Routine Outcome Monitoring

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Study into the Implementation of the Guideline for the Multidisciplinary treatment of Anxiety disorders SIGMA Maarten van Dijk (ADAPT - expertise.
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
NOSMO Studiemiddag over de Methodologie van Praktijkonderzoek
NOSMO Studiemiddag - Utrecht, 1 maart 2013 Dr. Marc J. Noom
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
ROM als interventie Omdat geen cliënt hetzelfde is
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Zeer Intensieve Behandeling
Implementatie van de UNCO-MOB
Stellingen •Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM- data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Routine Outcome Monitoring
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Inventarisatie 2de/3de lijn T. b. v
1 08/09/ Wijzigingen in de AWBZ; gevolgen voor Utrecht Raadsinformatieavond, 8 januari 2009.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Een vloeiende GGZ. Inhoud presentatie Hoe zijn we hier gekomen? Hoe zijn we hier gekomen? Waar naar toe? Waar naar toe? Het verdere proces Het verdere.
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Cliënt- en Familieperspectief
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
KWALITEIT EN BELEID Dienst Justitiële Inrichtingen Iris van den Hauten
BINC-dag te Gent, 14 oktober 2009
Wat je moet weten van meten in wetenschap en praktijk Basiscursus meetinstrumenten UNO-VUmc Wilco Achterberg Lizette Wattel 3 oktober 2007.
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
TOPGGZ: ‘wat heeft de professional aan TopGGZ?’ Prof.dr. Rutger Jan van der Gaag, voorzitter Woensdag 20 januari 2010.
‘Ouders als behandelaars’
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Zorg Prestatie Monitor “Patiënt ervaring metingen”
Huisartsenzorg & integrale zorg
Goede voorbereiding is het halve werk
Zeggenschap voor zorgvragers
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Verpleegkundig redeneren
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Disclosure belangen NHG spreker
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het gaat niet om STOP ROM
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
OUTCOME-INDICATOREN WMO
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Transcript van de presentatie:

Routine Outcome Monitoring Jo Leunissen MST-expert Rachel van der Rijken, PhD Onderzoekscoördinator MST-Nederland Supervisorentraining, 21 november 2011

Geschiedenis ROM 1990: Roep van overheid om verantwoording af te leggen over effectiviteit en kosten van zorg 2006: Nieuwe zorgverzekeringswet en veranderde financiering (DBC) > eerste initiatieven voor monitoren zorg 2007: VWS richt programma Zichtbare Zorg op: ondersteunt zorgsectoren bij het inzichtelijk maken van de kwaliteit van geleverde zorg (www.zichtbarezorg.nl) Zorgaanbieders leveren prestatie-indicatoren m.b.t. effectiviteit, veiligheid en cliëntgerichtheid, die gebruikt worden als: keuze-informatie voor patiënten en consumenten inkoopinformatie voor zorgverzekeraars toezichtinformatie voor de inspectie verbeterinformatie voor zorgverleners

Geschiedenis ROM 2009: VWS: zorg moet voldoen aan basisnormen voor kwaliteit 2010: Stichting Benchmark GGZ (www.sbggz.nl): Onafhankelijk kenniscentrum voor GGZ instellingen en zorgverzekeraars in Nederland. Doel: inzichtelijk maken van behandeleffecten van veelvoorkomende stoornissen, door behandelresultaten te vergelijken met landelijk gemiddelde.

Wat is ROM? Dataverzameling middels ROM: Betreft het routinematig vaststellen van de toestand van de cliënt met behulp van instrumenten in het kader van de evaluatie van de behandeling. Combinatie van gegevens Zichtbare Zorg, SBGGZ en DBC- systeem zal transparantie van zorg verhogen en zal inzicht geven in (kosten)effectiviteit van behandelingen.

Functies van ROM Primair: kwantitatief evalueren van de behandeling van een cliënt, waardoor de behandeling kan worden bijgesteld of afgesloten. Secundair: gegevensverzameling voor beleid, onderzoek en benchmarking.

ROM en benchmark ROMmen is iets anders dan benchmarken. ROMmen gaat over het individuele begeleiden van een cliënt, terwijl benchmarken gaat over verantwoording afleggen aan externe partijen. ROMmen is meer dan benchmarken, benchmarken is slechts één van de vier functies van ROM.

Nut van ROM Landelijk Inspectie volksgezondheid: monitoren kwaliteit zorg. Zorgverzekeraars: kwalitatief goede en effectieve zorg aanbieden, benchmarken. Instelling Evaluatie behandelprogramma’s. Vergelijken programma’s/teams/professionals. Therapeut Persoonlijke ontwikkeling, volgen behandelverloop. Cliënt Volgen behandelverloop, transparantie zorg.

