In kader van BBB, beheersovereenkomsten, mandaten, mobiliteit

Aanpak topfuncties Studie documenten BBB Groepsdiscussies met afdelingshoofden Interviews met leidend ambtenaren MVG en VOI’s en kabinetsmedewerkers Panel leidend ambtenaren Bespreking insteek seminarie leidend ambtenaren Ambtelijke validatie in panel leidend ambtenaren en trekkers BBB op politiek niveau Validatie VR?

Functiebeschrijving top Beleidsvoorbereiding Participatie aan de beleidsraad Opdracht, lange en korte termijnplanning Beleidsuitvoering Monitoring en bijsturing van de beleidsuitvoering Leidinggeven (personeelsbeleid) externe communicatie en relaties Samenwerking tussen entiteiten binnen en buiten beleidsdomein Samenwerking met de bestuursorganen (EVA)

Generiek profiel top Waardegebonden competenties (4) –Klantgerichtheid : met het oog op het dienen van het algemeen belang, de legitieme behoeften van verschillende soorten klanten onderkennen en er adequaat op reageren –Betrouwbaarheid : handelen vanuit de principes van integriteit,zorgvuldigheid,objectiviteit,gelijke behandeling,correctheid en transparantie. Afspraken nakomen en verantwoordelijkheid opnemen.

Generiek profiel top –Samenwerken : een bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat(team,entiteit of organisatie) ook wanneer dit niet onmiddellijk van persoonlijk belang is –Voortdurend verbeteren : voortdurend verbeteren van de werking door gericht te zijn op resultaat en kwaliteit, bereidheid tot voortdurend leren en openstaan voor verandering

Klantgerichtheid Vereist niveau voor top : niveau 4 Zorgt in het belang van de gemeenschap voor een klantgerichte benadering in de organisatie –zet systemen op om kwaliteit te garanderen –peilt op systematische wijze naar noden van de klant –houdt in beslissingen en acties naar klanten toe het algemeen belang voor ogen …. Andere niveaus : –N3 : onderzoekt actief wensen en noden van klanten –N2 : waarborgt een kwaliteitsvolle dienstverlening –N1 : is servicegericht

Generiek profiel top Gedragscompetenties(6) –Conceptueel denken (visie) –Overtuigingskracht –Besluitvaardigheid –360° inlevingsvermogen –Richting geven –Delegeren

Generiek profiel top Vaktechnische competenties : kennis van management in een overheidscontext –processen rond financiën en begroting en hun relatie met managementinformatie –inzicht in personeelsmanagement als instrument om bij te dragen aan de strategische opties –inzicht in strategische mogelijkheden en beperkingen van ICT

Generiek profiel top –regelgeving managen en efficiënt inzetten als instrument om doelen VR te realiseren –inzicht in besluitvormingsprocessen overheid –in staat zijn een beleid te voeren waarin diversiteit als troef wordt beschouwd Naast generiek profiel (waardegebonden, gedragscompetenties, vaktechnische competenties) is er ruimte voor het toevoegen van functiespecifieke vaktechnische competenties

Huidig profiel MVG-toekomstig profiel VO conceptueel denken impact teamleiderschap resultaatgerichtheid samenwerken met anderen politieke feeling communicatie-openheid organisatiebetrokkenheid klantgerichtheid betrouwbaarheid voortdurend verbeteren besluitvaardigheid 360°inlevingsvermogen delegeren richting geven samenwerken conceptueel denken(visie) overtuigingskracht

Vergelijking top -middenkader Klantgerichtheid N4 betrouwbaarheid N4-3 voortdurend verbeteren N4 samenwerken N4-3 besluitvaardigheid N3-N2 360°inlevingsvermogen N3 delegeren N3-N2 richting geven N3-N2 conceptueel denken(visie) N3-2 overtuigingskracht 3-2 klantgerichtheid N4 betrouwbaarheid N3 voortdurend verbeteren N3 samenwerken N4-3 besluitvaardigheid N2 360°inlevingsvermogen N2 richting geven N2 ontwikkelen van anderen N2 analytisch denken N2 synthetisch denken N3 overtuigingskracht N2

Gebruik van competentiekaders Band met missie, visie,waarden (waardegebonden competenties) Opstellen vereiste profielen (vb personeelsplan) Selectie (werving- promotie-mobiliteit) Functioneringsevaluatie Ontwikkeling Verloning (?)

Huidig gebruik topmanagement Planning en evaluatie  interactie tussen het politieke en administratieve niveau –functiebeschrijving –competenties –doelstellingen (resultaatgericht en ontwikkelingsgericht) Evaluatie topdown(minister), zelf en medewerkers  evt. managementtoelage Ontwikkeling Selectie

Effecten? gemeenschappelijke taal vergemakkelijkt de communicatie transparantie vergroot billijkheid en geloofwaardigheid kan stijgen integratie