18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 2 Opvolging van STM op OPL-niveau ▪ Wie? Welk orgaan? - Onderwijsondersteuner (OOS) - OOS + Pr. Dir. (+ Vice-dec. Onderwijs) - OOS + groep kerndocenten - OOS + vakgroep - OOS + docenten van één opleidingsjaar - POC/curriculumcommissie
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 3 Opvolging van STM op OPL-niveau ▪ Wie? Welk orgaan? 1. Onderwijsondersteuner (OOS) 2. OOS + Pr. Dir. (+ Vice-dec. Onderwijs) 3. OOS + groep kerndocenten 4. OOS + vakgroep 5. OOS + docenten van één opleidingsjaar 6. POC/curriculumcommissie ▪ Welke strategie? 1. Voorbereiden 2. Bespreken 3. Partners zoeken 4. Overtuigen 5. Overtuigen 6. Beslissing
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 4 Opvolging van STM op OPL-niveau
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 5 Curriculummapping: eindtermen 1. Papieren oefening - Eindtermen van ORK op het curriculum in kaart brengen (Vb. Geografie)
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 6
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 7 Curriculummapping: eindtermen 1. Papieren oefening Eindtermen van ORK op het curriculum in kaart brengen 2. Eindtermen als resultaat bevragen bij pas afgestudeerden - Hearing (of via vragenlijst : schriftelijk, elektronisch) - Eindtermen ORK overlopen. In welke OPO’s? In welke mate? 3. Bevragen bij studenten - Idem als onder 2 - Opleidingsjaar per jaar 4. Check: Resultaten 1-3 bespreken met individuele docenten
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 8 Curriculummapping: eindtermen 1. Papieren oefening Eindtermen van ORK op het curriculum in kaart brengen 2. Eindtermen als resultaat bevragen bij pas afgestudeerden - Hearing (of via vragenlijst : schriftelijk, elektronisch) - Eindtermen ORK overlopen. In welke OPO’s? In welke mate? 3. Bevragen bij studenten - Idem als onder 2 - Opleidingsjaar per jaar 4. Check: Resultaten 1-3 bespreken met individuele docenten Light All inclusive
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 9 Curriculummapping: eindtermen ENKELE PROBLEMEN (Bv. Onevenwichtige verdeling of hiaten) Hoe oplossen? - Verdeling van de eindtermen herbekijken - Eindtermen uitbreiden of reduceren - … - Eventueel OPO’s clusteren, schrappen of opsplitsen Hoe aanpakken? (zie strategie) 1. Voorstel uitwerken 2. Bespreken in kleine groep 3. Bespreken met betrokkenen … enz. 4. !!! Consequenties voor andere OPO’s niet vergeten 5. POC ALLES OK: Kijken naar INHOUD, WERKVORMEN, EVALUATIE
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 10 Opvolging van STM op OPL-niveau
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 11 Curriculummapping: inhoud INHOUD 1. Papieren oefening - Leerdoelen OPO in de lijn met de eindtermen? - OPO’s thematisch samenbrengen - Inhoudelijke leerlijnen zoeken binnen de thema’s
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 12
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 13 Curriculummapping: inhoud 1. Curriculummapping volledige opleiding STM-resultaten van één opleidingsjaar versus curriculummapping volledige opleiding
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 14 Curriculummapping: inhoud 1. Curriculummapping volledige opleiding 2. Leerdoelen omringende OPO’s (qua thema) vergelijken met “probleem-OPO’s” STM-resultaten van één opleidingsjaar versus curriculummapping volledige opleiding
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 15 Curriculummapping: inhoud 1. Curriculummapping volledige opleiding 2. Leerdoelen omringende OPO’s (qua thema) vergelijken met “probleem-OPO’s” 3. Docenten over “probleem-OPO’s” en omringende OPO’s bevragen: Voorafgaand : In welke mate wordt de student voorbereid op? Volgend op: In welke mate ben je tevreden over “het niveau van de instromende student”? Gelijktijdige: Afspraken qua inhoudsverdeling binnen het thema? Of via hearing studenten STM-resultaten van één opleidingsjaar versus curriculummapping volledige opleiding
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 16 Curriculummapping: inhoud 1. Curriculummapping volledige opleiding 2. Leerdoelen omringende OPO’s (qua thema) vergelijken met “probleem-OPO’s” 3. Docenten over “probleem-OPO’s” en omringende OPO’s bevragen: Voorafgaand : In welke mate wordt de student voorbereid op? Volgend op: In welke mate ben je tevreden over “het niveau van de instromende student”? Gelijktijdige: Afspraken qua inhoudsverdeling binnen het thema? Of via hearing studenten 3. Indien problemen: Docenten thematisch samenbrengen: bespreken, oplossingen zoeken, opvolgen STM-resultaten van één opleidingsjaar versus curriculummapping volledige opleiding
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 17 Opvolging van STM op OPL-niveau
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 18 Afstemming tussen OPO’s: Bijv. Werkvormen Werkvormen 1. Papieren oefening - Semesterplanning per opleidingsjaar: welke werkvorm voor welk OPO wanneer? Op basis van de ingevulde vakfiches/vragenlijsten voor de STM Aanvullen met ontbrekende gegevens na gesprek met studenten/docenten - Heeft de opleiding (al dan niet) bewuste keuzes gemaakt? Activerende versus uitstel-OPO’s Piekmomenten versus spreiding Opleiding maakt planning voor student versus student maakt zelf planning Via werkvormen vaardigheden aanleren binnen één opo of over opo’s heen 2. Verwachtingen van docenten (via gesprek) confronteren met realiteit bij studenten (via hearing) 3. Indien problemen: Docenten thematisch samenbrengen: bespreken, oplossingen zoeken, opvolgen
18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 19 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau Herkenbaar? Haalbaar? Andere suggesties? Light All inclusive