Onderwijssystemen op Sint Maarten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Inleiding gebruik van powerpoint De Apollo school
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
<Naam spreker en school/ gemeente
Presentatie schoolsysteem
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
PROJECT IMPLEMENTATIEBEGELEIDING
Hoppenbrouwers Gemaakt door: Hamza Nassiri, Kevser Calhan, Nick van Dijk en Sander van Velzen © copyright.
Thailand.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Vakcommunities, Vakwijzer en Kennisnet
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Kathleen Van Heule Diensthoofd Internationalisering 14 maart 2014
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Onderzoeksvaardigheden
Naam: monique en theresia
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Welkom !.
Ante Groep 14.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Ouderen + bejaardentehuizen =
Kunstonderwijs in de spiegel
Academie voor algemene beeldende
Welkom in klas VQ Mentoren:
Kijk op leerlingen en leren Presentatie Wikispace
Welkom op Scholengemeenschap Spieringshoek.
Wat is de persoonsvorm?. Wat is de persoonsvorm?
OFC28 mediawijsheid les 4.
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Mobile.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Werkstukken en rapporten
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Netweten Cyberpesten.
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Rekenen in andere vakken
Transcript van de presentatie:

Onderwijssystemen op Sint Maarten

Wat komen jullie vandaag te weten? Introduceren Onderzoeksvraag Hoe ziet het onderwijssysteem op de Sr. Borgia school eruit? Wat hebben wij gedaan? Vergelijken met andere onderwijssystemen Conclusie Bronvermelding Afronding

Introduceren Sint Maarten, Philipsburg Sister Borgia school Welk land, hoe is het eiland verdeeld , voertaal, wat voor school (bijzonder onderwijs), stagegroepen, mentoren afkomstig uit Suriname

Onderzoeksvraag “Hoe zit het ervaringsgericht onderwijs geïntegreerd in het onderwijs op de Sr. Borgia school? Dus hoe kan je de EGO-aspecten terug zien?” Welke acties hebben wij ondernomen om antwoord te krijgen op deze vraag? Bij de volgende dia wordt dit duidelijk.

Hoe ziet onderwijssysteem op de Sr. Borgia school eruit? Bezoek Marcel ( expertisecentrum EGO) Visie van de school Wat hebben wij gezien? Interview Jackie Greene Funderend onderwijs Wat hebben wij gezien? Thema: get healthy, fieldtrips, contractwerk, ontwerpschema’s, werken met thema’s, ondanks het een klein eiland is laten zij zich er niet van weerhouden om op allerlei excursies te gaan met de kinderen. In vergelijking met Nederlandse scholen geeft het Katholieke scholenbestuur op sxm erg veel gelegenheid voor.

Foto’s thema: Get Healthy

Fieldtrips

Wat hebben wij gedaan? Thema communicatie Thema circus Les proefjes Kiesbord doorgevoerd Contractwerk doorgevoerd

Foto’s Proefjesles

Kiesbord Aanleiding introduceren Aansluitend bij de manier van werken van de school

Vergelijken met andere onderwijssystemen Bezoek montessori school Quiz Ego in vergelijking met funderend onderwijs Verschillen tussen privéscholen en volksscholen Privéschool (financiële middelen) Ego kan pas als het pedagogisch in orde is in de groep Montessori: veel blanke kinderen, veel leermaterialen, kinderen kiezen zelf wanneer zij wat willen leren, kleine groepen, leerkracht meer als observator, gezondere maaltijden (fruit).

Conclusie Conclusie op de hoofdvraag Aanbevelingen

Afronding Competenties Samenwerking Wat hebben wij geleerd? Organisatorisch competent: Je kunt een project met internationaal karakter ontwerpen en organiseren. Je kunt passende differentiatievormen kiezen en het klassenmanagement inzetten bij het uitvoeren van het project. Samenwerken met omgeving: Je hebt kennis van Europese programma’s en organisaties die internationalisering van scholen kunnen ondersteunen. Samenwerking Wat hebben wij geleerd? Visie toekomstig leerkracht. Wat vind IK belangrijk in het onderwijs? Welke onderwijssysteem past het best bij mij?

Bronvermelding Personen Internet Boeken Marcel van Herpen (expertisecentrum) Jackie Greene ( directrice Sr. Borgia school) Shelly Jack (directrice Montessori school) Internet http://www.expertisecentrumego.nl/ Boeken Vries de, L., Menckeberg, H., (2005) Onderwijswetgeving: regelgeving van het Nederlands-Antilliaans Funderend, voortgezet en secundair beroepsonderwijs. Ministerie van Onderwijs en Cultuur Parreren van, C.F., Janssen-Vos, F., (2001) Hoekenwerk: Hoeken in de ontwikkelingsgerichte onderbouw. Bekadidact Schoolgids Sr. Borgia school en de Montessori school.

Vragen & feedback