Presentatie Advies Bestuurlijke ontwikkeling onderwijs M-staf OCW 1 december 2008 Lieteke van Vucht Tijssen en Fons van Wieringen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Rotterdamse aanpak alcohol & sport
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Ruimte voor risico’s Overwegingen bij vrijwillige risicoacceptatie door burgers in het nieuwe omgevingsrecht dr. Rik Peeters NSOB.
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
WMO Praat mee!.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Startbijeenkomst Fusie onderzoek 12 november 2013.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Opbrengstgericht werken
Krimpen met perspectief
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Taal en rekenen in beweging!
Baudartius College Heroriëntatie op de bestuursstructuur
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Instrumentenkeuze bij klimaatadaptatie i Joost Tennekes, PBL.
Mal Groepsrisico stand van zaken Terry de Zoete 1 december 2009.
De Regionale Educatieve Agenda
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Trends en ontwikkelingen OPDC nieuwe stijl Lunteren, 3 oktober 2014.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Augustus / september 2015 Toelichting / Planning Fusie.
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Toezicht door de Nederlandse Zorgautoriteit Loes de Maat Goed Bestuur: een zorg? Loes de Maat, directeur Toezicht & Handhaving, NZa.
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
+ Lerend Netwerk RSR - Drechtsteden 10 december 2015
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.
Conferentie Regionaal Netwerk Eemland Mr drs Harry Nijkamp,
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Actualisering huisvestingsbeleid Gouda/Waddinxveen.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
De rol van de mr in het verbeteren van binnenklimaat.
Multidisciplinaire samenwerking GGD en GHOR
PIETER HUISMAN, hoogleraar onderwijsrecht CBOO 19 mei 2017
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
DE OVERHEID & GOED WERK.
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Vereniging van Dow Gepensioneerden
Medezeggenschap? Ook voor u!
Kwaliteitszorg les 3.
Snelheid, overzicht en transparantie
Instituut voor pensioeneducatie
Transcript van de presentatie:

Presentatie Advies Bestuurlijke ontwikkeling onderwijs M-staf OCW 1 december 2008 Lieteke van Vucht Tijssen en Fons van Wieringen

De bestuurlijke ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs advies Waarborgen voor keuzevrijheid en legitimatie

Aanleiding Verheldering stelselverantwoordelijkheid minister Bestuurlijke schaalvergroting biedt kansen maar heeft ook risico’s:  Bedreiging keuzevrijheid door monopolievorming  Legitimatietekort door groeiende afstand tussen deelnemer en bestuur Adviesvraag: op welke wijze kan de overheid keuzevrijheid en legitimatie waarborgen? De bestuurlijke ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs

Waarborgen keuzevrijheid Instrumenten om keuzevrijheid te borgen  Vooraf toetsen van voorgenomen fusies  Bewaken gescheiden voorzieningen openbaar en bijzonder onderwijs  Experimenten met nieuwe toetreding De bestuurlijke ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs

Fusietoets Voorgestelde condities  Toetsingsdrempel  Bestuurlijke variëteit in geografisch gebied  Drie fusieprocescriteria:  Verplichte fusie-effectrapportage  Onderzoek aanbodsvariëteit  Afweging alternatieven voor fusie  Altijd toets op voornemen samenwerkingsbestuur De bestuurlijke ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs

Experiment met nieuwe toetreding Versoepeling nieuwe toetreders in PO en VO  Experiment in gebieden met bestaand of dreigend bestuurlijk monopolie  Geen onevenredige ondermijning bestaande voorzieningen  Continuïteit leerlingen waarborgen De bestuurlijke ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs

Versterken legitimatie Versterking procedurele legitimatie  Via samenstelling en rol interne toezichthouder  Verschillende vormen van maatschappelijke verantwoording uitproberen  Medezeggenschap revitaliseren Daarnaast versterking inhoudelijke legitimatie (zie advies Onderwijs en maatschappelijke verwachtingen, december 2008) De bestuurlijke ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs

Overige aandachtspunten Schaaleffecttoets bij nieuw beleid Overheidsbeleid toetsen op mogelijke schaalopdrijvende (neven)effecten Versobering andere vormen van toezicht als compensatie voor nieuwe maatregelen:  Vermindering toezicht decentrale overheden bij fusietoets  Vervallen aparte macro- doelmatigheidstoets bij fusietoets De bestuurlijke ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs

Beoogd effect Voorkomen van doorschieten schaalvergroting: afdemping van bovenaf Bestaande monopoliegebieden: nieuwe toetreders Variëteit openbaar-bijzonder onderwijs handhaven  Draagvlak versterken bv maatschappijgeleding in (G)MR  Schaaleffecttoets door OCW op beleidsmaatregelen De bestuurlijke ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs

Vragen? Voor meer informatie of het bestellen van publicaties Kijk op: