Asfalt en bitumendag 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stefan van Seters Projectmanager NV REWIN
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Peter van Asperen 2 3 Haute Equipe Subsidies 4 (Innovatieve) financiering.
Lean Construction Logistics ?
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
Smart Grids bekijken als systeem Ronald Serné. Het probleem.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Electrical Solutions Business Oplossingen voor de dure energie.
BlueAssist: Europese middelen een hefboom ? Brussel, 31 maart 2014.
T h e q u a l i t y m a k e r s 10 juli 2014 VAB bijeenkomst 10 maart Uitvoering GMO bij FresQ Loek Jochems.
Financiering van eHealth innovaties
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
De kracht van MySolution
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
“bundeling van krachten” Eerste grensoverschrijdende Transmission System Operator Ir. J.M. Kroon, CEO TenneT Holding Düsseldorf, 10 november 2009.
Welkom 8 februari Agenda  Bedrijfsprofiel  Producten en diensten  Veiligheid en verantwoordelijkheden  Het project  Het proces  Stelling.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Onderwerpen van deze presentatie
Een startersgids voor innovatie
Landelijke onderwijsdag Productschap Zuivel
Het erf van de toekomst Jan Broos Brooswater B.V..
secretaris Plaatselijke Groep
© Minister van Natuurlijke Hulpbronnen Canada 2001 – Cursus Analyse Schone Energieprojecten Analyse Broeikasgasemissie met RETScreen ® Software Fotocredit:
Asfalt en bitumendag 2010.
Het innovatiemodel van IMEC
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
secretaris Plaatselijke Groep
BESPAREND EXPLOITEREN Inzet van instandhoudingsmiddelen in een Meerjaren Exploitatie Plan - Opsporen van quick wins door energiemonitoring - Duurzame vervangingsinvesteringen.
IBU- Stadsingenieurs Dynamische fietspadverlichting Thema bijeenkomst Het Fietsberaad 2 maart 2010 Even voorstellen: Arthur Klink Senior adviseur IBU-stadsingenieurs.
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Stand van zaken verbreding A27
Lezersbijeenkomst Brabants Dagblad 3 juni 2009 Pensioen Akkermans & Partners / Gommer & Partners mr. Theo Gommer MPLA (42)
De alternatieven voor warmte in de gebouwde omgeving, een globale beschouwing Teus van Eck Rotterdam 12 september 2006.
Afval Energie Bedrijf Eric Velthuizen Sales Manager 8 april 2004.
© de vries business consultancy, 2008
© de vries business consultancy, 2008
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Industriële Symbiose IVAGO – UZ Gent IVAGO Paul Dobbelaere
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
DE ECONOMISCHE BENADERING. KEUZE VAN ONDERHOUD  Het onderhoud van uw wegen stelt de veel duurdere optie van verwijderen (uitbreken/ frezen) en herplaatsen.
Meerjarig onderhoud Presentatie Jos Oostveen
een nieuwe LEADER periode
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Nike Supply Chain Management
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Prestatiecontracten Rotterdam Ard den Outer / Gert Jan de Looze Stadsontwikkeling, Gemeente Rotterdam Oktober 2015.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
SAMENWERKING HAASNOOT & POLARIS Een sterke partner voor de vishandel.
Kosten en Waarden C2C ontwerp Mariska van Dalen Gecertificeerde Cradle to Cradle consultant
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
informatiebijeenkomst SDS regeling
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Lage temperatuur netwerken
WERKGROEP INTEGRAAL ONTWERPEN
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Levensduur verlengend onderhoud
Checklist for Savings & Added Value
Inspelen op innovaties
Transcript van de presentatie:

Asfalt en bitumendag 2010

Verschillen publieke en private oplossingen? Max von Devivere Eurovia

Wereldleider geintegreerd bouw-concessie model 195.000 werknemers Actief in meer dan 90 landen €31,9 mia omzet 240.000 sites per jaar VINCI Construction VINCI Energie Eurovia 16 % 54 % 30 % Omzet per activiteit April 2010 - page 3

Wereldwijd de grootste private concessiehouder en operator van autosnelwegen

VINCI Autoroutes: aanwezig en zichtbaar

Voorbeelden van concessies & PPPs Land Naam Omschrijving Eind vd concessie QP VINCI Verkeers- risico Consoli- datie1 Royaume-Uni Brug over de Severn 2 bruggen 2016 35% Ja ME Portugal Brug over de Taag 2 bruggen bij Lissabon 2030 37% Canada „Confédération“ brug Liaison vers l’île du Prince Edward 2032 19% Allemagne A4 Hörselberg 45 km (A-Modell) 2037 50% IG Grèce Rion–Antirion 2.9 km - verbinding Péloponesus met vaste land 2039 57% Newport 10 km weg 2042 Nee IP Pays-Bas Coentunnel, Amsterdam 2 tunnels onder het IJ 28% Maliakos–Kleidi 230 km autosnelweg 2038 14% Athènes–Patras–Corinthe 365 km autosnelweg 30% A5 Malsch–Offenburg 60 km (A-Modell) Slovaquie Voie express R1 52 km autosnelweg 2041 Belgique Locorail, Antwerpen Spoortunnel onder de Schelde 2049 nee 1 IG: intégration globale; IP: intégration proportionnelle ; ME: mise en équivalence En construction

