Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
De nieuwe syllabus scheikunde
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Nieuwe wegen voor toetsing
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Diagnostische toetsen voor het MBO
Academische vaardigheden - C1.5
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Richtlijnen voor de casustoets
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Natuurkunde in de bovenbouw
RTTI – kennismaking en ervaring
Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Toetsing en toetsontwikkeling
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het onderzoeksverslag
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Workshop academisch schrijven
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Van rapport naar portfolio
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Vwo 6 – literatuur Week
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Pilot maatschappijwetenschappen
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Toetsen in nieuwe scheikunde
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Visie op het economieonderwijs
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde

Curriculumontwikkeling Onderzoek interpretaties interp retati es interp retati es int erp ret ati es int erp ret ati es Ideologische uitgangs punten Vastlegging door overheid in regels Interpretatie door school/ CEVO/ CITO Interpretatie door docenten Vastlegging in de les int erp ret ati es Ervaren door leerlingen interpretaties Practische ervaring

Toetsing Schoolexamen Centraal examen Proefwerk

Inhoud toets Concepten Specifieke nieuwe scheikunde aspecten

Algemeen

Algemeen 1. De toetsvragen nieuwe scheikunde komen voort uit een voor leerlingen herkenbaar en begrijpbaar fenomeen uit de maatschappij en de materiële wereld om hen heen. 2. Binnen het kader van dat fenomeen wordt een chemisch wetenschappelijk probleem aangeroerd. Toetsvragen hebben een directe relatie met dit probleem. 3. Toetsvragen kunnen een verschillend niveau van diepgang hebben, die loopt van het terugvragen van eenvoudige feitjes tot het beroep doen op inzicht in complexe samenhangen 4. Toetsvragen vormen een samenhangend geheel. 5. De toets is zodanig samengesteld dat een gemiddelde leerling een voldoende kan halen.

Specifiek Communicatie over chemie/ verwerven en verbreden van kennis De kandidaat is in staat: Uit een gegeven tekst relevante kennis te halen, die nodig is om een vraag te beantwoorden Een dossier samen te stellen, waarin noodzakelijke gegevens rondom een thema te vinden zijn Een samenhangend verslag te schrijven over een uitgevoerd onderzoek, waarin in ieder geval de volgende aspecten aan de orde komen: Bespreking literatuur waar uit geput is Helder geformuleerde onderzoeksvraag Geschikte methodologie Weergave van de resultaten Discussie van de resultaten in relatie tot de theorie In staat een voordracht te houden over een door hem uitgevoerd onderzoek voor geïnteresseerde leken Een verslag te maken van een bezoek aan een wetenschappelijke tentoonstelling dat bruikbaar is voor medeleerlingen

Geven van een beargumenteerd oordeel over een relevant maatschappelijk probleem De kandidaat is in staat Te formuleren welke chemische kennis een rol speelt bij een maatschappelijk probleem Verschillende argumenten voor en tegen te formuleren Een gefundeerde afweging te maken van die argumenten

Chemische methoden De kandidaat is in staat: Rondom een chemisch wetenschappelijk probleem een relevante onderzoeksvraag af te leiden Uit een reeks van geschikte chemische methodologieën een geschikte methode te kiezen, dan wel uit eigen kennis een methode te kiezen, die een antwoord kan geven op een geformuleerde onderzoeksvraag Aan te geven welke resultaten verwacht mogen worden bij een gebruikte chemische methode

De kandidaat heeft in ieder geval met de volgende chemische methoden praktische ervaring en kent de achterliggende principes: Filtreren Destillatie Centrifugeren Gaschromatografie Papierchromatografie Titratie Begrip dat een reactie plaats vindt waarvan het eindpunt bepaald kan worden De kandidaat is op de hoogte van en kent de achterliggende principes van de volgende methodes: Colorometrie Fosfaatbepaling en nitraatbepaling

Domein C. Structuren en reacties De kandidaat is in staat Een relatie te leggen tussen eigenschappen van een stof op macro niveau en de bouw van de stof op micro en meso niveau De symbolen te herkennen en te gebruiken die passen bij die verschillende niveaus

Domein D. Synthesen De kandidaat is in staat   De kandidaat is in staat Bij de analyse van een productieproces de milieubelasting te bepalen aan de hand van E-factor en Q-factor Een keuze voor een productieproces op grond van die analyse beargumenteren

Domein F. Materialen De kandidaat is in staat Een gefundeerde keuze te maken voor een materiaal op grond van de relatie tussen gewenste eigenschappen op macro niveau en de bouw van de stof op meso en microniveau

Voorbeeldtoetsen Nieuwe context Gerelateerd aan concepten Gericht op transfer van kennis