18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

K N S.
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Edushock leerfestival
Loopbaangesprekken 17 januari 2013.
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie scheidsrechters.
Leer de namen van de noten 1
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
Methodisch begeleiden
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Formatief - summatief evalueren
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
VTB Technasium Vakcollege
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Leer de namen van de noten 2
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Projectweek.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
18 november 2008 Inleiding Studietijdmetingen: een verplicht nummertje of een zinvolle investering?
17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s.
18 november 2008 Studietijd meten eEen inleiding tot…
Verandering & Weerstand
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
18 november 2008 Aan de slag met een OPO. 18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO 2 1. Zelfinschatting.
18/11/2008 Interpreteren van studietijd- resultaten.
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Scriptieseminaries sociale agogiek Algemene afspraken.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Activerende werkvorm (awv):
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Dienst Wonen - Stad Gent
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Competentiebeheer in de Sociale Werkplaats De Sleutel ompetent van kop tot teen !
Evaluatie van vaardigheden
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Voorrangsregels bij rekenen (1)
MVO - IT Planning. Bestaand Bol 2Bol 2 Leerjaar 1Leerjaar 2 Sem 1Sem 2Sem 3Sem 4 Pe rio 1 Pe rio 2 Pe rio 3 Pe rio 4 Pe rio 5 Pe rio 6 Pe rio 7 Pe rio.
Bijeenkomst Stagegevers en stagebegeleiders Masterstage Klinische en Gezondheidspsychologie Leuven, 12/12/2011.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Heel interessant !.
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Studietijdmetingen: een doel of een middel? Steven Huyghe K.U.Leuven
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Bijeenkomst September 2015
Dienst Wonen - Stad Gent
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Transcript van de presentatie:

18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 2 Opvolging van STM op OPL-niveau ▪ Wie? Welk orgaan? - Onderwijsondersteuner (OOS) - OOS + Pr. Dir. (+ Vice-dec. Onderwijs) - OOS + groep kerndocenten - OOS + vakgroep - OOS + docenten van één opleidingsjaar - POC/curriculumcommissie

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 3 Opvolging van STM op OPL-niveau ▪ Wie? Welk orgaan? 1. Onderwijsondersteuner (OOS) 2. OOS + Pr. Dir. (+ Vice-dec. Onderwijs) 3. OOS + groep kerndocenten 4. OOS + vakgroep 5. OOS + docenten van één opleidingsjaar 6. POC/curriculumcommissie ▪ Welke strategie? 1. Voorbereiden 2. Bespreken 3. Partners zoeken 4. Overtuigen 5. Overtuigen 6. Beslissing

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 4 Opvolging van STM op OPL-niveau

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 5 Curriculummapping: eindtermen 1. Papieren oefening - Eindtermen van ORK op het curriculum in kaart brengen (Vb. Geografie)

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 6

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 7 Curriculummapping: eindtermen 1. Papieren oefening Eindtermen van ORK op het curriculum in kaart brengen 2. Eindtermen als resultaat bevragen bij pas afgestudeerden - Hearing (of via vragenlijst : schriftelijk, elektronisch) - Eindtermen ORK overlopen. In welke OPO’s? In welke mate? 3. Bevragen bij studenten - Idem als onder 2 - Opleidingsjaar per jaar 4. Check: Resultaten 1-3 bespreken met individuele docenten

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 8 Curriculummapping: eindtermen 1. Papieren oefening Eindtermen van ORK op het curriculum in kaart brengen 2. Eindtermen als resultaat bevragen bij pas afgestudeerden - Hearing (of via vragenlijst : schriftelijk, elektronisch) - Eindtermen ORK overlopen. In welke OPO’s? In welke mate? 3. Bevragen bij studenten - Idem als onder 2 - Opleidingsjaar per jaar 4. Check: Resultaten 1-3 bespreken met individuele docenten Light All inclusive

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 9 Curriculummapping: eindtermen ENKELE PROBLEMEN (Bv. Onevenwichtige verdeling of hiaten) Hoe oplossen? - Verdeling van de eindtermen herbekijken - Eindtermen uitbreiden of reduceren - … - Eventueel OPO’s clusteren, schrappen of opsplitsen Hoe aanpakken? (zie strategie) 1. Voorstel uitwerken 2. Bespreken in kleine groep 3. Bespreken met betrokkenen … enz. 4. !!! Consequenties voor andere OPO’s niet vergeten 5. POC ALLES OK: Kijken naar INHOUD, WERKVORMEN, EVALUATIE

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 10 Opvolging van STM op OPL-niveau

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 11 Curriculummapping: inhoud INHOUD 1. Papieren oefening - Leerdoelen OPO in de lijn met de eindtermen? - OPO’s thematisch samenbrengen - Inhoudelijke leerlijnen zoeken binnen de thema’s

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 12

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 13 Curriculummapping: inhoud 1. Curriculummapping volledige opleiding STM-resultaten van één opleidingsjaar versus curriculummapping volledige opleiding

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 14 Curriculummapping: inhoud 1. Curriculummapping volledige opleiding 2. Leerdoelen omringende OPO’s (qua thema) vergelijken met “probleem-OPO’s” STM-resultaten van één opleidingsjaar versus curriculummapping volledige opleiding

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 15 Curriculummapping: inhoud 1. Curriculummapping volledige opleiding 2. Leerdoelen omringende OPO’s (qua thema) vergelijken met “probleem-OPO’s” 3. Docenten over “probleem-OPO’s” en omringende OPO’s bevragen: Voorafgaand : In welke mate wordt de student voorbereid op? Volgend op: In welke mate ben je tevreden over “het niveau van de instromende student”? Gelijktijdige: Afspraken qua inhoudsverdeling binnen het thema? Of via hearing studenten STM-resultaten van één opleidingsjaar versus curriculummapping volledige opleiding

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 16 Curriculummapping: inhoud 1. Curriculummapping volledige opleiding 2. Leerdoelen omringende OPO’s (qua thema) vergelijken met “probleem-OPO’s” 3. Docenten over “probleem-OPO’s” en omringende OPO’s bevragen: Voorafgaand : In welke mate wordt de student voorbereid op? Volgend op: In welke mate ben je tevreden over “het niveau van de instromende student”? Gelijktijdige: Afspraken qua inhoudsverdeling binnen het thema? Of via hearing studenten 3. Indien problemen: Docenten thematisch samenbrengen: bespreken, oplossingen zoeken, opvolgen STM-resultaten van één opleidingsjaar versus curriculummapping volledige opleiding

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 17 Opvolging van STM op OPL-niveau

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 18 Afstemming tussen OPO’s: Bijv. Werkvormen Werkvormen 1. Papieren oefening - Semesterplanning per opleidingsjaar: welke werkvorm voor welk OPO wanneer? Op basis van de ingevulde vakfiches/vragenlijsten voor de STM Aanvullen met ontbrekende gegevens na gesprek met studenten/docenten - Heeft de opleiding (al dan niet) bewuste keuzes gemaakt? Activerende versus uitstel-OPO’s Piekmomenten versus spreiding Opleiding maakt planning voor student versus student maakt zelf planning Via werkvormen vaardigheden aanleren binnen één opo of over opo’s heen 2. Verwachtingen van docenten (via gesprek) confronteren met realiteit bij studenten (via hearing) 3. Indien problemen: Docenten thematisch samenbrengen: bespreken, oplossingen zoeken, opvolgen

18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling 19 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau Herkenbaar? Haalbaar? Andere suggesties? Light All inclusive