Door: Mirjam Blumenthal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Zorgcoöperaties.
3-jarigen in het basisonderwijs
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Driemaal Taal Sessies.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Ontwikkelingstraject kinderen
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
De waarde van cultuureducatie
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Sociale media op school
ICT in een dynamische context
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
PleegoudersOnline Jarabee Naam spreker: Patrick Olde Daalhuis&
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Kwesties rond ict verbonden
Overgang po-vo
MEE maakt meedoen mogelijk
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Communicatie met ouders
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
2.0 Sanne Aerts, Lars Vorstenbosch & Wendy Vos.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Leerlingenvervoer. Voorwoord door de wethouder Terugblik bijeenkomst 17 november 1. Uitleg over de nieuwe verordening en het doel om kinderen te stimuleren.
Inleiding Toenemende vergrijzing, ook bij ouderen met een beperking
Auteur: Marieke van Schie, huisarts te Leiden
Terugkoppeling herijkingswensen
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Inspiratiedag Geletterde ouders Peuterpraat
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Door: Mirjam Blumenthal Adviezen bij meertalige opvoeding voor ouders van kinderen met een auditieve / communicatieve handicap die in een meertalige omgeving wonen Door: Mirjam Blumenthal Projectleider CLD (Culturele en Linguïstische Diversiteit M.Blumenthal@kentalis.nl Utrecht 21 januari 2010

Het project: Doel De methodiek Vragenlijst Vragen, opmerkingen? INHOUD Het project: Doel De methodiek Vragenlijst Vragen, opmerkingen?

Project-doel Het ontwikkelen van een methodiek om in aansluiting op een diagnostisch proces aan de ouders van kinderen met een auditief/communicatieve handicap in enkele (2 à 3) sessies kortdurende begeleiding te geven voor een optimaal taalstimulerende wijze van hantering van een meertalige gezinssituatie

De methodiek – de basis Om verantwoord advies te kunnen geven heb je véél en gedetailleerde informatie nodig over de – meertalige- thuissituatie

De methodiek - variabelen Talen Personen Situaties Doelen per taal

De methodiek – enkele uitgangspunten Spreek een taal die je goed spreekt Verander niet te veel, tenzij… Thuistaal laten vallen meestal niet goed Mengen mag, maar….

7 stappen Vragen inventariseren, en besluit nemen uitgebreid advies Vragenlijst adviezen meertaligheid Formuleren (concept) advies Afspraken vastleggen, praten over taalstimulatie Ouders proberen het advies thuis Controle na 6 weken Definitieve advies in verslag

Vragenlijst adviezen meertaligheid Migratiegeschiedenis ouders Schoolloopbaan ouders Grootouders Wie woont er thuis? Wensen, toekomst Kind en taalstimulatie Wie spreekt (regelmatig) met het kind

Opmerkingen, vragen? M.Blumenthal@kentalis.nl

Dit is een project dat gesubsidieerd werd door:

Stichting PonTeM is een gezamenlijk initiatief van de Kentalis-groep Het onderzoekscentrum slaat een brug tussen onderzoek en praktijk, zorg, onderwijs en dienstverlening, cliënt en omgeving. PonTeM zoekt naar toegankelijke vormen van communicatie, taal en geletterdheid, voor mensen die niet of nauwelijks kunnen spreken of gebaren(taal) gebruiken.