Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

Onderwijsbeleidsplan
Onderzoekscentrum KHMechelen, Onze-Lieve-Vrouwestraat 94, 2800 Mechelen, T Faal- en succesfactoren voor goede dwarsverbanden.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Buurt- en Nabijheidsdiensen Mieke Frans ‘ Buurt- en nabijheidsdiensten zijn een broedplaats Van arbeidsplaatsen voor laaggeschoolden’. Jacques Delors (Europees.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Samenwerking universiteit - hogescholen. Bachelor toerisme – en recreatiemanagement Master Toerisme Voorbereidingsprogramma Schakelprogramma Bachelor.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
OP WEG NAAR EEN COLLECTIEVE COMMUNICATIESTRATEGIE VAN DE ERFGOEDSECTOR Een onvoltooid verhaal Jan Cools.
Het Cultuurcentrum Kortrijk Een huisstijl voor een huis met vele kamers.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Studentenadministratie Digitale dienstverlening Enkele afspraken.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Jongeren Preventie Team
Een bewegingsbeleid op school
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
VDAB in een veranderend landschap
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
1 Vlaamse Volleybalbond vzw Dagelijkse werking Gerrit De Loose Hoofd medische cel Bram Wuyts Dimitri Waeyenberg Coördinatie AZ JP Dr. Marc Vangrinsven.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid ‘Samen voor Het Groene Woud’ Anja Verweij, Bart van Nuland.
DAIR Conferentie 3-4 November 2004 IR project gezamenlijke instellingen.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Studentenvoorzieningen KU Leuven Studentenvoorzieningen Missie Studentenbeleid/Studentenvoorzieningen Studentenbeleid Ondersteuning en participatie.
Werkconferentie Leren in de zorg
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg

Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid
Transcript van de presentatie:

Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair? Dwarsverbanden in de Associatie K.U.Leuven: een aanzet tot inventaris Katleen Craenen 11.02.2010

Dwarsverbanden Omgeving waar wisselwerking prof./ac. opleidingen tot stand komt Categorisering Inventarisering Omschrijving Faciliterende factoren Belemmerende factoren Beleidssuggesties 55 cases < 7 instellingen ?

Thematische diversiteit praktijkvoorbeelden bier brouwen diversiteit sociale inclusie verpleegkunde lerarenopleiding toerisme elektronica Erasmus sportdrank screening ADHD onderzoeksbeleid- en organisatie biologische zaadontsmetting design kleuters elektronische leeromgeving gefermenteerde worstwaren professionalisering medisch Frans …

Typologische diversiteit dwarsverbanden (1) Partners dwarsverband 10 hogeschool-intern 33 instellingsoverschrijdend, associatie-intern  32 met K.U.Leuven 12 instellingsoverschrijdend met o.m. associatie-externe partners  7 met K.U.Leuven

Typologische diversiteit dwarsverbanden (2) 42 onderzoek & dienstverlening 19 structureel 23 projectmatig 18 onderwijs 11 structureel 7 projectmatig

Faciliterende en belemmerende factoren Gekleurde informatie: persoonlijke getuigenissen

Faciliterende factoren

Belemmerende factoren

Faciliterende factoren

Belemmerende factoren

Beleidssuggesties

Beleidsvragen en - uitdagingen versterking complementariteit beide types opleidingen? versterking wederzijds vertrouwen en erkenning van de eigenheid van de verschillende types opleidingen? doelgerichte contacten professioneel – academisch? infrastructuurzwaartepunten en onderzoeksspeerpunten over grenzen van professionele en academische opleidingen?

Beleidsvragen en -uitdagingen erkenning dwarsverbanden? middelen specifiek voor gemengde samenwerkingsverbanden (impulsfinanciering)? evaluatie/afstemming procedures en criteria voor de toekenning van middelen? personeelsstatuten om samenwerking te faciliteren?

Besluit Binair, complementair, circulair!