Jenny van Tilburg Joost van Loon

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Opbrengstgericht werken in mijn school/klas: Hoe realiseer ik dat
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Leergang Groen Proeven Dag 2
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Diagnostische toetsen voor het MBO
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Taal en rekenen Joke van Balen.
Het werken met portfolio
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
van schooladvies tot inschrijving
Welkom S.G. De Triade Leerjaar 1.
Informatie avond groep 8A
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Naar het voortgezet onderwijs
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
en het leerlingvolgsysteem
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Kalenders plannen afnemen/ maken afnemen/ maken verzamelen/ rapporteren verzamelen/ rapporteren analyseren bespreken/ terug- koppelen bespreken/ terug-
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Netwerk IB WSNS Tilburg
WELKOM.
Informatiebijeenkomst Overstap
Informatiebijeenkomst Overstap
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Rekenspecialist bijeenkomst 2
OGI Een datamuur in de klas.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Jenny van Tilburg Joost van Loon Proces en Product OGW Jenny van Tilburg Joost van Loon

Wat is OGW? Opbrengstgericht werken is het: systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van de onderwijsprestaties waarbij alle betrokkenen zich laten sturen door de uitkomsten van verschillende prestatiemetingen op basis waarvan gericht actie wordt ondernomen om doelstellingen en activiteiten aan te passen.’

Zes bouwstenen van OGW

Bouwsteen 1: Visie en beleid Kernwaarden: Waarvoor staan wij? Respect voor jou, mij en de omgeving waarin we acteren Alle acties staan ten doel van de ontwikkeling van de leerling Persoonlijk in zorg en begeleiding Samenwerkend en ontwikkelend voor de beste prestatie Passie voor het beroep en trots op wie we met z’n allen zijn Plezier Kan nog korter: ….Samen….:  respectvol, persoonlijk, samenwerkend, ontwikkelend, gepassioneerd, doelgericht

Meerjarenplan OGW: Leerlingen stromen uit met een diploma op basis van het niveau van aanname. 2012-2013 Leerlingen zijn trots op hun ontwikkeling en kunnen resultaten delen met hun privéomgeving. Het volgen van een OGW kalender De kwaliteit van de cognitieve zorg van de school wordt geborgd. Groepshandelingsplannen en perspectiefkaarten worden planmatig en volgens een standaard format samengesteld. Prestaties en handelingsplannen van leerlingen worden in één leerlingvolgsysteem bewaard. 2012-2013/2013-2014 Alle vakgroepen én praktijkvakken stemmen het niveau van ontwikkeling van vaardigheden en kennis af op aansluiting vanuit PO en aansluiting met het MBO. De docenten kunnen opbrengstgericht werken Docenten zijn vaardig in het gebruik van groepshandelingsplannen en perspectiefkaarten. Het onderwijsconcept wordt doorontwikkeld door: Het flexibel groeperen van leerlingen binnen het leerjaar en vakken ne,en,wi op basis van de snelheid waarin ze vorderingen maken. Het invoeren van gedifferentieerde instructie (ADI) in OB en BB. Het bieden van verschillende niveaus van instructie op basis van de behoefte van de leerling. Het inpassen op kleine schaal van het principe van Meervoudige intelligentie in de uitvoering van het onderwijs. Het lopende project wordt door deelnemende docenten overgebracht op het hele team. Verwachtingen van leerlingen in beeld brengen en vertalen naar perspectieven Afstemmen op verschillen tussen leerlingen De docent begeleidt de groei van de leerling door doelen te stellen met de leerling. Docenten leren gebruik te maken van het nieuwe leerlingvolgsysteem en werken hier stelselmatig mee.

Bouwsteen 2: Sturing Sturing vanuit management Sturing Juliëtte, Arthur en Bas Kwaliteitscyclus (PDCA)

