Onderwijsontwikkeling met ict in de bve

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Communicatie en draagvlak
Van Participatie naar Participa(c)tie
De hoeden van Edward de Bono
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Macht en invloed geel De top zet druk Coalitie en onderhandeling Reputatie Haalbaarheid Bestuurlijk niveau Gekonkel, wantrouwen.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Motivatie van de professional Willy Limpens
ICT-monitor Hoger Onderwijs
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
ICT in een dynamische context
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Kennisnetwerk CVA Nederland Samenwerking Ketencoördinatoren en Knowledge Brokers George Beusmans. Ha &BL.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
REA en kleine gemeenten
NME: kiezen, leren, meedoen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Organisatie(s) van betekenis
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
Leren veranderen Leon de Caluwe.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Workshop ‘visieversneller’
Honoursonderwijs in HBO
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Zonder opdrachtgever geen Programma (waarom zoekt het ISZF een opdrachtgever?)
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
LIAS Online Interactief Dynamisch Adaptief Beeldend De Visie.
SHEQ SHQ.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Werkgevers wendbaar aan de slag
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Transcript van de presentatie:

Onderwijsontwikkeling met ict in de bve VOR themaconferentie 25-11-04 Marijke Kral, HAN Dana Uerz, ITS Nico van Kessel, ITS Forum: Ammir Farokhi, Friesland College Peter Hettema, ROC Landstede Jan-Pieter Janssen, AOC Limburg                                                     

.......... zelfs in de bve-sector niet ! Het schiet maar niet op met de integratie van ict in het onderwijs ......... .......... zelfs in de bve-sector niet !                                                     

Alle investeringen en inspanningen van de afgelopen jaren ten spijt, stagneert de mate waarin ict bijdraagt aan onderwijsvernieuwing in de richting van flexibel, competentiegericht onderwijs op maat.                                                     

Ict-onderwijsmonitor bve In overleg met Bve Raad, AOC Raad, ROC-i-partners Quick Scan ict-managers Vragenlijst docenten Instellingsmonitoren

Stand van zaken ict Kritische factoren (vier in balans) Bron: ict-onderwijsmonitor ‘03-’04 Kritische factoren (vier in balans) Visie en beleid, centraal + Ict-voorzieningen & beheer ++ Competenties + - Digitale leermiddelen (content) - - +

Stand van zaken ict Onderwijsleerproces ict in rond 30% programma (=) Bron: ict-onderwijsmonitor ‘03-’04 Onderwijsleerproces ict in rond 30% programma (=) verschillen tussen sectoren groot evenals tussen en binnen instellingen aard gebruik: hulpmiddel, vervangend (tekstverwerken, informatie zoeken) inzet vak- en docentgebonden                                                     

dit is geen content- of docent-probleem maar een organisatieprobleem Hoe komt het dat het meer vernieuwende ict-gebruik in het primaire proces zo achterblijft?  Managers: aansturing, docent, content Docenten: tijd, visie, content Stelling: dit is geen content- of docent-probleem maar een organisatieprobleem

Spanningsveld centraal – decentraal sturing – zelforganisatie standaardisatie – autonomie techniek – onderwijs

centraal decentraal voorzieningen & -beheer onderwijs- leerproces

Innovatiestrategieën tav ict Planning & control Techniek als hefboom Professionalisering van de beheersorganisatie Digitaliseren informatievoorziening Scholing (basisvaardigheden) Kennisuitwisseling Stimuleren van projecten of experimenten Zorgen voor aanjagers

Veranderkleuren (De Caluwé en Vermaak, Twynstra Gudde) Vijf fundamenteel verschillende manieren waarop men tegen veranderen aan kan kijken Elke manier van denken heeft het label van een kleur Handzame taal om veranderstrategieën van organisaties en individuen te duiden

Geel: veranderen = machtsspel Onderhandelingsproces. Neuzen één kant op richten. Gericht op posities en context. Belangen bijeen brengen, coalitievorming. Haalbare oplossing, win-winsituatie. Resultaat is onbekend en verschuivend.

Blauw: veranderen = rationeel proces. Eerst denken dan doen. Projectmatig werken. Stappenplan. Complexiteit reduceren. Gericht op kennis en resultaten. Beste oplossing. Resultaat is scherp omschreven.

Rood: veranderen= ruilexercitie Mensen op de juiste manier prikkelen. Motiveren, beoordelen en belonen. Iets teruggeven. Gericht op procedures en sfeer. Motiverende oplossing. Resultaat is bedacht, niet gegarandeerd.

Groen: veranderen = leerproces Mensen in leersituaties brengen. Bewustmaken van nieuwe zienswijzen. Motiveren tot leren van en met elkaar. Opleiding en coaching. Gericht op setting en communicatie. Oplossing die mensen samen vinden. Resultaat is geschetst, niet gegarandeerd.

Wit: veranderen= dynamiseren Blokkades slechten. Ruimte bieden voor spontane evolutie. Zelfsturing. Verandering kan niet worden beheerst maar wel gefaciliteerd. Gericht op patronen en betekenissen. Een oplossing die energie losmaakt. Resultaat is onvoorspelbaar

2

Ict in de bve: blauwe veranderaanpak dominant: systemen en structuren, beheersbaarheid, projectmatige aanpak, stappenplannen beetje rood: scholing of good practices belonen, GrassRoots beetje geel: bijv. sturen op voorlopers Weinig wit en groen!

Resultaat Docenten: voelen zich nauwelijks gesteund door beleid; hebben andere doelen t.a.v. ict dan beleidsmakers; zijn matig tevreden over technische ondersteuning; worden weinig betrokken bij planning ict; zijn vaak ontevreden over onderwijskundige steun; hebben slecht overzicht over wie wat doet; wisselen niet structureel kennis uit met collega’s.

De computers het raam uit?                                                     

Of (eindelijk) het leren zelf centraal: competentiegericht leren mét ict                                                     

Competentiegericht leren met ict (L)CMS – ELO: studiewijzers, leerbronnen Digitaal portfolio: pops en paps, bewijsmaterialen, reflectie Eventueel elektronisch toetsprogramma  Nodig om competentiegericht leren organisatorisch vorm te geven, maar zegt niets over de manier waarop

Ontwikkeling van competentiegericht leren met ict werken aan onderwijsvisie, op de werkvloer competentiegericht leren van docenten vanuit eigen leervragen, uitbouwen vanuit onderwijs naar techniek blokkades organisatie zoveel mogelijk opheffen groen en wit

Investeer in mensen: innoveren = reflecteren, communiceren, experimenteren, leren