Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Voorlichting Examinering Cohort oktober 2013.
Martijn Bijleveld.
FaCET bve CONGRES 2013 Loes Vegter Frederik Bos Hanne Dues
Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Taal en rekenen in het mbo
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ontwikkelingen rekenbeleid in vo en mbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Juni 2010 College voor Examens 1 ICT bij de COE’s Nederlands en Rekenen: techniek en logistiek Juni 2010 Paul Schuitman.
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Digitale examinering bij het Clusius College Werkconferentie Examineren taal en rekenen 8.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in beweging!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
ROCvAmsterdam en ROC Flevoland
Workshop inhoud en beleid
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Netwerkbijeenkomsten
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Wet- en regelgeving taal en rekenen
1 Van der Meij College. 2 Inhoud en opzet examens VMBO 2011/ 2013 leerjaar 3.
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Centraal examen en Instellingsexamens
Instellingsexamens Nederlands
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Voorlichting Examinering Cohort 2013 aanvullingen november 2015 Aanpassing cesuur Engels beroeps.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam.
Studiemiddag TOETSING bij het vak Nederlands Malmberg 16 april 2013.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
Nederlands, Engels en rekenen mbo - actualiteit Bijeenkomst Instruct Woensdag 10 december Hilversum Alet van Leeuwen.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Uitleg Supersaas en regels examen
Transcript van de presentatie:

Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes  Werkconferentie examineren taal en rekenen  Utrecht, 8 juni 2010 / Eindhoven, 17 juni 2010  Ed Olijkan

Handreiking instellingsexamens taal en rekenen (inhoud op hoofdlijnen) Deel 1: Overzicht regelgeving Deel 2: Algemeen deel over toetsing Specifieke delen taal en rekenen Wat houdt het instellingsexamen in? Zelf ontwikkelen of toetsen inkopen? Aandachtspunten voor zelf ontwikkelen Welke toetsen zijn er en wat bieden ze? Handreiking verschijnt juni 2010 bij Steunpunt

Het invoeringsschema in kort bestek Instellingsexamens taal en rekenen Het invoeringsschema in kort bestek Coe: 2013-2014 (mbo 4); 2014-2015 (mbo 2-3) Met ingang van 2010-2011: examineringsplicht Mbo-4: pilots in 2011-2012 en 2012-2013 Mbo-2 en -3: pilots in 2012-2013 en 2013-2014 Deelname aan pilots als substituut instellingsexamen (voor taal: alleen lezen en luisteren) 2010-2011: pre-pilots (02 2011) en voorbeeldexamens (03 2011) mbo 4 Belangrijk: wát in coe en wát in instellingsexamen (mbo 4)?

Zelf ontwikkelen of bestaande toetsen inzetten? Instellingsexamens taal en rekenen Zelf ontwikkelen of bestaande toetsen inzetten? Validiteit Betrouwbaarheid Consequentie van element tijdelijkheid Aansluiting bij inhoud opleiding/beroep Aansluiting bij pedagogisch-didactische benadering Mogelijkheid accenten aan te brengen Kostenaspect Nog meer factoren?

Argumenten die keuze mede bepalen Instellingsexamens taal en rekenen Argumenten die keuze mede bepalen Betreft het een (sub)domein dat straks centraal geëxamineerd zal worden? Betreft het een (sub)domein waarvoor geen (geschikte) toetsen voorhanden zijn? Opdracht 1: Kruis in het uitgedeelde puntenlijstje aan welke overwegingen voor jou en jouw instelling van belang zijn, en die leiden tot een keuze voor (overwegend) bestaand toetsmateriaal inzetten dan wel zelf ontwikkelen. Bespreek dit in je subgroep en doe verslag.

Toetsen: wat is er voorhanden? Instellingsexamens taal en rekenen Toetsen: wat is er voorhanden? Prototypes Diagnostische toetsen (Cito) VAS-mbo (Cito) TOA (ICE) TNT en RNT (Deviant) De Vries Taaltoetsen APS Rekentoets2F Methodeafhankelijke toetsen

Wat is van belang bij zelf ontwikkelen? Instellingsexamens taal en rekenen Wat is van belang bij zelf ontwikkelen? Dekking domeinen Vorm opgaven: heel gescheiden opgaven of meer geïntegreerde, grotere opgaven Hoe omgaan met eisen aan validiteit, betrouwbaarheid Doelmatigheid Waar leg je accenten en hoe ga je de verschillende onderdelen wegen Weging is vrij gelaten, maar moet verantwoord zijn en niet ingegeven door specifieke beroepseisen (generiek vs. beroepsgericht!)

Praktische consequenties bestaande toetsen inzetten/zelf ontwikkelen Instellingsexamens taal en rekenen Praktische consequenties bestaande toetsen inzetten/zelf ontwikkelen Algemeen: Hoe breed insteken; voor wie ontwikkel je; wat nodig bij afname (spreken/gespreksvaardigheden…) Bestaande toetsen: Hoe kom je tot keuze en wie betrek je daarbij? Hoe maak je er valide en betrouwbaar examen van? Zelf ontwikkelen: Wie gaan het doen; wat hebben zij nodig? Hoe zorg je ervoor dat examens de toets der kritiek doorstaan?

Praktische consequenties bestaande toetsen inzetten/zelf ontwikkelen Instellingsexamens taal en rekenen Praktische consequenties bestaande toetsen inzetten/zelf ontwikkelen Opdracht 2: Kies uit een van deze situaties: Je gaat zoveel mogelijk zelf instellingsexamens ontwikkelen. Je gaat zoveel mogelijk gebruikmaken van bestaande toetsen. Wat ga je doen? Wat moet je organiseren? Maak een actielijst. Bespreek dit in je subgroep en breng verslag uit.

Vragen? Ed Olijkan, e.olijkan@cedgroep.nl Instellingsexamens taal en rekenen Vragen? Ed Olijkan, e.olijkan@cedgroep.nl Of ga naar de helpdesk van Steunpunt Taal & Rekenen mbo, www.steunpunttaalenrekenenmbo.nl