SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009
1. DE NOODZAAK
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio Feitelijk aanbod woningen in 2007: Part. Huur: Corporatie huur: Koop:
1. DE NOODZAAK Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio: Kwantitatief: Spanning tussen inkomens en aanbod
1. DE NOODZAAK Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio Feitelijk aanbod woningen in 2007 Part. huur Corporatie huur Koop
1. DE NOODZAAK Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio Kwalitatief: aanbod bestaande woningen in 2007: appartementen en woonhuizen
1. DE NOODZAAK Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio: Verkoopprijzen NVM 1 e helft 2007 in de G4 1. DE NOODZAAK
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio: bijvoorbeeld. Egelantierstraat 82 ZUILEN UTRECHT 85 m2 € k.k. Adamshofstraat 162 KRALINGEN ROTTERDAM 140 m2 € k.k. 1. DE NOODZAAK
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio: Geringe prijsverschillen in de regio 1. DE NOODZAAK
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio: Beste woonmilieus staan in Rotterdam 1. DE NOODZAAK
Zwak woningmarkt profiel Rotterdam èn regio
1. DE NOODZAAK Zwak sociaal-economisch profiel Stadsregio
WERKEN AAN SAMENHANG Werken: Economisch profiel regio: Eigen identiteit Aansluiten op arbeidspotentieel Wonen: Kwaliteit woonmilieus Wooncarrière in kleine stappen Leven: Sociale stijging Kansen creëren 2. CONCLUSIES CORPORATIES
De situatie van de regio vraagt om: a.Inzetten op de versterking van de regio als woongebied b.Onderling afstemmen van activiteiten c.Meer inzetten op kwaliteit ipv kwantiteit d.Gerichte keuzes durven maken: schaarse middelen heel gericht inzetten
3. BESLUITEN CORPORATIES SAMENWERKEN OP 3 GEBIEDEN: a. Transformatie van de woningvoorraad. b. Woonruimtebemiddeling. c. Bijzondere huisvesting.
3. BESLUITEN CORPORATIES a. Transformatie van de woningvoorraad: Kwaliteit (wensen consument) boven kwantiteit (wensen beleid); Maaskoepelconferenties met “dashbord” als voeding voor onderlinge dialoog; Afstemmen investeringsplannen op wensen consument en op elkaar; Passende verstedelijkingsafspraken.
3. BESLUITEN CORPORATIES b. Woonruimtebemiddeling % verhuurd aan doelgroep per (deel)- gemeente gelijk; Slaagkans doelgroep minimaal gelijk aan slaagkans niet-doelgroep; Zoveel mogelijk voorwaardenvrij verhuren; Optimaal klant(groep) gericht; 1 systeem per
3. BESLUITEN CORPORATIES c. Bijzondere huisvesting Vraag op regionale niveau in beeld: –Wettelijke taakstelling –Jaarlijks aantal woningen voor bijzondere doelgroepen –Extramuralisering –Collectieve voorzieningen: van maatschappelijke opvang tot kamers met kansen Collectieve garantie: eerst lokaal oplossen, in reële “restvraag” wordt altijd voorzien.
12 maart 1 e Maaskoepelconferentie: Beleid overheid: Verstedelijkingsafspraken: Kwantitatieve en kwalitatieve opgave Aanbod corporaties: Woonruimtebemiddeling, nieuwbouw, woningverbetering, appartementen/woonhuizen, verkoop huurwoningen, Vraag consumenten: Kwantitatief: bevolkingsprognose Kwalitatief: Gr. woontest: woonmilieus