Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap
* Doel en opbouw ochtendrapport * Profielschets ochtendrapportvoorzitter * Werkwijze * Competenties * Ervaringen
* Informatieoverdracht * Patiëntgericht deel (continuïteit zorg patiënten) * Onderwijsdeel
* Elke ochtend van 8:00 tot 9:00 uur
* Maandag: weekendoverdracht * Dinsdag: patiëntoverdracht, CAL * Woensdag: patiëntoverdracht, Referaat * Donderdag:patiëntoverdracht, Voordracht (1) * Vrijdag:patiëntoverdracht, Voordracht (2)
* Algemeen: * Zorg voor technische ondersteuning * Afstemming met overdragende AIOS * Bewaken tijd, vorm, structuur, sfeer, veiligheid.
* Patiëntendeel: * Structuur * Eerst AIOS dan supervisor * Discussie met zaal stimuleren * Afronden/samenvatten * Terugkoppelen
* Onderwijsdeel * Inleiden spreker * Tijd bewaken * Discussie leiden * Discussie z.n. ‘aftrappen’ * Formuleren conclusie/leermoment
* 5 e / 6 e jaars AIOS * Staflid is coach, zit in de zaal * Een week voorzitter * Na afloop rapport kort feedback * Aan het eind van de week beoordelingsgesprek aan de hand van (gekozen) competenties
* Communicatie * Informatie synthetiseren * Samenvatten * ‘Losse eindjes’ * Balans eigen inbreng / inbreng zaal
* Organisatie * Stress * Timemanagement * Veilig (opleidings)klimaat
* Reflectie * Respect voor uiteenlopende meningen/opvattingen * Onderkennen emotionele aspecten in handelen * Feedback geven/ontvangen
* Wetenschap * Zaal uitnodigen vragen te stellen * Samenvatten en verduidelijken * Eigen vraag * Afronden
* Maatschappelijk handelen * Omgaan met eigen fouten en fouten van anderen * Omgaan met complicaties ten gevolge van eigen handelen
* Samenwerking * Onderkennen en omgaan met verschil van mening tussen professionals
* Timemanagement / vaart er in houden * To-the-point komen * Discussie op gang brengen en leiden * In publiek zelf actiever geworden * Vragen stellen / commentaar geven aan collega * Regie houden
* Goed inpasbaar leermiddel * Positieve feedback van AIOS * Leerdoelen ‘custom made’