Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair? Dwarsverbanden in de Associatie K.U.Leuven: een aanzet tot inventaris Katleen Craenen 11.02.2010
Dwarsverbanden Omgeving waar wisselwerking prof./ac. opleidingen tot stand komt Categorisering Inventarisering Omschrijving Faciliterende factoren Belemmerende factoren Beleidssuggesties 55 cases < 7 instellingen ?
Thematische diversiteit praktijkvoorbeelden bier brouwen diversiteit sociale inclusie verpleegkunde lerarenopleiding toerisme elektronica Erasmus sportdrank screening ADHD onderzoeksbeleid- en organisatie biologische zaadontsmetting design kleuters elektronische leeromgeving gefermenteerde worstwaren professionalisering medisch Frans …
Typologische diversiteit dwarsverbanden (1) Partners dwarsverband 10 hogeschool-intern 33 instellingsoverschrijdend, associatie-intern 32 met K.U.Leuven 12 instellingsoverschrijdend met o.m. associatie-externe partners 7 met K.U.Leuven
Typologische diversiteit dwarsverbanden (2) 42 onderzoek & dienstverlening 19 structureel 23 projectmatig 18 onderwijs 11 structureel 7 projectmatig
Faciliterende en belemmerende factoren Gekleurde informatie: persoonlijke getuigenissen
Faciliterende factoren
Belemmerende factoren
Faciliterende factoren
Belemmerende factoren
Beleidssuggesties
Beleidsvragen en - uitdagingen versterking complementariteit beide types opleidingen? versterking wederzijds vertrouwen en erkenning van de eigenheid van de verschillende types opleidingen? doelgerichte contacten professioneel – academisch? infrastructuurzwaartepunten en onderzoeksspeerpunten over grenzen van professionele en academische opleidingen?
Beleidsvragen en -uitdagingen erkenning dwarsverbanden? middelen specifiek voor gemengde samenwerkingsverbanden (impulsfinanciering)? evaluatie/afstemming procedures en criteria voor de toekenning van middelen? personeelsstatuten om samenwerking te faciliteren?
Besluit Binair, complementair, circulair!