Herziening EU verordening 882/2004 Officiele controle

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Voorstellen voor aanpassing van het KB heffingen en het KB retributies Raadgevend Comité van.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Financiering van innovatieve zorg
Financiering FAVV heffingen en retributies t. l. v
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
GMP ‘Is er wat veranderd?’
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
VERORDENING 669/2009 Stand van zaken De laatste vragen Implementatie
Toetreding Rusland tot de WTO | 25 mei 2012 Toetreding Rusland tot de WTO Veterinaire voorwaarden voor uw export Frank Jan van der Valk Ministerie EL&I.
Zelfregulering en de overheid
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter Meulepas
Klassieke AO Leseenheid1
door Thom Beuker WELKOM
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
De Patiëntenrichtlijn
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
Page 1 Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid De Europese Dienstenrichtlijn: Recht op informatie Caroline Poot – 26 november 2009.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
1 Overzicht timing betreffende de herziening van de regelgeving in het kader van het hygiënepakket.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwerp KB tot wijziging van KB van 16/01/2006 “erkenningen, toelatingen, registraties” Paul.
Vragenlijst ketencoördinatoren
Pensioenverzekeren over de grens
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Introductie OHSAS
22 september 2014 Esther Verhoeven De Kunst van het schrijven.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan de consumenten (2008) Stand van.
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Digitaal mei 2014.
SCIENTIFIC INSTITUTE OF PUBLIC HEALTH CLINICAL BIOLOGY DEPARTMENTDr. ANNE VAN NEROM Rol van de Bevoegde Overheid bij incidenten.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Studienamiddag Prebes
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
ZijActief Koningslust
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
NEN 1010: september 2015 Stellingen Stellingen.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Mogelijke gevolgen Fytosanitaire werkveld.
Transcript van de presentatie:

Herziening EU verordening 882/2004 Officiele controle Jan van Kooij Ministerie VWS

aanpak Dossier teams bij ELI en NVWA VWS (Jan van Kooij) Bijeenkomsten (Dec 2011, April en Mei 2012) Commissie werk documenten (11) See how EU system functions

Huidige wetgevingskader (2004/2006) Regulation 852/2004 Hygiene: General Regulation 853/2004 Hygiene: products of animal origin Regulation 178/2002 General Food Law Procedures EFSA Controls: products of animal origin Regulation 854/2004 Controls: General Regulation 882/2004

Herziening pakket Eu regelgeving Official controle (882) Animal health law Plant health law Seeds & propagating materials See how EU system functions

Uitgangspunten NL beleid herziening verordening 882/2004 Beleid meer richting preventie en verhoging van naleving Regels, die kosten beheerst en lastendruk verlaagd Beleid inzetten op innovatie (digitalisering, aanpak internet verkoop) en modernisering van toezicht Behouden filosofie GFL (verantwoordelijkheden, risico gebaseerd) Goede balans tussen “level playing field” en subsidiariteit Toepassen van bonus/malus zowel wat betreft retributies als inspecties Kostendekkendheid daar waar retributies worden toegepast

Uitbreiding scope Verordening (EG) No 882/2004 (Art. 1) Officiële controle (handhaving) betreffende: diergezondheid plant gezondheid zaden bestaande sectorale wetgeving See how EU system functions

Uitbreiding scope Verordening (EG) No 882/2004 (Art. 1) Andere activiteiten dan officiële controle: Procedures in relatie tot bv Registratie Erkenning Officiële certificatie EU monitoring programma EU surveillance programma Animal disease control

Uitbreiding scope Verordening (EG) No 882/2004 (Art. 1) De verordening is een basis verordening, waaronder de Commissie via delegated acts (vaak door Cie voorgesteld) specifieke wetgeving kan maken. 8

Definities (Art 2) Bestaande definities zullen aangepast worden aan de nieuwe scope van de verordening Nieuwe definities: Andere officiële activiteiten Import gerelateerde definities “Official Supervision” in de context van officiële certificatie Kruis referentie (of herhaling) van definities in sectorale wetten 9

Algemene verplichtingen (Art. 3) De officiële controle dient regelmatig, risico gebaseerd en met de juiste frequentie uitgevoerd te worden, waarbij de huidige criteria van kracht blijven. Er zal een verduidelijking komen m.b.t. frequenties en voorwaarden in geval van officiële certificering Een nieuwe voorziening zal opgenomen worden om de lasten voor de ondernemers te beperken. Wettelijke basis voor Traces+ (IT-systeem voor informatie uitwisseling tussen Cie, Eu en Douane) 10

Bevoegde Autoriteiten (Art. 4) De huidige vereisten zullen voornamelijk aangepast worden aan de bredere scope van de Verordening. Introductie van de volgende wijzigingen: Aanwijzing van een Autoriteit, die verantwoordelijk is voor de coördinatie van het MANCP (mogelijk) het aanwijzen van een bevoegde Autoriteit per sector voor coördinatie en contact 11

Delegatie van officiële taken (Art. 5) Huidige voorzieningen blijven bestaan Voor Officiële controle laboratoria zullen specifieke voorzieningen gemaakt worden en worden niet meer beschouwd als een gedelegeerde taak. Er zullen aanvullende voorzieningen komen om andere officiële activiteiten ook te kunnen delegeren. 12

Transparantie (Art. 7) De Cie wil eisen gaan opnemen waarin via gedelegeerde wetgeving minimum eisen worden gesteld aan de informatie, die openbaar gemaakt moet worden. Ten minste dient openbaar gemaakt te worden: Informatie met betrekking tot financiering, en de structuur van de bevoegde autoriteit Informatie, die de effectiviteit van de controle activiteiten aantoont (bv. Wat wordt gecontroleerd, intensiteit van de controle, samenvatting van de controle resultaten) 13