Inhoud ROM Ten minste begin- en eindmeting (per DBC) Per zorgdomein relevante meetdomeinen vastgelegd Per meetdomein geschikte meetinstrumenten geselecteerd In 2011 dienen gegevens aangeleverd te worden van 20% van de behandelingen. Dit percentage loopt op tot 50% in 2014.

Dataverzameling MST Kwaliteitssysteem MST Behandelintegriteit Uitkomstmaten: behandelduur, instrumental outcomes en ultimate outcomes

ROM MST Subsidie ZonMW Aanvang en einde behandeling: SDI, CBCL, YSR, NOSI-R 6, 12, 18 maanden na einde behandeling: telefonisch follow-up interview

Databeheer Webdatabase: BergOp Data-invoer Feedback individuele casus Upload TAMs

Nieuwe ontwikkelingen Verplichte data-aanlevering: aanpassingen in SDI (geboorteland, opleiding, leefsituatie, non-respons) Upload naar MSTi van Enrollment Form en Discharge Form Dashboards: respons, doelgroep, behandeloverzicht, TAM, behandeleffect, follow-up

Overzicht instellingen Inventariseren en uitwisselen Welke meetinstrumenten Wijze van verzamelen Gebruik van de lijsten Knelpunten/problemen/wensen Tips voor oplossingen

Interpretatie lijsten/profielen Voorbeeld: Bianca H. Evt. Hans van de K. Evt. Theo V. Kleine groep: wat valt op / welke volgende stappen

Integratie in de behandeling CBCL: externaliseren versus internaliseren “juiste” verwijzing / verwijzer en gezin/ kindfactoren NOSI: wat betekent e.e.a. voor de ouder(s) Overeenkomsten en verschillen tussen ouders En tussen ouder en kind

Reasons for Referral [1] (1 = big problem, a lot of worries; 10 = no problem, no worries). Behavior Onset Current frequency Intensity for parents Spijbelen Sinds 2/3 jaar wekelijks 3 Stelen Sinds 10 jaar dagelijks 1 Verbaal agressief Sinds 3 jaar Negatieve vrienden

Niet accepteren van gezag Client: Bianca Therapist: Sandra Jansen Date: 08-08-2011 Fit Factor: Ouders verschillen van opvatting over aanpak negatief gedrag. Evidence: Ouders. e Fit Factor: Geen consequenties voor het niet accepteren van gedrag. Evidence: Geen afspraken over hoe te handelen als gezag niet wordt geaccepteerd. Fit Factor: Fit Factor: Vader staat er vaak alleen voor , zeker nu in de vakantie periode. Evidence: Ouders, vader heeft burn-out/ depressieve klachten. Fit Factor: Ouders zitten niet op een lijn in het reageren op negatief gedrag van Bianca. Evidence: Ouders en Th Niet accepteren van gezag Fit Factor: Bianca verwijt vader veel zaken uit het verleden en diskwalificeert hem. Evidence: Ouders, Bianca en th Fit Factor: Ouders, in bijzonder vader, gaat de eeuwige discussie aan met Bianca. Op cynische toon. Soms handgemeen! Evidence: Men raakte uitgeput en hierdoor kwam Bianca er mee weg. Fit Factor: Vader is extra gevoelig voor afwijzing Evidence: Depressieve klachten vader. Verwijten zijn rode knoppen voor hem. Fit Factor: Bianca is op jongen leeftijd al begonnen met negatief gedrag als stelen van ouders, zus en oma. Evidence: Ouders en th.

Prioritized Drivers 1. Vader is gevoelig voor afwijzing 2. Het ontbreekt ouders aan vaardigheden als het gaat om hevige puber-discussies 3. Ouders verschillen van opvatting over aanpak negatief gedrag. Hypothesis: 1. Als vader kritiek vanuit ander oogpunt kan zien en helpende gedachten kan benutten 2. Als ouders leren hoe ze om kunnen gaan met puberdiscussies 3. En ouders een lijn trekken in het omgaan met negatief gedrag en hanteren een gedragsplan Is de kans groot dat Bianca gezag gaat accepteren Related New IG: 1. CGT voor vader 2.1. Rode knoppen bespreken met ouders 2.2. Ouders lezen boek Puperbrein. 3. het houden aan de ((huis) regels en regels voor communicatie worden opgenomen in het gedragsplan.

Integratie in de behandeling Bespreek de uitkomsten met het gezin: Herkenning? Circulair! Verschillen? Wat wil je veranderen: DO Fits van RB: input voor drivers Barriers: ouderlijke overbelasting/ouders niet op dezelfde lijn/isolatie e.a. Toetsing : begin en eindmetingen