PDCA-cyclus in action

WERKPLAATS: WERKGROEP: X OGW 2012-2013 Vanaf 29-1-'13 NP P D C A   Actiepunten vanuit Pilotproject AOC-raad OGW kruisje datum / periode vermelden kruisje indien reflecteren / bijstellen (vermeld en werkplaats OGW indien van wanneer plan in werking is getreden meting is datum of periode) verantwoordelijken / uitvoerders aantoonbaar via (benoem document, toepassing (of kruisje indien nog niet in uitvoering) verricht rooster of protocol etc.) WERKPLAATS: 1. Het ontwerpen van een OGW kalender X Vanaf 29-1-'13 16-4-'13 bijstellen Werkplaats Tila, Helm, Burt en Lauc OGW-kalender 2. alle docenten krijgen verdieping in de methodiek van opbrengstgericht werken in de vingers. De nadruk ligt op de mogelijkheid om te differentiëren in inhoud, niveau, instructiebehoefte, werkvormen en leerstijlen volgens het ADI concept. Vanaf september begonnen 11-6-'13 evalueren scholingsdag Looj contact met Nicolle montage filmpjes van vb's werkvormen in v.o. Filmpjes laten zien tijdens scholingsdag 3. alle docenten leren resultaatafspraken te maken met leerlingen vanuit een optimale aansluiting op het PO door een helder geformuleerd referentiekader waarbij onze lesplanners, toetsen en methode aansluiten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de perspectiefkaart en de groepshandelingsplannen. 29-1-'13 16-4-'13 Werkplaats Suggestielijst voor handelingsplannen 4. alle leerlingen krijgen een rapport mee naar huis die recht doet aan hun niveau waar zij op werken aan de vakken ne, en, wi. Op het rapport is ook helder hoe de cijfers zich verhouden tot het determinatiebeleid en de eventuele overstap tussen de niveaugroepen. 5-3-'13 19-3-'13 Layout rapport klas 1 en communicatie naar huis. WERKGROEP: 5. Analyse maken klas 2 cito vo: Opdracht voor de vakgroepen. Strookt de inhoud van de CITO toetsen met de lesplanners, toetsen van de docenten, de methode die gebruikt wordt en de tussendoelen? vanaf 18 februari bespreken op maandag 15 april Joost, Jenny en Arthur format ontwikkeld voor CITO VO-0 op gebied van taal en rekenen. 6. Uit het LeerlingVolgSysteem moet een groepsrapportage komen voor de docent. Ontwikkel een goed format voor een cognitief groepshandelingsplan en het volgen van prestaties. Dit groepshandelingsplan (en perspectiefkaart) worden planmatig aangepast en uitgevoerd. vanaf 29 januari 13 mei afronden Arthur levert het huidige document, Joost en Jenny zijn mede voor de ontwikkeling van het format. Er is een perspectiefkaart ontwikkelt. Een cognitief groepshandelingsplan ook. 7. Aan welke criteria moet een leerling voldoen om tussentijds over te stappen naar een andere niveaugroep. 15 april start 13 mei oplevering CITO VO-0 en 1 uitslagen. Cijferlijst van rapport 1 en 3 8. De kwaliteit van de cognitieve zorg van de school wordt geborgd. Uitleg afkortingen Nog te plaatsen. NP = No Plan (als er nog geen plan is opgesteld) ·         Optimale aansluiting vanuit het PO door een helder geformuleerd referentiekader. P = Plan (als er een plan is opgesteld) ·         Leerlingen zijn trots op hun ontwikkeling en kunnen resultaten delen met hun privéomgeving. D = Do (wanneer het plan tot uitvoering is gekomen) C = Check (indien er een meting is gedaan n.a.v. het plan) A = Act (reflecteren en eventueel bijstellen)

Bouwsteen 3: Onderwijsproces Bouwsteen 3: Onderwijsproces Complexe didactische vaardigheden (kijkwijzer) NEW-onderwijsconcept Acties klas 4 Resultaatgesprekken Spoorboekje/ lesdoel/ reflectie Complexe didactische vaardigheden (kijkwijzer) NEW-onderwijsconcept Acties klas 4 Resultaatgesprekken Spoorboekje/ lesdoel/ reflectie

Kijkwijzer complexe didactische vaardigheden De docent wordt beoordeeld op 55 aspecten Voorbeeld uit de kijkwijzer:

NEW onderwijsconcept

Bouwsteen 4: Instrumenten Meetinstrumenten Cito 0-1-2-3, toetsbeleid, criteria niveaubepaling onderbouw Het volgen van onze leerlingen Leerlingbespreking en rapportvergadering Groepshandelingsplan, perspectiefkaart, Edictis, LVS, Resultaten verzamelen en analyses maken

Toetsmatrijs

Criteria niveaubepaling klas 1 voor Ne, Eng en Wis Afstroom- en opstroomcriteria: Resultaten: ≤ 5,5/ ≥ 7,5 Cito-uitslagen: vaardigheidsscores en percentielen Inzicht, leer-/werkhouding en motivatie   Overstapperiode en criteria Leerjaar 1: november: resultaten periode 1 + uitslag cito 0 april: resultaten periode 3 + cito 0 juni/juli: resultaten periode 4 + cito 1 Leerjaar 2: november: resultaten periode 1 + cito 1 april: resultaten periode 3 + cito 2 juni/juli: zie leerwegplaatsing

Perspectiefkaart

Groepshandelingsplan

Bouwsteen 5: Kennis & Vaardigheden Kennis, vaardigheden en normen van docent m.b.t. analyseren en interpreteren Mogelijke problemen verhelpen door bijsturing van de doelen en/of leerlingenzorg

Bouwsteen 6: Cultuur Het werken aan een resultaatgerichte en open cultuur HRM-cyclus Ondersteuning van collega’s onderling Aanspreekcultuur Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Cultuurverandering Prinsentuin http://www.youtube.com/watch?v=8hsfOKU-Kxs

Samen OGW! Samen OGW? Het verhogen van opbrengsten vraagt om vooruit kijken, doelen stellen en op basis daarvan onderwijs beter inrichten. Daarvoor moet je behaalde resultaten analyseren en interpreteren. OGW vraagt gezamenlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid van: Leerlingen en ouders Docenten Teamleiders Schoolleiding Kwaliteitszorgmedewerkers Het verhogen van opbrengsten vraagt om vooruit kijken, doelen stellen en op basis daarvan onderwijs beter inrichten. Daarvoor moet je behaalde resultaten analyseren en interpreteren. OGW vraagt gezamenlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid van: Leerlingen en ouders Docenten Teamleiders Schoolleiding Kwaliteitszorgmedewerkers

Bedankt voor uw aandacht!