Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

ARCHIVERING REGIONALE OMROEPPROGRAMMA’S: TUSSEN PROGRAMMAPRAKTIJK EN ERFGOEDAMBITIE AVA_NET en NIBG Conferentie, Instituut voor Beeld en Geluid Hilversum,
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
De fundamenten van de organisatiestructuur
H3 Industralisatie en Ismen.
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
Customer service en planvorming
Organisatie en beheer Week 1.
© Pearson Education Benelux, 2003
Systeemintegratie in de zorg Introductie op het thema Bart Degryse.
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Het psychologische contract
Winstmaximalisatie monopolist
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Business Marketing Sabine Vermuyten
Organisatie en beheer Week 2.
Organisatiestructuur en -ontwerp
Technology and organization Joan Woodward
Logistiek management: begrippen en principes
Medialandschap Blok 2, week 3 College #2.
Business Marketing Management
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
De fundamenten van de organisatiestructuur
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Zorgkracht van sociale netwerken
Mamut SERVICE SUITE.
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Communicatie in organisaties
1 Inhoud college Terugblik Vragenuur. 2 Opdracht Lijnbalancering Precedence diagram Onzekerheid Kijken naar de situatie!
Productie-organisatie en beheersing - 1
AANBOD ARBEID IS GROTER DAN DE VRAAG NAAR ARBEID
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Het nut van Business Planning
Bedrijfsnaam BEDRIJFSLOGO. FEITEN EN ONTSTAAN Aantal medewerkers Locatie Vestiging 1 Vestiging 2 Vestiging 3 Ontstaan Opgericht in het jaar.... Opgericht.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Processen.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
CRM vanuit het incidenten perspectief
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Lesbrief Markt & Overheid
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
Welkom Havo 5..
H6 – Business-to-businessmarkten
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Differentiatie en Specialisatie
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Is testen een project op zich?
Cursus Interne auditor
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006

4 vragen als rode draad Voldoen aan organisatiestructuur? Is context bepalend? Hoeveel macht heeft het management nodig? Effecten technologie op organisatie?

Onderzoek * in welke mate activiteiten structureren * methodes die verschillen nagaan * beperkingen context aan structuur

Organisatiestructuur specialisatie: de mate waarin de activiteiten van een organisatie ingedeeld is in verschillende gespecialiseerde rollen standaardisatie: de mate waarin een organisatie standaardregels en procedures bepaalt standaardisatie van werkgelegenheidspraktijken: de mate waarin een organisatie werkgelegenheidspraktijken heeft formalisering: de mate waarin procedures, instructies,… vastgelegd zijn concentratie: de mate waarin het maken van beslissingen gelokaliseerd is aan de top van de hiërarchie context: de “vorm” van de structuur van de organisatie

6 structurele profielen  organisatie A → organisatie dat instaat voor publieke service → ver weg van de klassieke bureaucratie → onder de standaard voor zowel specialisatie als context  organisatie B → vrij ongestructureerd familiebedrijf → standaardprocedures geminimaliseerd, papierwerk geformaliseerd

vervolg structurele profielen  organisatie C → vertegenwoordigt de “Big Business” → hoge scores voor specialisatie, standaardisatie en formalisering, maar gedecentraliseerd  organisatie D → beheer van organisatie kan aanzienlijk effect op de structuur hebben, alhoewel sommige kenmerken het kader vormen voor het management

vervolg structurele profielen  organisatie E → een voorbeeld van stukwerkproductie, in bezit van de overheid → hoge centralisatie, hoge formalisering  organisatie F → lage scores voor elk kenmerk

Organisatiecontext oorsprong en geschiedenis: de oprichting, en de veranderingen in eigendom, locatie,… eigendom en controle: het soort eigendom (privaat of publiek) en de concentratie in aantal handen grootte: aantal werknemers, netto activa, marktpositie,… de aard en de waaier aan producten en services technologie: de graad van integratie van een werkproces locatie: het aantal geografisch verspreide werkplaatsen onderlinge afhankelijkheid: de omvang met dewelke de organisatie afhangt van zijn klanten, leveranciers, vakbonden, om het even welke bezittende groep,…

Relatie structuur & context Context is de bepalende factor die de structuur van om het even welke organisatie opstelt, gestalte geeft en wijzigt. !! Maar binnen deze contextuele limieten, heeft de topmanagement genoeg mogelijkheden om zijn invloed te laten gelden.

Effecten technologie op organisatie studie van Joan Woodward ~ Management and Technology: stukwerkproductie serie- en massaproductie procesproductie

Classificatie

Stukwerkproductie Een product of serie producten Lage herhalingsgraad Veel verschillende routines Flexibel Nadeel: duur Vb: scheepsbouw

Massaproductie Grote hoeveelheden Gespecialiseerde apparatuur/personeel Productie in lijn Vaste routine Nadeel: investering nodig Vb: autoproductie

Serieproductie Produceren van series (batches) Elke serie kan men als een geheel zien Herhalingsgraad relatief laag Productiesnelheid is hoog Nadeel: duur & langzaam Vb: autoproductie

Procesproductie Smal, ondiep assortiment Gespecialiseerde apparatuur Bewerkingen gekoppeld Hoge productiesnelheid Nadeel: - moeilijk verandering aan te brengen - beperkte grondstoffen Vb: Chemische producten

Organigram bedrijf stukwerkproductie en kleine firma’s  kort serie- en massaproductie  uitgebreid procesproductie  lang →DUS: oorzaak-effect verhouding tussen een systeem van productie en zijn bijbehorend organisatorisch patroon

Relatie procesgeoriënteerde technologie versus standaardisatie

Relatie procesgeoriënteerde technologie versus vrijheid management  serieproductie: hoger aantal inspecteurs en onderhoudspersoneel  stukwerkproductie en procesproductie: in dit opzicht minder eisend Reden: - ingewikkeldheid procesproductie - controlesysteem ingebouwd? - variatie aan machines & productie