Verslagen van de controles (Art. 9) Van elke inspectie moet een verslag gemaakt worden, waarvan de ondernemer altijd een kopie moet krijgen. Verder overweegt de Cie om hier een EU standaard voor te maken. 14

Bemonstering, analyse en diagnostiek (Art. 11) Er zal een verduidelijking komen betreffende de volgorde van gebruik van een methode (ISO/CEN, OIE/IPPC/ Codex /CRL) Bij afwezigheid van een van bovenstaande opties: Nationale methoden in wetgeving Gevalideerde /NRL methoden Methoden ontwikkeld volgens officiële standaarden en gevalideerd 15

Bemonstering, analyse en diagnostiek (Art. 11) Ontheffing van de cascade: Een alternatieve methoden, die gevalideerd is tegen de referentiemethode Alternatieve monstername mogelijk is . 16

Bemonstering, analyse en diagnostiek (Art. 11) Recht op een aanvullende expert opinie. Indien een 2e monster niet mogelijk is, zou er een expert opinie gevraagd kunnen worden over de wijze van bemonstering en het laboratorium onderzoek. 17

Officiële controle laboratoria (Art. 12) Aangezien de laboratoria niet meer onder de vereisten van een controle instantie vallen (art.5) zullen er specifieke algemene laboratorium vereisten opgenomen worden. Van belang zijn de punten: De bevoegde autoriteit wijst de laboratoria aan Verplichte accreditatie Tijdelijke aanwijzing van laboratoria Permanente ontheffingen (Mogelijk alleen voor trichine) Deelname aan vergelijkende tests 18

Grens controle (Art. 14 – Art. 25) De Cie stelt voor alle grenscontroles op grens controle posten uit te laten voeren. Hierdoor vervallen de BIP’s, DPE’s en punten van binnenbrengen,…) Ingeval de controle niet in de grens controle post (Border Control Post (BCP) uitgevoerd kan worden, wil de Cie via gedelegeerde wetten specifieke mogelijkheden creëren. 19

Officiële certificering (Art 2 en Art. 30) De Definitie van Officiële certificering (art 2) en de eisen, die eraan gesteld worden dienen aangepast te worden. De huidige werkwijze bij plant certificaten past er niet in. Certificaten worden onder officiële supervisie van de bevoegde autoriteiten afgegeven door de ondernemer zelf!! Voorstel is om ook een definitie voor “official supervision” toe te voegen. 20

Registratie/erkenning (Art. 31) Algemene elementen mbt tot registratie procedure: De verplichting voor de bevoegde autoriteit om heldere procedures te hebben voor registratie De verplichting om een gehele lijst van geregistreerde bedrijven bij te houden Minimum set aan informatie, die door de ondernemers afgegeven moeten worden Voorwaarden voor schorsing dan wel intrekken van een registratie (Nieuw)

Registratie/erkenning (Art. 31) Algemene elementen mbt de procedure voor het verlenen van een erkenning Verplichting voor bevoegde autoriteit inspecties uit te voeren Alleen erkenning indien bedrijven zich aan de wetgeving houden Verplichting om erkende bedrijven onder regelmatige controle te houden. De voorwaarden voor schorsing dan wel intrekken van een erkenning 22

Registratie/erkenning (Art. 31) Daarnaast overweegt de Cie Bevoegde Autoriteiten te verplichten om alle registraties/erkenningen openbaar te maken. 23

Referentie laboratoria (Art. 32) Communautaire Laboratoria Aan te wijzen door de Cie Voldoen aan de eisen van de officiële controle laboratoria Coördinerende afstemmende rol richting NRL en officiële laboratoria Rol in methode ontwikkeling Uitvoeren van ringtesten 24

Referentie laboratoria (Art. 32) Nationale referentie laboratoria: NRL’s moeten ook voldoen aan dezelfde eisen als de officiële controle laboratoria. Taken blijven min of meer gelijk aan de huidige taken. 25

Administratieve samenwerking (Art. 34 – 40) De Cie wil de administratieve samenwerking tussen de Bevoegde Autoriteiten van de lidstaten verbeteren. Liaison bodies: Cie heeft lijst van contactpunten op Circa website geplaatst Verder wil de Cie de specifieke eisen opnemen waar de liaison bodies aan zouden moeten voldoen. Verder geen specifieke aanpassing 26

Meer jaren controle programma (Art. 41 – 44) Lidstaten worden verplicht 1 bevoegde autoriteit aan te wijzen ten behoeve van het coördineren van het programma. De Cie wil de bevoegdheid scheppen om te kunnen voorschrijven op welke wijze jaarlijks gerapporteerd wordt. De Cie wil de mogelijkheid scheppen om minimale controleverplichtingen voor te schrijven. 27

Nationale handhavings maatregelen (Art. 54 en 55) In principe zal hier nauwelijks in gewijzigd worden. NL verzoekt wel art 54.3 zodanig aan te passen, dat in geval van minimale afwijkingen geen schriftelijke rapportage en herinspectie nodig is. 28

Verdere tijdspad Verordening 882/2004 Er is een vertraging Verwacht wordt dat op korte termijn zal een Working document over financiering/retributie gepubliceerd worden. December 2012: verschijnen van de concept verordeningen tbv bespreking in raadswerkgroep en versturen naar Europees parlement (bedoeling was September 2012). 29

Heeft het bedrijfsleven nog andere informatie? Zijn er nog vragen? 30