De wijzigingen in de Drank- en Horecawet per

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marian Walstra en Irma Laméris
Advertisements

De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator.
Drank- en Horecaverordening Gemeente Vlagtwedde 2014.
1 De aanpak van schadelijk alcoholgebruik door wethouder Geoffrey Nijenhuis Redenen voor het wijzigen van de landelijke drank- en horecawetgeving zijn.
Transitiefase 2013 BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Drank- en Horecawet mr. K. Hollemans
Drank- en Horecawet Wat gaat er veranderen?.
VSCD Congres: Horecaregelgeving
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
BESCHERMING VAN JONGEREN TEGEN TABAK EN ALCOHOL
Nieuwe Drank- & Horecawet in de praktijk
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Het auteursrecht van deze presentatie berust bij de uitgever: Brink Boa Services vof, KvK nr Deze presentatie is ter beschikking gesteld op:
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
Domein horeca De Drank- en Horecawet en lokaal alcoholbeleid; nu en straks Sandra van Ginneken, tijdelijk adviseur DHW.
Son et Lumière Weten waarover we praten Gesprekspartner voor techneut / geluidsman Kennisverbreding door uitwisseling van ervaring De beste festiviteitenregeling.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Drank- en Horecawet handhaving van de nieuwe wet Josette Evers, Juridisch adviseur VNG, 23 mei 2013.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Activiteitenbesluit en geluid
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Algemene inleiding Wabo
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Project Vereenvoudiging regels Kabinetsdoelstelling : 25 % minder regels (lees ook : toezicht) Reden : Vermindering administratieve lasten (bureaucratie)
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Harmonisatieplannen kabinet
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Waterweg-Noord Non-alcoholzone G.H.J. van der Heiden Hoofd wijkpolitie Vergadering Commissie Samenleving en Bestuur d.d
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport OGGZ in de Wmo Maandelijkse bijeenkomst pilotgemeenten Wmo 12 juni 2006.
Erik Lubberink Coördinator Beheer / SNL en Digitale Keten Natuur
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
De (T)OR en de bestuurder
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Hfdst 30 Bestuurlijke boete Blz Bestuurlijke boete De bestuurlijke boete kan door een daartoe bevoegde overheidsdienst zonder tussenkomst van.
Preventie- en handhavingsplan Alcohol en jongeren.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Sociëteitsdag van de LKvV 7 maart 2014 Dieuwertje Huizer.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Johan Martens, opleiding Facility Management
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Persoonsgegevens en de Wbp
Van 16 naar 18 Verschuiving van de leeftijdsgrens Waarom en wat nu? | Scouting Regio Groningen.
Drank- en Horecawet 10 juni Inhoud De Drank- en Horecawet Regels paracommercie (verplichtingen) en stellingen Regels overige (keuzen) en stellingen.
Paracommerciële Verordening informatieavond 21 oktober 2013.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Schenktijden Stichting/vereniging gerelateerde activiteiten Persoonlijke feesten Sportief Ma t/m vrij – Za zo Uitzondering: Als.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
1 GSB III financiële verantwoording. 2 GSBIII Drie brede doeluitkeringen: 1.BDU sociale integratie en veiligheid 2.BDU economie 3.Investeringsbudget.
Uitvoeringskader paracommercie Waddinxveen Gonda Neddermeijer 30 juni 2016.
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Drank- en Horecawet (DHW)
Drank- en Horecawet Situatie per 1 januari 2013 Voorstellen
Rondetafelgesprek Uitvoeringsprogramma Handhaving
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Invoeringswet Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Transcript van de presentatie:

De wijzigingen in de Drank- en Horecawet per 1-1-2013 Sandra van Ginneken, Adviseur DHW

Geschiedenis van de Drank- en Horecawet DHW vervangt Drankwet 1931 Aangenomen: 1964 Inwerkingtreding: 1967 Sanctionering o.g.v. WED: 2000 Bestuurlijke boetes door minister VWS: 2005

Huidige wetswijziging per 1-1-2013 18 grotere aanpassingen, gericht op één of meer van de volgende doelen: - Voorkomen alcoholgerelateerde ordeverstoring - Terugdringen alcoholmisbruik jongeren - Overhevelen van taken naar gemeenten - Reduceren administratieve lasten

Doel: Voorkomen alcoholgerelateerde ordeverstoring Barkeeper / slijter mag zelf tijdens werk niet dronken zijn (dronken verstrekker lost problemen minder adequaat op) Burgemeester kan DHW-vergunning intrekken als ondernemer in 2 jaar 3x criminele leidinggevende aanmeldt Schorsen van horeca- en slijterijvergunning bij overtreden wet (sanctie-instrument met lage drempel)

Doel: Terugdringen alcoholmisbruik jongeren Jongeren < 16 jaar zijn strafbaar als ze op voor publiek toegankelijke plaatsen alcohol aanwezig of voor consumptie gereed hebben Detailhandelaren zonder vergunning kunnen bij 3x overtreden leeftijdsgrens in 1 jaar tijdelijk verbod krijgen om alcoholhoudende drank te verkopen (zgn. three-strikes-out)