Voordelen van private participatie bij infrastructuurprojekten Privé kapitaal leidt tot lagere totale projectkosten Tijdwinst en foutreductie door geïntegreerde aanpak hetgeen leidt tot snellere openstelling Grote beschikbaarheid van de infrastructuur Meer mogelijkheden om innovaties te implementeren Optimalere inzet van personeel en materieel Voorbeeld Cofiroute: In 1981 audit door de socialistische franse regering bij Cofiroute (destijds de enige private operator) met als resultaat: De totale kosten voor 1100 km autosnelweg waren 15 % lager dan bij de tolwegen die door de overheid beheerd werden.

Privaat en publiek Private en publieke oplossingen worden geleid door het reageren op een veranderende perceptie naar veilige en duurzame mobiliteit en de middelen daartoe Private doelen zijn gericht op: optimaliseren van bedrijfseconomische doelen reduceren van emissies stimuleren van hergebruik veilige en duurzame werkomgeving innovatie als kernwaarde verminderen van afval snellere uitvoering betere performance van onze producten

Voorbeelden van andere oplossingen: A19 en “Paquet vert”

Voordelen private participatie bij infrastructuurprojekten De ervaring van COFIROUTE Sinds 1995 elke 5 jaar een Masterplan waarbinnen nieuwe investeringen, performance level, en km-prijs worden vastgesteld (Paquet). In 2010 onderhandelde „VINCI Autoroutes“ met de overheid het “Paquet vert” 750 Milj Euro worden in de komende 3 jaar extra geïnvesteerd in milieumaatregelen, veiligheid en maatschappelijke acceptatie. Win/win overheid doordat Cofiroute de financiering verzorgd de gebruiker krijgt een hoger service niveau Cofiroute : omzet en imago

“Congestion pricing” project in de US

Harilaos-Trikoupis-Brug Bouwkosten: 860 Mio. Euro Technologische Innovatie: eerste brug met off-shore platforms Op 8 Juni 2008 bewees het ontwerp zich voor de eerste keer bij een aardbeving met een waarde van 6,5 op de schaal van Richter

Toll-collect ter financiering van de ”A-Modelle” Eerste “free-flow-system” Eerste tolheffing in Duitsland voor alle vrachtwagens boven de 12 ton Milieuvriendelijk Emissieklasse en aantal assen Free-flow Flexibel Doelfinanciering OBU OBU

A4-Rondweg Hörselberge Speciale betonoplossing C35/45-3,7 is ontwikkeld voor een levensduur van 30 jaar

Term maintenance in the UK Meerjarige onderhoudscontracten op «County-niveau» Introductie «thin-surfacing» in de UK Behoud van het erfgoed maar ook «community development»

Onderhoudscontract “Kreisstraßen NRW ” Onderhoud van 100 km wegen en 6 bruggen gedurende 16 jaar in NRW(D) Saneren van 600.000 m2 asfaltoppervlak en inbouw van 150.000 ton asfalt. Meer vrijheid bij de keuze van de uitvoeringsplanning en maatregelen.

Het eigen beheer van de infrastructuur geeft de mogelijkheid innovaties voor te stellen en te implementeren Dit mag niet automatisch leiden tot verlenging van garantietermijnen, oneigenlijke concurrentie, onduidelijke eisen bij de teruggave

Noxer: succesvolle reductie van NOx

Duurzame bindmiddelen: Sequoia®

Warm asfalt: meer dan 800.000 ton ingebouwd Vergelijking tussen AB ingebouwd bij 160 °C en een AB met het Evotherm DAT® proces geproduceerd bij 110 °C : Vergelijking tussen een EME ( High Modulus mix ) met 20/30 geproduceerd bij 170 °C en een EME geproduceerd met Evotherm DAT ® proces bij 115 °C :

Duurzame bindmiddelen: Poxyvia®

Renfovia® Asfalt met hoge vervormingsmodulus Uitvoering in de winter. Kortere bouwtijd en een optimalere laagdikte keuze

SEVE: hulpmiddel optimalisering van de carbon footprint en keuze milieuvriendelijke alternatieven

Conclusies Betrokkenheid bij beheer en onderhoud: kan zeker leiden tot andere keuzes bij de bouw, maakt de introductie van innovaties eenvoudiger Vooral partnering en het verdelen van de risico's maakt de introductie van innovatieve oplossingen mogelijk De bouw kan alleen innoveren als de overheid bereid is de voorgestelde oplossingen toe te passen

Hartelijk dank voor uw aandacht