Taalbeleid op school: in de leer bij Brussel?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Informatieavond 22 april 2013
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Albert de Boer IJsselgroep
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
you want to see in the world!
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Het opleidingsprofiel:
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
moderniseren van het curriculum.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Teams als basis van de organisatie
Op school en in de scholengemeenschap
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’.
Studiedag 18 mei 2011 Docenten lerarenopleingen
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
Van ICT-tool naar ICT-leerlijn.  : invoering leergebied overschrijdende eindtermen  : ICT-tool in onze SG met jaarlijkse ‘check-up’
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
Taalscreening fase 2: opvolging
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Eigenaarschap voor kwaliteit
Het zorgcontinuüm.
GO! Campus Mercurius Lommel
KA2 – "The Future Teachter 3
Dag van het SO – workshop CLIL
multinationaal | multitalig | multigelaagd KA2 project
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Het succes van de taalbewuste docent
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Leiderschapsontwikkeling
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid op school: in de leer bij Brussel? Frank DELAERE pedagogisch begeleider taalbeleid Scholengroep Brussel (BROSO) Frank VAN ROMPAEY projectbegeleider BROSO VU Brussel, IDLO 4 mei 2011 Studiedag "Samen werken aan de leraar van morgen"

Gerrit Achterberg, “Brood & spelen” (uit Vergeetboek) 't Woord heeft het eerste en het laatste woord. Daartussen valt een ideaal aan scherven, planten zich reeksen generaties voort, wier eigenschappen ik moest overerven. Gerrit Achterberg, “Brood & spelen” (uit Vergeetboek)

Doordenkertje?

Nerds?

Doordenkertje! “Zip codes are also good "predictors" of academic achievement. A student's zip code (an indication of family income and education, quality of schools in the area, a child's access to educational experiences, etc.) is strongly correlated with future school success. However, this correlation does not make zip codes a cause of academic achievement.” (Gerald COLES, in “Learning to Read - 'Scientifically’”)

Bottom up vs. Top down

4 grote ontwikkelingen Probleemanalyse leerlingen: screeningstoets →breed beginbeeld →gefundeerde diagnostiek Probleemanalyse school en schoolteam: (niet) gevoelde nood aan taalbeleid → performante zorgstructuur (↔gefaciliteerde taalcoördinatoren) Didactisch handelen: hefbomen voor taalontwikkelend taal- en vakonderwijs Beleidsontwikkelend vermogen: visietekst →verzelfstandiging van projecten →jaarplanning en lange termijnplan taalbeleid in eigen beheer

Kijkwijzer Taalbeleid SGR Brussel 2010-2011

Kijkwijzer Taalbeleid SGR Brussel 2010-2011

Kijkwijzer Taalbeleid SGR Brussel 2010-2011

Kijkwijzer Taalbeleid SGR Brussel 2010-2011

Begeleiding Taalbeleid & desiderata beleidvoering onderwijsinspectie op maat van de school Visie: bekend – verantwoord- concreet Beleidsontwikkeling: planning - bijsturing - teambetrokkenheid - professionalisering Interne & externe evaluatie Effecten: doelen - opvolging - effectmeting - gegevensdeling Zorgbehoeften & ondersteuning & wederzijdse afstemming

Taalbeleid als labo De lat hoog voor talen ook in Brussel Enkele krachtlijnen Beleidsplan 2011-2016 De lat hoog voor talen ook in Brussel Normering Niveauoverschrijdende aanpak Functionele meertaligheid bevorderen & feitelijke meertaligheid benutten Professionaliseren leerkrachten: Didactisch handelen versterken Know how delen Directeur extra ondersteunen Brede School: andere actoren Drempelverlagend Maximale ontwikkelingskansen

5 authentieke documenten Workshop Deelnemers vormen 5 expertgroepen per authentiek document (20 min.) Deelnemers gaan nadien samen zitten in stamgroepen, telkens één expert per bron (20 min.) Placemats : 4 placemats per denkspoor 1 placemat taalbeleid Kaderplan overzicht taalbeleid KA Anderlecht 2005-2011 Kaderplan overzicht taalbeleid KTA Jette of KTA Zavelenberg 2005-2011 Actiepunten Taalbeleid - Jaaroverzicht Schooljaar 2009-2010 Campus Nightingale, Anderlecht Zelfevaluatie Taalvaardigheid 3de GOK-cyclus 2008-2011, KA E Hiel, Schaarbeek KA Koelberg: uittreksel Schoolwerkplan taalbeleid 2009-2010