Doel: Terugdringen alcoholmisbruik jongeren Gemeente kan bij verordening toelatingsleeftijden tot horeca- lokaliteiten/terrassen bepalen (en ook koppelen aan tijdstippen) Gemeente kan ID-check verplichten bij de vaststelling van toelatingsleeftijden voor de horeca

Nota bene Deze wetswijziging heeft geen betrekking op verhoging van de leeftijdsgrens naar 18 jaar Juli 2012: CU, PvdA, CDA en SGP komen - met steun van SP, GL en PvdD – met een initiatief- wetsvoorstel om dit alsnog te regelen Wetsvoorstel wordt dit najaar behandeld nu RvS blanco advies heeft uitgebracht

Doel: Overhevelen van taken naar gemeenten Toezicht op de naleving van de DHW gaat grotendeels over naar de gemeenten (niet: treinen, vliegtuigen, tax free gebied etc.) Burgemeester wordt bevoegd gezag, hij wijst ook de ambtenaren aan die toezicht houden Burgemeester kan overtreders zelf bestuurlijke boetes opleggen  

Doel: Overhevelen van taken naar gemeenten Gemeente kan bij verordening extreme prijsacties in horeca en detailhandel verbieden Gemeente moet vóór 1-1-2014 verordening paracommercie vaststellen waarin regels m.b.t. (1) schenktijden (2) privé bijeenkomsten (3) bijeenkomsten van derden

Doel: Reduceren administratieve lasten DHW-vergunningstelsel wordt vereenvoudigd Nieuwe leidinggevende hoeft nog slechts te worden gemeld, hiervoor komt standaard meldformulier Aan degene die met art. 35 ontheffing drank verstrekt hoeven bepaalde eisen niet meer gesteld te worden (bijv. Verklaring Sociale Hygiëne)

Doel: Reduceren administratieve lasten Burgemeester kan één art. 35 ontheffing verlenen voor jaarlijks terugkerende identieke evenementen Slijters mogen klanten die daarom vragen, gratis drank laten proeven (daarvoor is geen eigen proeflokaal meer nodig) Leidinggevenden die niet betrokken zijn bij de bedrijfsexploitatie hoeven geen Verklaring Sociale Hygiëne te hebben (schrijnende gevallen)

Verordenende bevoegdheid per 1-1-2013 (1) Bestaand: (1) (Tijdelijk) verbieden/beperken alcoholverkoop horeca/slijterij (2) Voorschriften aan vergunning verbinden (3) Vergunning beperken tot zwak-alcoholhoudende drank (4) Tijdelijk verbieden alcoholverkoop supermarkten, snackbars, bierkoeriers etc.

Verordenende bevoegdheid per 1-1-2013 (2) Nieuw/gewijzigd: (1) Schenktijden paracommercie (2) Privé bijeenkomsten paracommercie (3) Bijeenkomsten van derden paracommercie (4) Toelatingsleeftijden alle horecalokaliteiten/terrassen (≤ 21 jaar)

Verordenende bevoegdheid per 1-1-2013 (3) Nieuw/gewijzigd: (5) Toelatingsleeftijden koppelen aan tijdstippen (≤ 21 jaar) (6) Verplichten ID-check bij vaststellen toelatingsleeftijden horeca (7) Verbod extreme prijsacties in horeca (> 40%) (8) Verbod extreme prijsacties in detailhandel (> 30%)

Nota bene Artikel 40 DHW: “Voor zover in [de DHW] niet anders is bepaald, kunnen ten aanzien van de onderwerpen, waarin zij voorziet, geen [ ] gemeentelijke verordeningen worden gemaakt” Dat betekent dat de gemeente alleen verordeningen mag maken voor zover de DHW dat toestaat. Gemeente kan bijvoorbeeld niet bij verordening regelgeving soepeler maken

Financiering Opbrengsten bestuurlijke boetes komen toe aan gemeente waar overtreding heeft plaatsgevonden (art. 44a, lid 5) Afspraak in Bestuursakkoord Rijk-Gemeenten van 4 juni 2007: voor lokale veiligheid en wijziging DHW vergoeding oplopend tot €150 miljoen per jaar Middelen op verzoek GF en VNG ongeoormerkt toegevoegd aan GF, maar afspraak dat geld wordt besteed aan maatschappelijke problematiek, openbare orde en veiligheid, jeugd etc.

Kortom Wijziging DHW biedt gemeenten méér mogelijkheden om lokaal alcoholbeleid vorm te geven Toezicht in eigen hand; meer – wel begrensde - verordenende bevoegdheden Het is wettelijk geregeld dat opbrengsten bestuurlijke boetes die burgemeester oplegt naar gemeentekas vloeien Daarnaast heeft Rijk voor de nieuwe taken extra middelen beschikbaar gesteld, maar die zijn ongeoormerkt in GF gestort