Taalbeleid op school: in de leer bij Brussel? Frank DELAERE pedagogisch begeleider taalbeleid Scholengroep Brussel (BROSO) Frank VAN ROMPAEY projectbegeleider BROSO VU Brussel, IDLO 4 mei 2011 Studiedag "Samen werken aan de leraar van morgen"
Gerrit Achterberg, “Brood & spelen” (uit Vergeetboek) 't Woord heeft het eerste en het laatste woord. Daartussen valt een ideaal aan scherven, planten zich reeksen generaties voort, wier eigenschappen ik moest overerven. Gerrit Achterberg, “Brood & spelen” (uit Vergeetboek)
Doordenkertje?
Nerds?
Doordenkertje! “Zip codes are also good "predictors" of academic achievement. A student's zip code (an indication of family income and education, quality of schools in the area, a child's access to educational experiences, etc.) is strongly correlated with future school success. However, this correlation does not make zip codes a cause of academic achievement.” (Gerald COLES, in “Learning to Read - 'Scientifically’”)
Bottom up vs. Top down
4 grote ontwikkelingen Probleemanalyse leerlingen: screeningstoets →breed beginbeeld →gefundeerde diagnostiek Probleemanalyse school en schoolteam: (niet) gevoelde nood aan taalbeleid → performante zorgstructuur (↔gefaciliteerde taalcoördinatoren) Didactisch handelen: hefbomen voor taalontwikkelend taal- en vakonderwijs Beleidsontwikkelend vermogen: visietekst →verzelfstandiging van projecten →jaarplanning en lange termijnplan taalbeleid in eigen beheer
Kijkwijzer Taalbeleid SGR Brussel 2010-2011
Kijkwijzer Taalbeleid SGR Brussel 2010-2011
Kijkwijzer Taalbeleid SGR Brussel 2010-2011
Kijkwijzer Taalbeleid SGR Brussel 2010-2011
Begeleiding Taalbeleid & desiderata beleidvoering onderwijsinspectie op maat van de school Visie: bekend – verantwoord- concreet Beleidsontwikkeling: planning - bijsturing - teambetrokkenheid - professionalisering Interne & externe evaluatie Effecten: doelen - opvolging - effectmeting - gegevensdeling Zorgbehoeften & ondersteuning & wederzijdse afstemming
Taalbeleid als labo De lat hoog voor talen ook in Brussel Enkele krachtlijnen Beleidsplan 2011-2016 De lat hoog voor talen ook in Brussel Normering Niveauoverschrijdende aanpak Functionele meertaligheid bevorderen & feitelijke meertaligheid benutten Professionaliseren leerkrachten: Didactisch handelen versterken Know how delen Directeur extra ondersteunen Brede School: andere actoren Drempelverlagend Maximale ontwikkelingskansen
5 authentieke documenten Workshop Deelnemers vormen 5 expertgroepen per authentiek document (20 min.) Deelnemers gaan nadien samen zitten in stamgroepen, telkens één expert per bron (20 min.) Placemats : 4 placemats per denkspoor 1 placemat taalbeleid Kaderplan overzicht taalbeleid KA Anderlecht 2005-2011 Kaderplan overzicht taalbeleid KTA Jette of KTA Zavelenberg 2005-2011 Actiepunten Taalbeleid - Jaaroverzicht Schooljaar 2009-2010 Campus Nightingale, Anderlecht Zelfevaluatie Taalvaardigheid 3de GOK-cyclus 2008-2011, KA E Hiel, Schaarbeek KA Koelberg: uittreksel Schoolwerkplan taalbeleid 2009-2010